Angående Aflivning.
Fra : Lene Sørensen

Dato : 15-10-02 11:30

Hej!

Jeg har først nu haft mulighed for, at læse de forslag der er kommet med
hensyn til hvordan man bedst afliver fisk. Det som jeg har læst mig til er
at man kan komme fisken som skal aflives i en plastik beholder med
akvarievand ned i fryseren, er dette en human måde at aflive fisk på? Jeg
har haft svært ved at finde oplysninger på hvordan man bedst afliver fisk,
men at skulle skære hovedet af dem eller giv dem en med kødhammeren, for
ikke at tale om at komme dem i kogende vand, lyder for mig alt sammen ret
skræmmende. Så hvis der er nogen her der har prøvet metoden med at komme dem
i fryseren, vil jeg gerne høre om det er ok.

Lene

--
Kennel Saijôtô
Lene Sorensen & Flemming Guldberg Lassen

Fra : Jakob Birk Hansen

Dato : 15-10-02 12:05

"Lene Sørensen" <lene@saijoto.dk> wrote in message
> Jeg har først nu haft mulighed for, at læse de forslag der er kommet med
> hensyn til hvordan man bedst afliver fisk

Jeg knækker nu stadig nakken på dem (eller skærer den over fra gælle til
gælle) akkurat ligesom når jeg er på fisketur.

Jakob Birk

Fra : Steen Suder

Dato : 15-10-02 12:12

Lene Sørensen wrote:
> [...]
> skræmmende. Så hvis der er nogen her der har prøvet metoden med at komme dem
> i fryseren, vil jeg gerne høre om det er ok.

Dybest set drejer det sig jo om man er ansvaret bevidst; dét ansvar, der
er forbundet med at holde levende dyr.

Det kan meget vel være at det er ubehageligt, men det skal man gøre sig
klart på forhånd og træffe stilling derefter.

Enten gør man det selv på en forsvarlig måde; hurtig og ikke til unødig
gene for dyret eller så får man en professionel til at gøre det.

Med reference til "Dyret skal dø.".

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Plesner

Dato : 15-10-02 20:55

> Dybest set drejer det sig jo om man er ansvaret bevidst; dét ansvar,
> der er forbundet med at holde levende dyr.

Det her er simpelthen det mest kvalificerede indlæg, jeg endnu har set om
dette emne - men ansvaret strækker sig jo meget længere, end kun at
aflive dem på en ordentlig måde - at holde dyr kræver også mange andre
ting, som desværre alt for ofte kommer bag på nogle, og i sidste ende er
det altid dyrene, der betaler prisen.

Og hvad er så lige det for en ting ?

Plesner

Fra : Steen Suder

Dato : 15-10-02 23:32

Plesner wrote:

<KLIP>

> Og hvad er så lige det for en ting ?

En tv-udsendelse med Søren Ryge hvor han slog dyr ihjel for åben skærm,
hvilket afstedkom en del furore.

Se en af DRs egne beskrivelser programmet:
<http://cgi.dr.dk/dr75/kroenike/?kategori=317&kroenike=391>

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-10-02 14:06

Lene Sørensen wrote:
: er nogen her der har prøvet metoden med at komme dem i fryseren, vil
:: jeg gerne høre om det er ok.
::

Det lyder da for mig værre end de andre metoder ?

Med kogende vand eller et rask slag (et enkelt gok
er som regel nok) - der dør fisken omgående - men
i fryseren skal den vel først dø af kulde - og det ved
jeg ikke hvor hurtigt går ?

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Kenny Nielsen

Dato : 15-10-02 18:14

Snip!

> [...]
> er som regel nok) - der dør fisken omgående - men
> i fryseren skal den vel først dø af kulde - og det ved

Lidt mere snip!

I modsætning til os mennesker mærker fisken intet, når den fryser - dens
krop går bare stille og roligt i stå (det kan sammenlignes med, at den
falder i søvn eller går i dvale). Den lider ikke...
Kogende vand er hurtigere, da det giver fiskens nerver et chok - Her lider
den altså heller ikke.
Halshugning er næsten det samme: Nervebanerne skæres bare over.

Personligt bruger jeg fryseren som skarpretter, først og fremmest fordi jeg
er alt for klodset til at skære halsen over på noget, der er et par cm langt
og sprælder; og dels fordi min kæreste ikke bryder sig om, at jeg bruger
køkkengrejet til at aflive fisk ;)

MVH

Kenny Nielsen

Fra : Christian H

Dato : 15-10-02 18:31

"Kenny Nielsen" <budding@lite.dk> wrote in message
> I modsætning til os mennesker mærker fisken intet, når den fryser

Hvordan har man fundet ud af dette?

Christian H

Fra : Plesner

Dato : 15-10-02 21:01

Jeg har selv fået anbefalet og enkelte gange brugt metoden til aflivning af
terrariedyr (frøer), men på et tidspunkt så jeg en udsendelse om, hvordan
hummere bliver behandlet fra den blev fanget til den blev spist. Her havde
man med et eller andet måleudstyr registreret, hvad man mente var smerter,
når de blev lagt på is. Jeg fik aldrig bekræfte, om det var rigtigt, men
jeg har ikke brugt frysning til aflivning siden da.

> Hvordan har man fundet ud af dette?

Ja, det ville jeg også gerne vide helt konkret - ikke mindst fordi det
irriterer mig ikke at vide, om det er en god eller dårlig måde.

Plesner

Fra : Kenny Nielsen

Dato : 16-10-02 08:19

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja, det ville jeg også gerne vide helt konkret - ikke mindst fordi det
> irriterer mig ikke at vide, om det er en god eller dårlig måde.

Jeg har som følge af disse spørgsmål undersøgt sagen lidt nærmere.
Først læste jeg i min go-to akvariebog "Aquarium Fishes of the World", hvori
Dr. Herbert Axelrod skriver, at i hans egen mening er kogning den mest
humane måde at aflive fisk på.
Da frysning kan tage lang tid, mener han, at man bør undgå denne metode,
fordi han ikke er sikker på, om fisk kan føle smerte, og hvor lang tids
stresspåvirkning der er, når temperaturen falder.

Ok, så langt så godt... Jeg har så været lidt rundt på internettet for at
finde ud af, om fisk føler smerte eller ej (kilderne er af både
videnskabelig og knap så videnskabelig karakter)! Problemet er, at der
tilsyneladende ikke er nogen, der ved det - og dem, der mener at vide det,
er dybt uenige.
Da der åbenbart ikke er nogle instrumenter, der kan måle smerte i fisk, har
videnskaben altså et problem - den kan hverken sige for eller mod.

Én ting er sikkert: Det er et meget følelsesladet emne. Så vil man være
sikker på at éns fisk ikke lider for meget, så kog den eller giv den en
hurtig tur i en blender (hvilket faktisk er rådet fra en del
hjemmeside-ejere).

Jeg vil i alle tilfælde tage min frysermetode op til overvejelse, inden jeg
benytter den igen.

MVH

Kenny Nielsen

Fra : Linux

Dato : 16-10-02 08:50

Hej allesammen.

det med nedkøling af levende skabninger forudsat aflivning.
Er det ,det samme der sker, nemmelig at individet opnår en dvale tilstand,
det er nu en gang sådan at at koldt blod er sværre at pumpe rundt en varmt
det gælder også for os selv (det er også derfor at man aldrig må give en der
har været igennem isen noget varme at drikke, i det at der er kolde blod i
systemet og når der så kommer varmt blod slår hjertet lige 1 1/2 takt og
farvel)
et lille sidespring.
til små fisk under 10cm er metoden med isvand ok men til større ceklider
på en 20-30 cm må et vel anrettet slag over nakken være det man forretrækker
..
det er jo op til en selv hvor ansvarsbevist man er.!!!

Men husk at loven for mishanling af dyr er den samme

MVH. LINUX

---

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 16-10-02 21:51

Hej,

> Jeg har først nu haft mulighed for, at læse de forslag der er kommet med
> hensyn til hvordan man bedst afliver fisk. Det som jeg har læst mig til er

<klip>

> skræmmende. Så hvis der er nogen her der har prøvet metoden med at komme
dem
> i fryseren, vil jeg gerne høre om det er ok.

Jeg ville ikke stoppe hverken mine fisk, mine hunde eller min fugl (eller
for den sags skyld min kæreste) i fryseren. Jeg kan ikke forestille mig, at
det ville være særligt behageligt uden en god, tyk vinterjakke.

Derimod er, som andre også foreslår, en rigtig skarp kniv (glem hobbykniven)
en rigtig god idé. Gør det så nem for dig selv som muligt (og denne metode
kan anvendes uanset fiskens størrelse):

1) Find en skarp kniv og et godt skærebræt
2) Placer fisken på skærebrætet og kniven i en 45 graders vinkel med spidsen
i skærebrætet umiddelbart mellem gællerne og hovedet
3) Læg kniven ned med hård, men rolig hånd.
4) Smid fisken væk.

Så let er det. Har du prøvet det en gang er det ikke så slemt, og det sviner
ikke mere end hvis du skærer en ål eller en torsk over (altså faktisk slet
ikke). Akvariefisk er i bund og grund ikke anderledes end de fisk vi ellers
spiser.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Per-Kristian

Dato : 25-10-02 13:04

Denne diskusjonen var kanskje avsluttet, men jeg har allikevel noen
tanker rundt emnet. De fleste, både forskere og legmenn, har inntil
nylig vært ganske enige om at det ikke finnes noe entydig svar på
spørsmålet om fisker kan føle smerte. Mange vitenskapelige
undersøkelser har tydet på at de ikke har er nervesystem som er
utviklet nok til å oppfatte smerte i tradisjonell forstand. Men det
har ikke vært mulig å bevise dette. Dermed er også det mest humane og
forsåvidt det eneste akseptable å behandle fisk som om de føler
smerte. Da er spørsmålet hvilken metode som reduserer denne smerten
til et minimum ved avliving. Nervesystemet hos en fisk er uansett
rimelig primitivt, så å det å sammenligne med de fleste andre
høyerestående dyr er irrelevant.
En avlivingsmetode som regnes som relativt human av mange er å benytte
en oppløsning med 25% alkohol. I tillegg kan kanskje det inspirere
enkelte kreative sjeler til å komponere nye og spennende
longdrinks....
Selv har jeg mest tro på en brå og voldsom død, en skarpslipt kniv vil
uansett ikke medføre langvarige lidelser.
Til opplysning kan jeg legge til at laks og ørret fra
oppdrettsanleggene i Norge blir bedøvd før de avlives.

Nyere forskning har på det nærmerste konkludert endelig med at fisk
ikke er i stand til å føle smerte. Se gjerne på
http://www.cotrout.org/do_fish_feel_pain.htm eller populærversjonen på
http://www.villmarksinfo.no/Fiske/vmi_fisksmertenyhet.htm

En annen ting er at selv om fisk ikke kan føle smerte, så er det vel
sansynlig at de kan mistrives og også lide. Kanskje mange fisker hadde
hatt bedre av en eventuell smertefull død enn et fortsatt liv i
vanskjøtsel, i overbefolkede kar, med dårlig vannkvalitet og slemme
fiskenaboer....

Fra : Plesner

Dato : 25-10-02 16:23

> Nyere forskning har på det nærmerste konkludert endelig med at fisk
> ikke er i stand til å føle smerte. Se gjerne på
> http://www.cotrout.org/do_fish_feel_pain.htm eller populærversjonen på

Interessant læsning - under alle omstændigheder synes jeg ikke, at man
efter læsning af dette kan være helt sikker, så jeg mener stadig, at en
hutig aflivning må være det bedste - om man klipper/skærer hovedet af
fisken eller noget andet er ikke væsentligt.

> http://www.villmarksinfo.no/Fiske/vmi_fisksmertenyhet.htm

Begge sider undlader også at komme ind på muligheden af, at fisk
simpelthen har udviklet en anden måde at registrere smerte. Vi vil
formentlig aldrig kunne konstatere dette med 100 % sikkerhed, da enhver
parallel vi trækker, nødvendigvis vil indeholde en grad af
antropomorfisering.

> [...]
> hatt bedre av en eventuell smertefull død enn et fortsatt liv i
> vanskjøtsel, i overbefolkede kar, med dårlig vannkvalitet og slemme

Eller som deforme misfostre, hvor det at svømme er en kamp i sig selv.
Helt enig i dine betragtninger.

Plesner

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-10-02 19:11

In article <36bcc7e0.0210250403.7e40b3e1@posting.google.com>,
Per-Kristian <pkh@start.no> wrote:
> [...]
> tanker rundt emnet. De fleste, både forskere og legmenn, har inntil
> nylig vært ganske enige om at det ikke finnes noe entydig svar på

Min skildpadde fik engang fat i haleroden på en af de malawi'er
jeg havde en gang. Den vred og snoede sig meget stærkt, men ikke
bare på den sædvanlige hurtige sprælle-måde for at komme fri. Det
så meget kraftigt ud som om det gjorde rigtig ondt, men et bevis
kan det selvfølgelig ikke kaldes.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 25-10-02 19:52

Hej,

> [...]
> hatt bedre av en eventuell smertefull død enn et fortsatt liv i
> vanskjøtsel, i overbefolkede kar, med dårlig vannkvalitet og slemme

Enig. Der er sikkert flere fisk der dør på grund af dårlig trivsel end der
aflives. Faktisk kan det til tider være skræmmende, at nogle mennesker
anskaffer fisk uden at kende det mindste til deres mest basale behov...

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk