Hjælp katten angriber ? "langt"
Fra : Brian & Christina

Dato : 26-02-01 01:12

Hejsa, det er os igen, vores ny Aby Esmeralda på 1 et halvt år, har nu
været hos os i en uge, i starten var hun ret sky, men det er begyndt
at blive bedre, hun vil dog helst ikke løftes hoppe straks væk, men
hun er blevet en del mere kælen, men ikke opsøgende, men hvis man
finder hende under dynen, og løfter, ja så er det da dejligt med lidt
kæleri eller hvis man tilfældigvis er i køkkenet og der er
godbidder i farvandet, så spindes der og kæles ret meget, og hun kan
endda lokkes til at hoppe op på mig Så Jeg håber bare hun bliver
vildt meget mere kælen...

Der er dog et Problem, nemlig hvis man kæler med hende, og bukker
hovedet ned så ens ansigt er skjult , så angriber hun ens "kranium"
første gang troede jeg det var mit halvlange pjuskede hår der
irreterede hende, men min bror, der har 2mm hår fremkalder samme
reaktion ?? totalt mærkligt, og det er hver eneste gang man gør det -
og det er altså med klør og tænder, så man får rifter og sår ??
Af naturlige årsager flytter man så sit hovede ret hurtigt, Men
Esmeralda bliver liggende og kikker bare på en som, ja det kan du bare
lade være at gøre, og man kan så kæle videre med hende, og roligt
sætte ansigtet helt tæt på hende, bare man ikke bukker hovedet !!!
Problemet er lidt at hun meget gerne skulle kunne omgåes børn..

Så ja mit spørgsmål er vel, kan en kat være så præget i den første tid
af sin opvækst, at dette ikke senere kan ændres......? Vi har fået
tilbud fra opdrætteren om at levere hende tilbage, og få en burmeser
killing istedet, og opdrætteren siger at hun skal aflives da hun ikke
må udvise agressiv adfærd, meeeen det har jeg det sk.. ikke særligt
godt med,....hmm ok nu har nu lige lagt og set fjernsyn og kælet med
min bror, men da han så står og skal smørre en nat mad hopper hun op
og bider han i ansigtet, og denne gang midt i ansigtet på kinden, og
derefter gik hun bare væk...meget mærkligt

Mvh

Brian Meier

Fra : Nina El Falaki

Dato : 26-02-01 09:04

Det lyder godt nok mærkeligt med en aby, der er aggressiv, er du sikker på,
det ikke er en form for leg?

Hvis det ER aggression, tror jeg også, det er bedst at aflive, for så har
katten det heller ikke godt.

Katte har prægningsperioder, hvor de er særligt følsomme for en bestemt
indlæring, det, de lærer her/præges på, er det næsten umuligt at ændre.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Brian & Christina

Dato : 26-02-01 13:13

On Mon, 26 Feb 2001 09:04:23 +0100, "Nina El Falaki" <feca@edb.dk>
wrote:

>Det lyder godt nok mærkeligt med en aby, der er aggressiv, er du sikker på,
>det ikke er en form for leg?

Ja, det er jeg ret sikker på da, vi leger meget med den, og under leg
angriber hun godt nok også ens hænder, men med kløerne inde, og når
hun bider under leg, markere hun også bare, Men det er også som om man
kan se på hendes øjne/ansigts udtryk at hun er "gal" efter hun har
bidt en i hovedet ? Det lyder måske mærkligt, men hun har altså et
andet udtryk end normalt..

>Hvis det ER aggression, tror jeg også, det er bedst at aflive, for så har
>katten det heller ikke godt.

Det kan jo godt ske at det er det bedste så, men det har jeg det bare
vildt dårligt med, og har lidt en tendens til at tænke/håbe at det nok
går over - tror du det er muligt ?

>Katte har prægningsperioder, hvor de er særligt følsomme for en bestemt
>indlæring, det, de lærer her/præges på, er det næsten umuligt at ændre.

Hvornår er disse perioder ? som killing ?

Fra : Nina El Falaki

Dato : 26-02-01 15:55

> [...]
> kan se på hendes øjne/ansigts udtryk at hun er "gal" efter hun har
> bidt en i hovedet ? Det lyder måske mærkligt, men hun har altså et

Det lyder ikke spor mærkeligt.

> Det kan jo godt ske at det er det bedste så, men det har jeg det bare
> vildt dårligt med,

Det kan jeg godt forstå, det er aldrig rart, men man må først tænke på
katten og først senere på sig selv.

>og har lidt en tendens til at tænke/håbe at det nok
> går over - tror du det er muligt ?

I har kun haft hende 1 uge så jo muligheden findes. I kunne også prøve at
spraye huset med Feliway som bl.a. virker beroligende, eller I kan prøve
SereneUm et beroligende naturmiddel. Så kan I i mellemtiden prøve at opdrage
hende, ignorer hende når hun gør noget forkert og ros/giv godbidder når hun
er som I vil have hende.

> Hvornår er disse perioder ? som killing ?

Som killing, ja

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats