Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lys til portrætfoto
Fra : ha

Dato : 14-10-02 20:39

Hvad lys skal man anskaffe sig, hvis man vil eksperimentere
lidt med portrætfoto? og kan man anbefale hvor det evt. kan
købes. Selvfølgelig helst noget der ikke koster en bondegård.

mvh
ha

Fra : Amatøren

Dato : 14-10-02 20:48

Hvis det er sort/hvid eller digital, så byg dine egne B-lamper (500w pærer
fra din fotobutik). Det kan gøres for meget små penge.

Fra : ha

Dato : 14-10-02 20:54

> Hvis det er sort/hvid eller digital, så byg dine egne B-lamper (500w
> pærer fra din fotobutik). Det kan gøres for meget små penge.

Det er digital.

mvh
ha

Fra : John

Dato : 14-10-02 21:00

"Amatøren" <smader@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det er sort/hvid eller digital, så byg dine egne B-lamper (500w pærer
> fra din fotobutik). Det kan gøres for meget små penge.

Vær dog lige opmærksom på, at du med 2 500 watt lamper kun ligger i nærheden
af 1/45 sec - f4.5 med en asa100.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Poul B-H

Dato : 15-10-02 07:35

"Amatøren" <smader@ofir.dk> wrote in message
> Hvis det er sort/hvid eller digital, så byg dine egne B-lamper (500w pærer

Hvad er en B lampe egentligt ?

Poul B-H

Fra : John

Dato : 15-10-02 17:12

"Poul B-H" <pbekkerh@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er en B lampe egentligt ?

Det kommer vel fra engelsk. Bulb = pære (altså lyspære)

Fra : ha

Dato : 16-10-02 18:51

Amatøren skrev:
> Hvis det er sort/hvid eller digital, så byg dine egne B-lamper (500w
> pærer fra din fotobutik). Det kan gøres for meget små penge.

Takker, det forsøgte jeg mig med idag hos nogen der kalder sig selv
for byens førende fotohandel. Beskeden var, at fotolamper det var
skam ikke noget "amatører" brugte, så det havde de ikke.
Så fik man den )
Nu må jeg jo så prøve om byggemarkedet vil sælge mig en
håndværkerprojektør selvom jeg ikke er håndværker.

mvh
ha

PS: Er der nogen der kender en www adresse hvor man kan købe
fotolamper, vil jeg gerne have adressen.

Fra : Jens Petersen

Dato : 17-10-02 10:43

On Wed, 16 Oct 2002 19:51:00 +0200, "ha" <not-me@dot.com> wrote:

> [...]
>for byens førende fotohandel. Beskeden var, at fotolamper det var
>skam ikke noget "amatører" brugte, så det havde de ikke.

Mon ikke han mente "Det er ikke noget amatører sælger"

--
Jens

Never buy what you can build yourself for a higher price.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-10-02 11:50

Jens Petersen wrote:

> Mon ikke han mente "Det er ikke noget amatører sælger"

....LOL...)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Holm

Dato : 16-10-02 08:26

"ha" <not-me@dot.com> wrote in message
> [...]
> lidt med portrætfoto? og kan man anbefale hvor det evt. kan
> købes. Selvfølgelig helst noget der ikke koster en bondegård.

Du kommer langt bare med sådan en håndværker-projektør, en lysdæmper og et
par flamingoplader.
Peter

Fra : jol

Dato : 16-10-02 15:36

> Du kommer langt bare med sådan en håndværker-projektør, en lysdæmper og et
> par flamingoplader.
> Peter

flamingoplader ??? til hvad ?
Jeg vil da gene have tips til dette emne hvad gør i andre ?

Fra : Morten

Dato : 16-10-02 16:32

> flamingoplader ??? til hvad ?
> Jeg vil da gene have tips til dette emne hvad gør i andre ?

