Når man fløjter i køkkenrullen
Fra : Tomas Christiansen

Dato : 14-10-02 23:01

Hvorfor er det nu lige at fløjtetonens frekvens ændres drastisk
(fordobling/én oktav op?), når man fører et køkkenrulle-rør hen foran
munden, så man fløjter igennem røret?

-------
Tomas

Fra : Anders Lund

Dato : 14-10-02 23:10

"Tomas Christiansen" <toc-nospam-01@blikroer.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er det nu lige at fløjtetonens frekvens ændres drastisk
> (fordobling/én oktav op?), når man fører et køkkenrulle-rør hen foran
> munden, så man fløjter igennem røret?

Spørgsmålet er nok nærmere, HVORFOR du fløjter i køkkenruller

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-02 23:27

Tomas Christiansen skrev:

>Hvorfor er det nu lige at fløjtetonens frekvens ændres drastisk
>(fordobling/én oktav op?), når man fører et køkkenrulle-rør hen foran
>munden, så man fløjter igennem røret?

Det er mig umuligt at reproducere den effekt du omtaler.
Frekvensen ændres ikke en tøddel før rullen berører læberne så
jeg ikke kan fløjte mere.

--
Bertel

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-10-02 19:39

Bertel Lund Hansen skrev:
> Det er mig umuligt at reproducere den effekt du omtaler.
> Frekvensen ændres ikke en tøddel før rullen berører læberne så
> jeg ikke kan fløjte mere.

Lige først da jeg skulle prøve igen, kunne jeg heller ikke reproducere
effekten (jeg måtte endda "afklæde" et rør sin køkkenrulle - ja, min
kone så til med undren og let hovedrysten).

Som svar til Anders Lund, kan jeg fortælle at der kan være mange
grunde til at fløjte i køkkenruller, hvoraf jeg her kun vil nævne én:
For at lave sjov med sine børn!

Okay, jeg gik i gang med at eksperimentere lidt, og er kommet frem til
følgende (bemærk at jeg absolut ikke besidder absolut gehør og at jeg
ikke umiddelbart har en mikrofon og en frekvensmåler indenfor
rækkevidde, så alle resultater skal tages med et vist forbehold):

Med en "normal"(*) fløjten kan jeg dække ca. to oktaver.

Fænomenet med frekvensspringet forekommer ca. midt i den nederste
oktav indefor et område på 2-3 toner, og bedst med et "afklædt"
køkkenrulle rør (af pap, indre diameter ca. 41 mm). Springet kommer
når mindst halvdelen af rørets kant kommer i berøring med ansigtet.
Det er lettest at få tonen til at skifte, hvis rørets bevægelse mod
ansigtet ikke er _alt_ for langsom.

Det kan de første par gange være svært at holde fløjtetonen "kørende",
når rørets kant ligger helt tæt til ansigtet.

(*) Bemærk at jeg med "normal" fløjten mener, at læberne spidses let
og at den foreste/øverste del af mundhulen, kraftigt hjulpet af
tungen, benyttes som resonanskammer, til at bestemme tonelejet. Det er
også muligt fløjte meget højfrekvente toner, hvor mundhulen ikke tages
i brug, samt at fløjte meget lavfrekvente toner, hvor tonen dannes i
den bageste del af mundhulen, og læberne slet ikke tages i brug. De
sidste to metoder regner jeg ikke i denne forbindelse som "normal"
fløjten.

Puha! Sikke en smøre. Lad os så høre jer rundt i det ganske land
fløjte i køkkenruller, og om nogen kan genskabe fænomenet.

-------
Tomas

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 15-10-02 20:24

Tomas Christiansen wrote:

> ... Lad os så høre jer rundt i det ganske land
> fløjte i køkkenruller, og om nogen kan genskabe fænomenet.

Han tager pis på os. Men man må jo ofre sig i videnskabens tjeneste...

Og det virker sgu' ! Efter at været ude på toilettet og fundet et par
almindelig toiletruller, som jeg tapede sammen, og efter at have ekspe-
rimenteret en hel del, så er det lykkedes mig at reproducere fænomenet:
Jeg holder røret tæt ved munden og laver en fløjtetone, der glider op ad
skalaen. På et tidspunkt springer tonen ganske rigtigt, og hvis man fjer-
ner røret kan man tydeligt høre forskel.

Jeg har til ikke nogen forklaring på fænomenet, men to yderliere iagtta-
gelser: For det første er det svært overhovedet at lave en tone lige før
springet. For det andet mener jeg bestemt at kunne høre overtoner omkring
springet.

-Claus

Fra : Peter Weis

Dato : 15-10-02 21:09

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote in message

> [...]
> skalaen. På et tidspunkt springer tonen ganske rigtigt, og hvis man
fjer-
> ner røret kan man tydeligt høre forskel.

Det ville være interessant at vide hvilke frekvenser det drejer sig
om.
Et åbent rør er en resonator, som har skiftevis høj og lav akustisk
impedans når bølgelængderne står i bestemte forhold til rørets længde
(1/4 bølgelængde og ½ bølgelængde).
Hvis vi antager at køkkenrullen er 25 cm lang, vil halvbølgerne findes
ved 686 Hz, 1372 Hz, 2058 Hz etc, og kvartbølgerne ved 343 Hz, 1029
Hz, 1715 Hz etc.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-02 23:29

Claus Rasmussen skrev:

>Og det virker sgu' ! Efter at været ude på toilettet og fundet et par
>almindelig toiletruller, som jeg tapede sammen, og efter at have ekspe-
>rimenteret en hel del, så er det lykkedes mig at reproducere fænomenet:

Jeg har også frembragt noget, men ikke et oktavspring. Ved nogle
frekvenser bliver det svært at fløjte selv om jeg uden rør ingen
problemer har, og ved andre frekvenser optræder der dobbelttoner,
men ikke med andet end en eller to halvtoners forskel.

