snegle :-(
Fra : Bo Andersen

Dato : 15-10-02 11:27

Strandsten + ikke koge = snegle i akvariet.

Men hvis jeg nu tømmer akvariet, koger mine lavasten og køber nye planter.
Hvad gør man så med resten : akvarie, pumpe, termometer og varmelegme, og
hvad med fiskene de syntes jo nok heller ikke at det er fedt at blive kogt.

Og ja jeg ved godt jeg var en kegle ikke at koge stenen først.

Bo

Fra : scn

Dato : 15-10-02 11:40

"Bo Andersen" <bo@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> Strandsten + ikke koge = snegle i akvariet.

Ikke hvis det er ferskvand, de er sikkert kommet med planter.

Søren
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Jakob Birk Hansen

Dato : 15-10-02 12:02

"Bo Andersen" <bo@sporty.dk> wrote in message
> [...]
kogt.
> Og ja jeg ved godt jeg var en kegle ikke at koge stenen først.

Hvad med at smide et kuld pragtsmerlinger derned? Mine snegle var væk på to
dage.....

Er der andre der har lignende erfaringer?

Jakob Birk

Fra : Christer

Dato : 15-10-02 14:02

<SNIP>

> Hvad med at smide et kuld pragtsmerlinger derned? Mine snegle var væk på
> dage.....
>
> Er der andre der har lignende erfaringer?
>
> Jakob Birk

Jeg var på et tidspunkt voldsomt plaget af snegle, men så købte jeg to
kuglefisk. Jeg må sige at de var effektive! Og så er de jo sjove at kigge på

/Christer

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 15-10-02 16:52

"Christer" <chrille@chrille.dk> writes:

> Jeg var på et tidspunkt voldsomt plaget af snegle, men så købte jeg to
> kuglefisk. Jeg må sige at de var effektive! Og så er de jo sjove at kigge på

Hvilke kuglefisk var/er det ?

/Esben
--
Much can be achieved with a smile. Admittedly, much more can be achieved
with a smile and a gun.

Fra : Christer

Dato : 15-10-02 21:02

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke kuglefisk var/er det ?
>
> /Esben
> --
> Much can be achieved with a smile. Admittedly, much more can be achieved
> with a smile and a gun.

Jeg må indrømme at jeg ikke har deres latinske navn *FY* Købte dem hos
akvariekælderen i flauenskjold her i nordjylland.

Jeg har dem heller ikke længere da jeg er skiftet til malawier, skildte mig
af med dem for et års tid siden.
Men de var ca 7-8 cm lange, grønne med et "radioaktivt" skær. Deres finner
så næsten for lille ud til dem, så når de svømmede mindede de lidt om en
ubåd Fantastisk sjov fisk at kigge på, og at de har
stærke kæber fik jeg ofte at mærke når jeg havde hænderne nede i vandet *S*

/Christer

Fra : Plesner

Dato : 15-10-02 20:50

> Jeg var på et tidspunkt voldsomt plaget af snegle, men så købte jeg to
> kuglefisk. Jeg må sige at de var effektive! Og så er de jo sjove at
> kigge på

Langt størstedelen af de arter kuglefisk, der fåes i butikkerne er
brakvandsarterne, som kun i begrænset omfang kan klare sig i ferskvand
gennem længere tid.

Jeg har selv et par af en af de få rene ferskvandsarter gående
(Carinotetraodon lorteti), og de er godt nok effektive mod snegle. Rent
faktisk så effektive, at jeg med adgang til et eller andet sted mellem 60
og 75 akvarier, hvoraf de fleste har snegle, stadig ikke kan finde nok til,
at jeg ikke bliver nødt til at supplere med andet foder. Nogle gør det
alligevel, men næsten alle kuglefisk kan godt finde på at nappe i andre
fisk, der går i akvariet, så det skal man lige være klar med en løsning på
hvis det sker.

Plesner

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 16-10-02 08:49

Jeg har et "par" Tetraodon travancoricus (Indisk dværg kuglefisk). Det
er en ferskvandsart, og er ganske interessant da den kun bliver 2.5cm!
Den har ikke størrelsen til at knuse sneglene (gør de store ikke
det?), men den spiser dem alligevel.

En ganske sjov lille fisk, som jeg gerne ville have lidt flere af.
Nogen der kender et sted hvor de kan købes ?

/Esben

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 26-10-02 16:54

--
Remove YYY from my email-address before emailing me.
Enlevez YYY de mon adresse email pour me contacter.

Fra : Bo Andersen

Dato : 15-10-02 14:30

"Bo Andersen" <bo@sporty.dk> wrote in message
> Strandsten + ikke koge = snegle i akvariet.

Tak for diverse foreslag til fisk, men jeg ønsker ikke flere fisk i, findes
der ikke noget man kan vaske akvarie + tilbehø af med så man er sikker på at
alt er dødt ?

Hilsen bo

Fra : scn

Dato : 15-10-02 15:13

> "Bo Andersen" <bo@sporty.dk> wrote in message
>>

> Tak for diverse foreslag til fisk, men jeg ønsker ikke flere fisk i,
> findes der ikke noget man kan vaske akvarie + tilbehø af med så man
> er sikker på at alt er dødt ?

der er mange muligheder: sæbe klorin osv...
Men så ryger fiskene også..

Hvad med at høste snegle, forstået sådan at hver gang
du ser en snegl så fisker du den op..

evt bruge kartoffelfælden eller er det agurkefælden?

Havde selv problemer med snegle, de kom sammen med fisk
(sneglehuscichlider), og der var små snegle i de store sneglehuse..

Hver gang jeg så en snegl, blev den fanget, og efter et stykke
tid var der ingen voksne snegle, og dermed er cirklen brudt.
Så er det bare at fiske de små snegle op når de er store nok til
at du kan se dem.

Fra : J. Jørgensen

Dato : 15-10-02 17:01

Hej Bo
Du kan lige så godt vænne dig til at snegle kan du ikke undgå.
Du kan dræbe/fjerne dem idag, men så får du nye i morgen.
Du vil opdage, at de ligefrem er gavnlige, når først du finder ud af at have
nogle fisk, der kan regulere bestanden. En enkelt, eller to af de
anbefalede smerlinger, kuglefisk m.flere. er nok. Hvis du har rigtig mange
snegle skal du nok lige hjælpe de første par dage ved at fjerne hvad du kan
se på glas og planter.
Hilsen
Jørgen

Fra : Søren Jensen

Dato : 24-10-02 21:40

> [...]
findes
> der ikke noget man kan vaske akvarie + tilbehø af med så man er sikker på

Hvad med et alun bad inden du putter nye planter i dit akvarie.
Mener at det kan købes i Matas.

Hilsen
Søren