De bruges til at reflektere lyset fra lamperne. I stedet for at have en halogenlampe
til at lyse lige i hovedet på modellen retter du lampen en anden vej, og får en hjælper
til at reflektere lyset mod modellen med pladen. Det giver mulighed for væsentlig
mere spændende lyslægning, og lyset bliver ikke nær så hårdt.
I nødstilfælde kan du fx bruge en avis, hvilket også er meget handy ved pludselige
udendørsoptagelser.

Mvh.
Morten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-10-02 23:49

ha wrote:

> Hvad lys skal man anskaffe sig, hvis man vil eksperimentere
> lidt med portrætfoto? og kan man anbefale hvor det evt. kan
> købes. Selvfølgelig helst noget der ikke koster en bondegård.

Jeg har luret lidt på dit spørgsmål, for det fremgår ikke om du
fotograferer digitalt eller analogt.

Hvis du fotograferer analogt, så bør du glemme alt om B-lamper
eller arbejdslamper, B-lamperne kræver kunstlysfilm, og arbejds-
lampernes farvetemperatur ligger sådan, at det er kropumuligt at
filtrere så man får en naturlig farvegengivelse.

Hvis du fotograferer digitalt, så skal du starte med at sikre
dig, at dit digicam kan hvidballance kalibreres på et hvidt
stykke papir, det er ikke alle digicams der kan dette, de fleste
har kun nogle belysningstyper man kan vælge imellem, og så auto-hvidballance.

B-lamper og arbejdslamper er meget billige, og deres force er at
man kan se hvordan lyset lægges på modellen, deres ulemper er at
de afgiver relativt lidt lys, 1.000 watt er altså ikke ret meget,
og så varmer de lige så meget som de lyser.

Hvis du kan/vil ofre et par tusser på projektet, så har jeg flg.
forslag, du skal købe 2 stk. blitz's, det kan f.eks. være to Metz
mecablitz 20 BC 6 eller 5 til knap 500 kr. pr. stk. og så skal du
købe 2 stk. B-lampe stativer uden lamper, og 2 Hama adaptorer der
gør at blitz'ne kan monteres på stativerne, de har et led så
blitz'en kan vippes, og de er også sådan indrettet, at der kan
monteres en paraply.

Med ovenstående har du et mini blitz-anlæg, der har kraft nok til
portrætter og lignende, dets eneste ulempe er at det ikke har
ledelys, så det fungerer bedst sammen med et digicam, hvor man
kan ta' et prøveskud og se hvordan lyset ligger på modellen.

Hvis du fotograferer analogt, så vil denne løsning kun fungere
optimalt hvis du også anskaffer et flaschmeter, så du præcist kan
måle lyset, og et flaschmeter er en meget dyr sag.

Og som andre har nævnt, så er hvide flamingoplader alletiders til
at reflektere lys, de lette og kræver ikke meget støtte, og så er
de også billige, den eneste ulempe er at de ikke tåler varme, så
hold go' afstand til B-lamper og arbejdslamper.

En anden go' ting er glasfibervæv, man kan med en heftemaskine
sætte det på en ramme af tynde trælister, og så lige gi' det et
tyndt lag klar spraylak så det ikke drysser, glasfibervæv tåler
varme og kan bløde lyset op, eller reflektere lys.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 17-10-02 00:10

On Thu, 17 Oct 2002 00:48:52 +0200
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> lampernes farvetemperatur ligger sådan, at det er kropumuligt at
> filtrere så man får en naturlig farvegengivelse.

Hvorfor det? Kodak laver udmærkede kunstlysfilm (Portra 160T, f.eks.)
- det tror jeg at stort set alle filmproducenter laver. B-lamper er
skam et udmærket bud. Alternativt kan man sætte et filter foran sin
optik, og bruge en dagslysfilm.

Jeg kender ikke lige farvetemperaturen fra en "arbejdslampe" - er
ikke lige klar over hvad det er du refererer til. Men jeg bruger da
rask væk B-lamper og får glimrende resultater med mine filmbaserede
kameraer.

<SNIP>

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 17-10-02 00:12

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 17-10-02 00:13

On Thu, 17 Oct 2002 01:11:44 +0200
Thomas Heide Clausen <T.Clausen@computer.org> wrote:

<SNIP>

....og det indlæg syn's min newsreader at det var nødvendigt at sende
flere gange....hmm....sorry.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-10-02 00:45

Thomas Heide Clausen wrote:

> ...og det indlæg syn's min newsreader at det var nødvendigt at
> sende flere gange....hmm....sorry.

Ville det ikke ha' været lige så let at cancle det der er for
meget, fremfor at kommentere det...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-10-02 01:07

Thomas Heide Clausen wrote:

> [...]
> B-lamper er skam et udmærket bud. Alternativt kan man sætte et
> filter foran sin optik, og bruge en dagslysfilm.

Det vil jeg ikke bestride, jeg har selv arbejdet med B-lamper en
gang for mange år siden, men det var dælme en glædens dag, da de
blev erstattet af mit første flasch-anlæg.

Der skal temmelig mange lamper til at gi' en så stor lysmængde,
at man kan få noget nedblændig (dybdeskarphed), uden at havne på
meget lange eksponeringstider.

Og modellernes hud har det med at blive svedig og glisende af
varmen, det ser altså ikke så godt ud på billeder.

Men bort set fra det så ka' B-lamper godt bruges, i gamle dage
var de jo standardudrustningen i ethvert fotostudie.

Jeg er lidt "luren" på videolamper, videokameraer kan s.v.j.v.
hvidballance kalibreres, så jeg er ikke sikker på at den type
lamper holder en korrekt farvetemperatur.

Og lamper til filmoptagelser er jo rimmelig dyre, så til deres
pris kan man næsten få et lille brugt flaschanlæg, det er kun et
års tid siden at jeg i markedsgruppe så et brugt sæt Courtny til
salg for nogle få tusser.

> [...]
> ikke lige klar over hvad det er du refererer til. Men jeg bruger
> da rask væk B-lamper og får glimrende resultater med mine

Arbejdslamper har et grønstik li'som lystofrør, og det er næsten
umuligt at filtrere væk, jeg har forsøgt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 17-10-02 01:13

On Thu, 17 Oct 2002 02:07:06 +0200
> [...]

> Der skal temmelig mange lamper til at gi' en så stor lysmængde,
> at man kan få noget nedblændig (dybdeskarphed), uden at havne på

Jeg plejer ikke at have brug for så meget dybdeskarphed til
portrætbrug, så det har jeg ikke oplevet problemer med. Men med mere
end 1-2 personer i portrættet er det sikkert et behov...

> Og modellernes hud har det med at blive svedig og glisende af
> varmen, det ser altså ikke så godt ud på billeder.

Forresten...det kan godt lade sig gøre at mixe b-lamper og et
flashanlæg med gode resultater. Farvetemperaturen...hmm...til s/h gør
det ikke så meget :)

> [...]
> hvidballance kalibreres, så jeg er ikke sikker på at den type
> lamper holder en korrekt farvetemperatur.

Jeg har prøvet at låne et par sådanne lamper, og jeg fik ikke fundet
en filtrering der gav naturlige hudtoner. Jeg ved ikke andet end at
et par forsøg ikke gav noget interessant for mig.

> [...]
> salg for nogle få tusser.

> Arbejdslamper har et grønstik li'som lystofrør, og det er næsten
> umuligt at filtrere væk, jeg har forsøgt.

....hva' er en "arbejdslampe", sådan konkret?

Vedr. lysstofrør, så har jeg aldrig prøvet dem til
portrætfotografering - kan ikke forestille mig at det vil være særlig
godt. Til alm. snapshots hvor der er belyst med lysstofrør, så plejer
FLD/FLW filtre vist da at give acceptable resultater.

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 17-10-02 01:14

On Thu, 17 Oct 2002 01:45:03 +0200
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ville det ikke ha' været lige så let at cancle det der er for
> meget, fremfor at kommentere det...:)

Nej. Men det var lidt overflødigt at fortsætte tråden om det...