Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt spejlreflekskamera
Fra : Anders Vang Nielsen

Dato : 15-10-02 10:18

Da min lysmåler i mit gamle Pentax ME-F er gået i stykker, vil jeg nu
til at anskaffe mig et nyt kamera. Jeg søger udelukkende et hus, der
passer til SMC Pentax-M optikker. Jeg er meget glad for manuel fokus
(behøver atlså ingen auto-fokus), hvilket nok også trækker prisen den
rigtige vej. Har kigget lidt på Pentax MZ-M - kan det anbefales?

Jeg har optikker med både 28, 50 og 200 mm, så det er altså kun et hus
jeg søger.

Er der nogen der har et godt bud?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-10-02 12:23

Anders Vang Nielsen wrote:
:: ::
:: Er der nogen der har et godt bud?

Jeps - din fotohandler !

Hvis du vil købe det via usenet skulle du prøve i en gruppe, der er beregnet til køb og salg !

ville være det rigtige sted !

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Morten

Dato : 15-10-02 12:29

> :: Er der nogen der har et godt bud?
>
> Jeps - din fotohandler !
> Hvis du vil købe det via usenet skulle du prøve i en gruppe, der er beregnet til køb og
> salg !

Jeg læste det nu som om, han søgte gruppens råd og erfaringer, jf.
"Har kigget lidt på Pentax MZ-M - kan det anbefales?"
Men det er da muligt, jeg tager fejl?

Mvh.
Morten

Fra : Galleri DeKreative -~

Dato : 15-10-02 19:30

Morten <morten789@hotmail.com> wrote in message
> Jeg læste det nu som om, han søgte gruppens råd og erfaringer, jf.
> "Har kigget lidt på Pentax MZ-M - kan det anbefales?"
> [...]

Hej Morten,

Som du sikkert ved har politiet færre og færre resourcer, og har ikke tid
til at nærstudere de forskellige sager, derfor går flere og flere over til
at benytte amerikanske metoder med "skyd først, spørg bagefter".

Hilsnener

Tommy
--
Galleri DeKreative
www.dekreative.dk

Fra : Anders Vang Nielsen

Dato : 16-10-02 10:02

Det jeg mente var nogle gode råd til hvilket kamera det skulle være.
Ikke hvor og hvordan det skulle købes, men det kunne sikkert godt
misforstås. Okay, nu har vi vist det på det rene; er der så nogen der
HAR et godt bud?

/Anders :)

Fra : Lars Holte

Dato : 18-10-02 15:17

Hej Anders,

da ingen andre svarer på dit spørgsmål, vil jeg da forsøge.

Vil du holde dig til det manuelle, har du selvfølgelig mulighed for at købe
Pentax MZ-M, men der er jo også alle de gamle, brugte kameraer som Pentax
Super A eller ME Super som fortsat kan købes i gode fotobutikker med en
brugthylde, samt alle de andre ældre modeller med K-fatning som Ricoh,
Vivitar m.fl. Så slipper du "plastikfølelsen" til den nye MZ-M.

Pentax har dog været bedre til "systempleje" end de fleste andre
producenter. Derfor kan du sagtens bruge dine gamle Pentax-M objektiver på
et moderne autofokuskamera som fx hele Pentax MZ-serien. Dermed har du også
mulighed for at udbygge med autofokus-objektiver hen ad vejen hvis du skulle
ønske det.

Det skal dog siges, at Pentax-M-seriens objektiver ikke kan låses på A (for
automatik) sådan som de nyere Pentax-A og Pentax-AF-objektiver kan, og at du
derfor ikke kan udnytte alle de nye MZ-kameraernes
eksponeringsmuligheder/-programmer. Men hvad - med kombinationen Pentax-M
objektiver og fx MZ-3/5 kan du gøre nøjagtig det samme som du kunne med dit
ME plus du får nye muligheder som spot-lysmåling, eksponeringskorrektion +/-
3EV, automatisk bracketing på 1 EV eller ½ EV samt kortere tidere (1/4000 og
1/8000).
Jeg synes derfor at du burde droppe ideen med MZ-M og heller købe MZ-3 eller
5, så har du flere valgmuligheder.

