Er min kat ved at blive skaldet på hovedet~
Fra : M. G. Nielsen.

Dato : 14-10-02 21:06

Hej alle

Min kastererede kat på 2 år, havde været ude i baghaven en dag, og kom ind
med et lille ar / sår oven på hovedet ved det ene øre. Jeg regnede med at
den bare havde prøvet kræfter med en anden kat. Der er nu ikke nogle spor af
åbent sår, men i stedet er der et område på 1/2 x 2 cm som der ikke gror
noget hår på. Det virker meget tørt og lidt skæl-agtigt... hvad tror i det
kan være?
Det virker ikke somom det genere ham, men ser ikke så pænt ud.
(han er vaccineret).

Mvh. Morten / vesterbro

Fra : Pia J

Dato : 14-10-02 21:13

Det lyder som ringorm - en svampeinfektion som er meget smitsom. Kan
behandles med specialshampoo.

:Pia

Fra : Trine Piltoft

Dato : 14-10-02 21:23

Hej Morten!

Et forsigtigt bud kunne være at din kat har fået ringorm, men det kan

også bare være at såret har været dybere end du troede, og at
helingen derfor er langsom. Det er ikke unormalt med en "bar plet"
efter et sår, men efter et stykke tid skulle der gerne gro hår ud på
det igen.

Du kan læse om ringorm på dette link:
http://www.netdyredoktor.dk/Nyhedsbrev_feb_2002/Ringorm_hos_kat_0202/r

ingorm_hos_kat_0202.html

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : M. G. Nielsen.

Dato : 14-10-02 21:44

Tak for jeres bud. Da der ikke længere er spor efter rift/sår, så er det nok
ringorm den har fået. Ærgeligt man ikke kan se nogle billedeksempler på
nettet... men jeg havde det også på fornemmelsen at det nok var sådan noget.
Tænker på et tip jeg engang fik, med at smørre madolie på... men kan ikke
huske om det var for at dræbe ringorm... har i også hørt sådan noget, eller
er det for en anden sygdom?

Nå- vil få dyrlægen til at kaste et blik på ham under alle omstændigheder.

Mvh. Morten -og Buster :)

Fra : Katrine Nederby

Dato : 14-10-02 23:57

"M. G. Nielsen." <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tænker på et tip jeg engang fik, med at smørre madolie på... men kan ikke
> huske om det var for at dræbe ringorm... har i også hørt sådan noget,

Jeg tror, at jeg engang har hørt det som et råd til at fjerne tæger/flåter.
Det siges at kunne kvæle dem at blive smurt ind i olie/margerine, men jeg
har aldrig prøvet det.

Jeg tror nok, du skal gå lidt mere drastisk til værks, hvis det handler om
ringorm. Et dyrlægebesøg er nok påkrævet for at få stillet den rette
diagnose og påbegyndt den rette behandling. -Men loppemidlet Program vet.
(injektion og mikstur) har vist sig at være effektivt til behandling af
ringorm.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : M. G. Nielsen.

Dato : 15-10-02 16:26

Dyrlægens dom var at det nok er ringorm min kat har fået ovenpå hovedet. Der
blev taget en pode-prøve som med sikkerhed skal fastslå at det er ringorm.
Men jeg skal med det samme give min kat noget flydende fra tube "Program
Vet" og vaske den i K-hex shampo (specialshampo).
Gad vide hvordan jeg får den vasket når den ikke kan lide vand... nå jeg må
prøve når min kammerat kommer forbi i aften.
Ringorm (Svampen) er meget smitsom, så der skal gøres godt rent i
lejligheden og vaskes fingre hele tiden.