Jeg tror at det skyldes at et fløjt i virkeligheden frembringer
mange frekvenser. Normalt forstærker mundhulen én af dem, og det
kan vi styre. men røret forstærker også nogen af dem, og det er
det der spiller ind.

En træfløjte frembringer f.eks. alle sine frekvenser hver gang
man puster. Kun rørets længde bestemmer hvilken der kan høres, og
også en træfløjte kan provokeres til at frembringe mange toner -
men det skal man kun gøre med en billig én! Man kan blæse den
falsk.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-10-02 13:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> mange frekvenser. Normalt forstærker mundhulen én af dem, og det
> kan vi styre. men røret forstærker også nogen af dem, og det er

Ja, den forklaring er da helt oplagt den første man tænker på. Som
andre er inde på, er det ret let at forudberegne hvilke bølgelængder
et rør forstærker. På den måde kan vores forklaring testes.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 16-10-02 00:21

Claus Rasmussen wrote:
> På et tidspunkt springer tonen ganske
> rigtigt, og hvis man fjer- ner røret kan man tydeligt høre forskel.

Noget lignende sker også hvis jeg griber fat i tubaen, og synger en
opadgående tone ind i mundstykket. Da vil tonen forhøjes i spring (mit
leje strækker sig vist til omkring 20 spring. Har ikke lige testet pga.
tidspunktet, da lyden samtidigt bliver kraftigt forstærket .

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-10-02 22:48

Jakob Møbjerg Nielsen <jakob@dataloger.dk> skrev i en

> [...]
> leje strækker sig vist til omkring 20 spring. Har ikke lige testet pga.
> tidspunktet, da lyden samtidigt bliver kraftigt forstærket .

Jeg tror tiden er ved at være moden til at opfordre jer til at lade jeres
forskellige testmetoder filme. Det må der kunne laves en interessant og
underholdende TV-udsendelse ud af. Men uden film går det også, jeg kan
sagtens se det for mig
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 16-10-02 22:55

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
og
> underholdende TV-udsendelse ud af. Men uden film går det også, jeg

Da jeg fortalte min kone at jeg havde fået mennesker til rundt om i
landet at fløjte i køkken-/wc-ruller, rystede hun på hovedet, vendte
øjnene mod himlen og sagde: "Du fortæller fortæller det ikke til
nogen!"

Jeg synes nu ellers at det er ganske fornøjeligt - og så er det
samtidig lærerigt (forhåbentlig).

Hvad med et indlæg i programmet "Viden Om" (køkkenruller)?

-------
Tomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-02 23:43

Tomas Christiansen skrev:

> [...]
>landet at fløjte i køkken-/wc-ruller, rystede hun på hovedet, vendte
>øjnene mod himlen og sagde: "Du fortæller fortæller det ikke til

He he. Der var en anden der fik folk (jeg har ikke noget) til at
undersøge hvad vej et badeforhæng blafrede når man tog brusebad.
Sådan er der så meget.

>Hvad med et indlæg i programmet "Viden Om" (køkkenruller)?

Ja, vi kommer viden om.

--
Bertel

Fra : 15kw

Dato : 15-10-02 21:17

> [...]
> Hvorfor er det nu lige at fløjtetonens frekvens ændres drastisk
> (fordobling/én oktav op?), når man fører et køkkenrulle-rør hen foran

Allerførst en oktav er en frekvensfordobling.

Mit gæt er at du høre den anden hamoniske af den tone du fløjter. for at det
kan lade sig gøre må din tone ikke være en ren signus "hvilket det heller
ikke er" og dit rør skal have den regtige længde.

Rørets længde skal være en halv bølgelængde af den harmoniske, da lyden skal
komme tilbage til lydkilden i fase.

Hvis din grundtone er 300Hz vil anden hamonisk være 600Hz, så vil
regnestykket se sådan ud.

L=(Speed of sound/Frq)/2

0,2841=(341 / 600) / 2

L = halv bølgelængde i meter
SOS=speed of sound "341 meter / sec"
Frq= frekvens.

PS Verdien SOS er ikke den regtige da lydens hastighed variere meget med
temperatur og fugt.

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-10-02 21:32

15kw skrev:
> Allerførst en oktav er en frekvensfordobling.

Jo, det mener jeg da også at jeg selv antydede?

> [...]
heller
> ikke er" og dit rør skal have den regtige længde.

Hvorfor forsvinder grundtonen i lydbilledet?
Ja, der er en masse støj i form at forholdsvis højfrekvent hvislen,
når man fløjter (afhænger sikkert en dels af læbernes størrelse,
udformning osv.)

> PS Verdien SOS er ikke den regtige da lydens hastighed variere meget
med
> temperatur og fugt.

Når man taler om udåndingsluft i et forholdsvis lille lukket system?

Temparatur: Lidt under 37 grader Celsius.
Fugtighed: Tæt på 100% relativ fugtighed.

-------
Tomas