Jeg har selv en herlig blanding af objektiver som fx Pentax-K 200 mm,
Pentax-M 28, 50, 100 og 400 mm, Pentax-A 50 mm og 35-70 mm zoom samt 4
autofokus-objektiver fra Sigma, nogle gamle huse med K-fatning og et nyt
MZ-3 hus. Alt efter hvad jeg skal fotografere, eller hvad jeg vil opnå,
vælger jeg det hus/objektiv der passer bedst til opgaven. Jeg kan nemlig
godt lide de gamle klassiske Pentax-M og -A-objektiver som vejer lidt, som
som ofte er mere kompakte og lysstærke end de moderne AF-objektiver. En
optimal kombination kan godt være et lysstærkt Pentax-A-objektiv på MZ-3
huset.

Mvh
Lars Holte

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 18-10-02 15:31

On Fri, 18 Oct 2002 16:16:38 +0200
"Lars Holte" <holte@nob.dk> wrote:

> Hej Anders,
>
> da ingen andre svarer på dit spørgsmål, vil jeg da forsøge.

Ok, det blev helt væk i dampen omkring en gruppesplittelse. Jeg vil
også bidrage lidt....

> [...]
> gode fotobutikker med en brugthylde, samt alle de andre ældre
> modeller med K-fatning som Ricoh, Vivitar m.fl. Så slipper du

Først og fremmest, så er MZ-M et fortrindeligt kamera. Lars har ret i
at det føles lidt mere "plastic-like" end de gode "gamle".

Hvis du er interesseret i noget rimeligt nyt, så lavede Pentax indtil
for (relativt) nylig deres LX model. Det er nok iblandt det bedste af
Pentax's MF udstyr. Du kan se lidt om dem her:

   http://www.bdimitrov.de/kmp/bodies/LX/index.html

MZ'erne er i øvrigt her:

   http://www.bdimitrov.de/kmp/bodies/MZ-ZX/index.html

> [...]
> MZ-serien. Dermed har du også mulighed for at udbygge med
> autofokus-objektiver hen ad vejen hvis du skulleønske det.

Ahmm...det er ikke helt korrekt. Det er ikke alle ældre objektiver,
der fungere på alle Pentax 2-digit kamerahuse. MZ-50, f.eks., kan
ikke snuppe visse objektiver.

Der er også nogle af de features, specielt omkring lysmåling, som de
moderne MZ-huse ikke understøtter med "gamle" objektiver.
Matrix-måling, f.eks., er det ikke alle objektiver der vil tillade.

Alt dette skulle dog være at se på ovenst. URL.

<SNIP>

Vigtigt er dog hvad Lars skriver:

> Men hvad -
> med kombinationen Pentax-M objektiver og fx MZ-3/5 kan du gøre
> nøjagtig det samme som du kunne med dit ME plus du får nye
> muligheder

<SNIP>

> Jeg synes derfor at du burde droppe ideen med MZ-M og heller købe
> MZ-3 eller 5, så har du flere valgmuligheder.

Jeg ville personligt gå efter en MZ5n. Forskellen til MZ3'en er, at
MZ3 har en højere max lukkertid og en højere flashsync. Jeg mener
ikke, at det er merprisen værd. Hvis du vil noget lidt bedre, så skal
du op i MZ-S. Det er et dejligt kamera, omend lidt dyrt. MZ5n er et
godt kamera, som du kan få meget glæde af med gamle objektiver. Og
det er ikke rasende dyrt heller, iirc.

<SNIP>

> K-fatning og et nyt MZ-3 hus. Alt efter hvad jeg skal fotografere,

Hvad var det der gjorde at du valgte MZ3 fremfor MZ5n? Af ren
nysgerrighed - MZ3 er et bedre kamera, men jeg har kun set det
steder, hvor det var forholdsvist meget dyrere end 5n'eren?

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 18-10-02 15:34

On Fri, 18 Oct 2002 16:31:16 +0200
Thomas Heide Clausen <T.Clausen@computer.org> wrote:

<SNIP>

> Hvis du er interesseret i noget rimeligt nyt, så lavede Pentax
> indtil for (relativt) nylig deres LX model. Det er nok iblandt det
> bedste af Pentax's MF udstyr. Du kan se lidt om dem her:

Svarer lige mig selv her. MF hentyder her til "manuel focus", ikke
til størrelsen på negativet. Sorry.