sejl generelt...maxi 77
Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 14-10-02 22:57

Hej NG,

Jeg kan ligeså godt starte med at sige.....jeg er nybegynder indenfor
sejllads....nu ved I det..:))

Jeg har et spørgsmål eller to...

Kan en rullefok med en genua 2 erstatte arbejdsfok, nr. 2 fok, storm fok
samt genua 1 og 2.......det lyder jo nemt og praktisk med kun en størrelse
forsejl, men kan justere sejlet på rullen....?

Hvem har erfaring i at modificere en Mariner 8 hk til fjernstyring med frem/
tilbage/ stop....og kan det lade sig gøre for rimelige penge...?

Jeg har hørt at bundmaling ikke er, hvad det var for 10 år siden.....hvilken
type kan anbefales i dag, hvis båden bruges på østkysten og gerne skulle
ligge i vandet 12 måneder ad gangen.....skal malingen være hård eller
blød.....?

Mit svenske er ikke så godt (jeg har læst artiklen på den svenske maxi
side)...men forbedringen på maxi 77 med tie-rods.....er der nogen der kan
forklare mig det på simpelt dansk....hvad er det....kan det købes
færdigt....kan man lave det selv...??

mange spørgsmål fra en newbie.....

mvh

Svend

Fra : Martin Sorensen

Dato : 15-10-02 13:55

"Svend Brandt Jensen" <brandt@post2.tele.dk> wrote in message
> Kan en rullefok med en genua 2 erstatte arbejdsfok, nr. 2 fok, storm fok
> samt genua 1 og 2.......det lyder jo nemt og praktisk med kun en størrelse
> forsejl, men kan justere sejlet på rullen....?

Mig bekendt ikke helt, men det kommer nok an på flere ting.

Jeg er for tiden ved at købe en trimaran (Dragonfly 800), der som standard
er udrustet med rullegenua. Der ser man af og til, at der ud over
rullegenuaen medfølger en stormfok.

Nu har en DF800 en relativt mindre genua end en Maxi77 (Der er jo enorm), og
der er derfor mere areal at fjerne fra storsejlet (hvis du kan følge mig).
M.a.o., på en DF800 (og andre brøkdelsriggede både) kan man klare sig
længere med en begrænset rebning at forsejl.

Hvis man ruller mere end nogle få omgange (hvilket vel reducerer arealet 1-2
sejlstr) bliver faconen nok for mærkelig, et sejl er jo 3-dimensonelt.

Prøv evt at skrive til Elvstrøm Sejl eller et andet sejlloft, de vil sikkert
gerne fortælle hvad de mener du har brug for

mvh

Martin

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-10-02 10:59

Ad tie-rods:

Det er et rigtigt godt spørgsmål, som jeg ærger mig over man ikke kan finde
svar på på vores danske www.MAXImalt.dk. Da det kræver lidt billeder (og det
ikke er tilladt i denne NG), så forfatter jeg et svar og lægger på MAXImalt.

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-10-02 11:14

Så er den der. Under "Diskussion"...

Bjarke

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 22-10-02 07:27

Principielt kan man vel klare sig med en rullefok. Men jo mere der rulles jo
dårligere bliver formen. Kapsejlere vil ikke mene at det kan bruges, men for
en tursejler er det jo rart bare at rulle forsejlet, hvis det blæser op. Det
er jo ikke lige i en stiv kuling at man helst vil på fordækket og sætte
forsejl. Så hellere sejle med et meget dårligere sejl.

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Martin Sorensen

Dato : 23-10-02 10:04

"Erik Breum Petersen" <erikbreum@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> er jo ikke lige i en stiv kuling at man helst vil på fordækket og sætte
> forsejl. Så hellere sejle med et meget dårligere sejl.

Som jeg vistnok skrev tidligere bruges rullefok gladeligt på de fleste
trimaraner - og det er folk som er lidt fartgale.

Når det alligevel går skyldes det nok, at sejlene er fladere og derfor ikke
deformeres så meget når de rulles.

mvh

Martin