Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedkritik Uge 9
Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 26-02-01 09:06

Jeg har et nyt billede til kritik på:
http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
http://hjem.get2net.dk/footech

Fra : Jensen

Dato : 26-02-01 18:29

Jeg har lige prøvet at holde et stykke papir op foran "stenene" til højre i
billedet helt hen til den smalle cementsokkel. Det giver efter min mening et
mindre forstyrrende biled. Ganske vist ryger det rum man altid har lært skal
være i betragtningsretningen, men !!!
Der er efter min mening ikke rigtigt "noget" i biledet. Det er selvfølgelig
min vurdering. Har du ikke nogen skyer du kan sætte ind i den grå himmel ?

Jensen

Fra : Fotografering.org

Dato : 26-02-01 18:34

> Jeg har et nyt billede til kritik på:
> http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp

Giraf og hus!

Jeg synes (desværre) at billedet virker noget rodet. Jeg kan ikke rigtigt
finde noget hovedmotiv og mine øjne flakker mellem den noget dominerende
sten-mur og dyret.
Jeg synes også det er meget uheldigt, at giraffens hals falder helt sammen
med kanten af huset.

Jeg må hive et gammelt råd op af tasken: Gå tættere på og undgå for mange
ting i billedet.

--
Mvh:
Finn / Fotografering.org

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 26-02-01 19:21

Hej Mikkel
On Mon, 26 Feb 2001 09:06:06 +0100, "Mikkel Rasmussen"
<footech@get2net.dk> wrote:

>Jeg har et nyt billede til kritik på:

Jeg må desvärre stille mig til de to övrige kritikere af dit billede.

Giraffens hals falder sammen med baggrunden på en uheldig måde, du
havde fået den fri ved at flytte dig lidt längre til höjre.

Girafhusets mur har aldrig väret en skönhed, så jag holder med den som
foreslår at du masker selve muren bort.

Jeg syntes du skal gå en ny tur i Zoo og forsöge igen, om girafderne
ikke har ändret opförsel siden jeg boede i Köbenhavn står de ofte som
på dit billede, så der kommer helt sikkert fler muligheder. Held og
lykke.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 26-02-01 21:56

Hans Peter Larsson <h.p.larsson@telia.com> wrote in message
> [...]
> ikke har ändret opförsel siden jeg boede i Köbenhavn står de ofte som
> på dit billede, så der kommer helt sikkert fler muligheder. Held og

Mange tak for jeres konstruktive kritik (og andre der måtte komme - der er
altid plads til en til ).

Billedet hedder "Giraf og hus" netop fordi begge elementer er vigtige. Det
er ikke et portræt af en giraf, som jeg kunne få ved at gå tættere på (eller
længere brændvidde) og ved at fjerne muren. Uskønheden ved muren er en
kontrast til selve giraffen.
At de to ting dog "hænger sammen" på midten er jeg meget glad for, da det
giver sammenhængen mellem kontrasterne.

Jeg synes selv himlen er for lys, og har overvejet at gøre den mørkere. Jeg
er tilfreds med den manglende struktur i skyerne, men lysheden tager noget
af opmærksomheden.

Jeg har prøvet mange forskellige beskæringer og synes selv at denne er den
bedste. Min første beskæring gik fra giraffens hals forneden indtil
småstenene i væggen (men uden dem), men jeg synes at billedet "væltede
bagover" på den måde. Måske virker det bedre med en vinkel mere fra højre?

Mit næste forsøg på det samme billede bliver nok:
1) Gå længere til højre, for at få ruderne i huset væk.
2) Få mindre sammenhæng med hus og giraf - men stadig så de hænger sammen.
3) Brug mindre dybdeskarphed (bl.a. for at jævne himlen ud)
4) Prøv evt. med højformat

Tak endnu en gang.

Mange hilsener
Mikkel Rasmusen