Prisen var kr. 785... det er dyrt at give sin kat frihed til at lege i
baghaven... men det skal den selvfølgelig have lov til når muligheden er der

Mvh. Morten

Fra : Kate

Dato : 15-10-02 17:17

Ja, nogle gange kan de være nogæe dyre bæster

Hvad med dig, skal du ikke behandles? Jeg spørger sådan fordi min
allerførste kat havde ringorm, bland meget andet, da jeg fik ham.
Desværre var jeg ikke opmærksom på det så min veninde og hendes søn
nåede at blive smittet, hvorefter de tog smitten med hjem til deres
egen kat = temmelig sur veninde. Sønnen havde afsindigt svært ved at
komme af med det igen mens jeg aldrig fik ringorm, underligt.

God bedring med missen.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Niels Peter

Dato : 15-10-02 17:21

"M. G. Nielsen." <test@test.dk> skrev i en meddelelse news:aohc1p$snq$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> baghaven... men det skal den selvfølgelig have lov til når muligheden er der

Til trøst kan også katte, der slet ikke kommer ud, være så uheldige at få ringorm.
Det er i øvrigt en af de få sygdomme, der er "fælles" for dyr og mennesker, og begge parter kan optræde som raske smittebærere, så det ville egentlig være klogt, hvis du tog en snak med din læge om du selv skal have noget.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : M. G. Nielsen.

Dato : 15-10-02 18:16

Til spørgsmålet om jeg kan være blevet smittet også. Muligheden er der, men
da jeg altid har været i nærheden af katte, så kan jeg have et ret godt
forsvar overfor ringorm. Jeg fik dog at vide, at jeg skal være opmærksom på
om jeg får røde kløende pletter -men indtil nu har jeg ikke observeret
noget.

Mvh. Morten

Fra : Bente Jepsen

Dato : 15-10-02 18:48

Så vidt jeg ved er man immun over for ringorm, når man har haft en gang.

Da vores Cicero havde, fik både min mand og jeg, men vi havde heller
ikke haft det før.

En god ting at bruge til at gøre huset rent med er, Virkon, fås som pulver,
der kan opløses i vand og med en sprayflaske sprayes rundt i huset.

Jeg mener egentlig at have set det i netbutikken ved Netdyredoktor, men
i dag er det der ikke, så måske tager jeg fejl.

Venlig hilsen
Bente

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 15-10-02 19:16

"Bente Jepsen" <bente.jepsen@antispam.mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg mener egentlig at have set det i netbutikken ved Netdyredoktor, men
> i dag er det der ikke, så måske tager jeg fejl.

Jeg mener at have faet at vide at det kan koebes hos apotekerne eller
hos matrialisterne..

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : M. G. Nielsen.

Dato : 15-10-02 20:52

Jeg må se om jeg kan finde produktet. Nu er der i hvert tilfælde støvsuget
grundigt, og diverse plaider og puder er i vaskemaskinen.

Det var lidt besværligt at få katten vasket. Jeg prøvede først i
køkkenvasken, men det ville han ikke være med til.
Så blev det under bruseren i stedet. Sikke han kæmpede, men det lykkedes at
få ham vasket med shampo og skyllet ren bagefter.
Han så godtnok noget sjov ud. Er vant til at han er stor og fed... men det
meste er pels skal jeg hilse at sige
Kort efter badet virkede han ret upåvirket, bortset fra de par timer hvor
han har slikket sig over alt.
Kan det måske være en god ide at bade ham en gang om måneden eller hver
anden måned, så han kan venne sig til det ?
For han er ikke altid lige lækker at få op i sengen når han har været ude at
rulle sig, og han tager vel heller ikke skade af at blive vasket. Hvordan
gør I med jeres katte?

Mvh. Morten

PS. Mine forældre har dog aldrig vasket deres katte. men de er også ude det
meste af tiden da de bor på landet.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-10-02 22:09

Jeg vil absolut råde dig til at behandle alle både mennesker og dyr i
husstanden. Jeg har selv haft ringorm flere gange, men mine dyr har aldrig
haft det. Første gang kunne jeg ikke slippe af med det, fordi jeg ikke
behandlede dyrene også. Sidste gang ved jeg, det var hunden, der var rask
smittebærer.

Så hvem ved, måske er det dig, der er rask smittebærer.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats