Gyser dilemma på lørdag
Fra : Peter Holm

Dato : 14-10-02 20:25

Hi,
Lørdag kommer der hele 2 gyserfilm på mine kanaler. På DR sendes Mimic
http://us.imdb.com/Title?0119675, og Zulu sender New Nightmare
http://us.imdb.com/Title?0111686
Desværre har jeg kun mulighed for at optage een af dem, og ikke mulighed for
at se den anden.
Jeg er klar over, at ingen af de to film er hverken Psycho eller Carrie, men
man er vel gyserfreak.
Spørgsmålet er nu bare, hvilken af de to jeg bare ikke kan undvære....hvad
siger andre gyserelskere? Freddy er jo altid lækker, men hvad er Mimic for
noget?

mvh
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk

Good Luck - Big Fortune - Long Life

Fra : Brian Petersen

Dato : 14-10-02 20:46

"Peter Holm" skrev:

Lørdag kommer der hele 2 gyserfilm på mine kanaler. På DR sendes Mimic
og Zulu sender New Nightmare. [SNIP] Spørgsmålet er nu bare, hvilken af de
to jeg bare ikke kan undvære....hvad siger andre gyserelskere? Freddy er jo
altid lækker, men hvad er Mimic for noget?

---> Mimic er en uheldig bagatel, du helst ikke vil stifte bekenstskab med
og som primært udmærker sig derved at danske Ole Bornedal m.fl. har haft en
finger med på produktionssiden (hvis ellers det er en kvalitet?). At DR
viser den er mig en gåde - den holder ikke en meter og at den er programsat
igen (er det ikke anden gang den vises?) cementerer at DRs programansvarlige
er fuldstændig ukritiske i deres filmvalg, også når det gælder den mere
underholdningsmæssige side af sagen.

New Nightmare derimod kan varmt anbefales -- hvis ellers man er til Freddy.
Den er et eksempel på at gysergenren længe før Scream (1996) er gledet over
i ironisk selvrefleksivitet og detil et vellykket forsøg på at bortforklare
den uheldige 4'er, 5'er og 6'er i serien...

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 14-10-02 21:00

"Brian Petersen" <kanal@klog.dk> wrote:

> [...]
>i ironisk selvrefleksivitet og detil et vellykket forsøg på at bortforklare
>den uheldige 4'er, 5'er og 6'er i serien...

Hov! 4'eren er da ikke uheldig. Den er bedre end 2 og 3 efter min
mening. Men det kun 1'eren der er en 'rigtig' gyser, de andre er mere
splatterkomedier. Ren kult.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Brian Petersen

Dato : 14-10-02 21:32

"Lars Kim Lund" skrev:

Hov! 4'eren er da ikke uheldig. Den er bedre end 2 og 3 efter min mening.
Men det kun 1'eren der er en 'rigtig' gyser, de andre er mere
splatterkomedier. Ren kult.

--> Yeah, well, brød mig ikke særligt om 4'eren og hvad der fulgte... det
var dér der gik åbenlys spekulation og forudsigelighed (komedie?) i formlen
for mig - med Alices Bruce Lee-karatespark, én efter
én-teenagernedslagtninger, graviditeter (5'eren?) og Freddy one-liners som "
Greetings from Hell" og "going down".

1'eren er klart den mest uhyggelige. 3'eren havde stadig nogle opfindsomme
ingredienser, såsom indledningen med papmachehuset, vi pludselig står midt i
med hovedpersonen og hele den surreelle drømmeverdenen, hvor spejle er
dørtærskler, osv - og så slutter den ret fedt som jeg husker det (men jeg
skal ikke røbe noget).

2'eren er det, indrømmet, meget længe siden jeg har set, men jeg var meget
skræmt dengang... måske fordi jeg ikke forstod så meget. Det var noget med
en skolebus der kørte ud over en afgrund, en død kanariefugl, et fyr der
selvantændte i kælderen og en ung fætter, der blev besat af selveste mr.
Krueger - puha!

New Nightmare er i øvrigt sjov derved at Heather Langenkamp, der spillede
Nancy Thompson både i etteren og i treeren vender tilbage - denne gang
spiller hun dog sig selv, skuespilleren Heater Langenkamp, der kæmper med
mareridt om den afskyelighed hun har været med til at blæse liv i....

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 14-10-02 22:42

>--> Yeah, well, brød mig ikke særligt om 4'eren og hvad der fulgte... det
>var dér der gik åbenlys spekulation og forudsigelighed (komedie?) i formlen
>for mig

Det skete allerede i 2'eren svjh. Jeg synes både 3 og 4 fungerede
fint. Faktisk er det de to jeg synes bedst om i serien.

>- med Alices Bruce Lee-karatespark, én efter
>én-teenagernedslagtninger, graviditeter (5'eren?) og Freddy one-liners som "
>Greetings from Hell" og "going down".

Hvis man opfatter 2-4 som de splatterkomedier de er, så synes jeg de
fungerer fint. Da de efterhånden havde opbrugt alle mulige underlige
måder at omkomme teenagere på var 5'eren ret plat. Jeg nåede aldrig at
se 6'eren og New Nightmare. Så vidt jeg kan læse bør jeg nok rette
lidt op på det sidste.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : zcully

Dato : 14-10-02 21:36

> [...]
> i ironisk selvrefleksivitet og detil et vellykket forsøg på at
bortforklare
> den uheldige 4'er, 5'er og 6'er i serien...

Ja og den er især sjov fordi det er skuespillerne selv der spiller sig
(forvirret) og hermed bliver hjemsøgt!! Bl.a.Wes Craven og Robert Englund
som sig selv. Det lyder overdrevet ringe, men fungerer faktisk utrolig godt.

/Zcully

Fra : Peter Holm

Dato : 15-10-02 10:43

> New Nightmare derimod kan varmt anbefales -- hvis ellers man er til
Freddy.

Jeg glæder mig allerede til at se dem - bare det at nogen siger at pollet er
ulogisk er næsten en kvallitet i sig selv
Peter

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-10-02 10:24

"Brian Petersen" <kanal@klog.dk> wrote:

** SPOILER for New Nightmare **

> [...]
>i ironisk selvrefleksivitet og detil et vellykket forsøg på at bortforklare
>den uheldige 4'er, 5'er og 6'er i serien...

Så fik jeg set den - og jeg må sige at være skuffet. Jeg synes filmen
sætter sig mellem to stole - det er ikke rigtig gys og det er ikke
rigtig splat. Jeg formår at se filmen til ende fordi jeg i hvert fald
tidligere har været fan af serien, men man sidder tilbage med en tom
fornemmelse. Effekterne er ringe taget i betragtning af at det er en
nyere film og slutningen gætter man sig jo til i samme øjeblik at
Heather læser historien om Hans og Grethe.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Brian Petersen

Dato : 19-10-02 20:47

"Lars Kim Lund" skrev:

> [...]
> nyere film og slutningen gætter man sig jo til i samme øjeblik at
> Heather læser historien om Hans og Grethe.

Er ked af hvis det er min skyld at du fik en dårlig filmoplevelse. Det
eneste jeg kan trøste dig med er, at den er bedre end hvis du havde valgt
Mimic...

Jeg vil fastholde at jeg synes Wes Craven's New Nightmare har sine
kvaliteter, og at den inden for sin genre (og sin egen serie) er een af
90ernes mest interessante udspil. At skuespillet og effekterne halter,
sikkert pga. et skrabet budget, er hvad det er. Helt uoriginalt er det
ikke --

Fra : AJC

Dato : 19-10-02 21:13

"Brian Petersen" <kanal@klog.dk> wrote in message

> Er ked af hvis det er min skyld at du fik en dårlig filmoplevelse. Det
> eneste jeg kan trøste dig med er, at den er bedre end hvis du havde valgt
> Mimic...

Hvad snakker du om?
Mimic er noget nær et mesterværk!

Mvh
AJC.

---

Fra : Brian Petersen

Dato : 19-10-02 21:14

"AJC" skrev:

> Hvad snakker du om?
> Mimic er noget nær et mesterværk!

Mimic er noget af det mest arge ævl ever done on film, basta. Vi bliver ikke
enige, så længe du ikke argumenterer for din sag. Hvad er det der er så fedt
ved Mimic? :)

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 19-10-02 23:26

>Er ked af hvis det er min skyld at du fik en dårlig filmoplevelse.

Næ, du kan jo ikke gøre for at filmen er dårlig og jeg havde nok set
den alligevel hvis jeg havde opdaget den kom.

> [...]
>90ernes mest interessante udspil. At skuespillet og effekterne halter,
>sikkert pga. et skrabet budget, er hvad det er. Helt uoriginalt er det

Konceptet er lidt morsomt - det med at det er den første films
skuespillere er lidt morsomt. Hvad skete der egentlig med Robert
Englund - han forsvandt efter vi havde set han havde malet det maleri.

Dog synes jeg at Hans og Grethe slutningen er for ringe - og konceptet
med at alt hvad der sker, står i et manuscript (og scenen hvor man ser
hende læse i det samtidig med at det sker) er jo stjålet næsten
direkte fra "Den Uendelige Historie" - dvs. bogen af Michael Ende.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Mikkel Winther

Dato : 14-10-02 20:48

In <news:3dab1a12$0$771$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Peter Holm wrote:
> [...]
> Spørgsmålet er nu bare, hvilken af de to jeg bare ikke kan
> undvære....hvad siger andre gyserelskere? Freddy er jo altid lækker,

Jeg ville nok vælge Mimic fra. Det er en overdrevet dårlig film om nogle
store insekter som klæder sig ud som mennesker. Ikke engang rigtig horror
som jeg ville definere genren.

Wes Craven's New Nightmare har jeg ikke set, men hvis jeg ikke skal lave
andet på lørdag finder man helt sikkert mig foran TV2 Zulu. De første 5 film
i den serie -- det var god horror! (Undtagen nummer 2.) (Jeg har ikke fået
set nummer 6.) (Okay, de andre 4 var måske heller ikke så geniale igen.)

m.
--
"Do you know that I came up with the idea for Sesame Street? I came up with
it before PBS. The white man stole it! That's right! I was gonna call it

Fra : Brian Nielsen

Dato : 14-10-02 21:59

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet er nu bare, hvilken af de to jeg bare ikke kan undvære....hvad
> siger andre gyserelskere? Freddy er jo altid lækker, men hvad er Mimic for
> noget?

New Nightmare er IMHO den eneste Freddy der er værd at se, om det så er en
anbefaling, det må du selv bedømme

/Brian

Fra : Per Kristensen

Dato : 15-10-02 07:39

> [...]
> siger andre gyserelskere? Freddy er jo altid lækker, men hvad er Mimic for

Undgå dem begge!

Fra : Jesper Hauerslev And~

Dato : 15-10-02 08:11

jeg vil gå i stik modsat retning og sige: undgå Freddy og optag Mimic. Mange er
ikke vilde med Mimic men jeg synes den er ret fed på sin egen måde. Indrømmet
plottet er lidt kliche-agtig men stemningen er tyk og filmen har sine fine
øjeblikke.

New Nightmare synes jeg derimod er en tynd kop the med et underligt plot jeg har

svært ved at se logikken i.

The bottom line: giv Mimic en chance. Måske bliver du overrasket. :)

mvh.
jesper

Peter Holm wrote:

> [...]
> siger andre gyserelskere? Freddy er jo altid lækker, men hvad er Mimic for

Med venlig hilsen/Best Regards
Jesper Hauerslev Andersen, Studentermedhjælper ved Institut 11

Fra : AJC

Dato : 15-10-02 21:22

"Jesper Hauerslev Andersen" <jeha99@hum.auc.dk> wrote in message
> [...]
jeg har

> svært ved at se logikken i.
>
> The bottom line: giv Mimic en chance. Måske bliver du overrasket. :)

I agree!

Mvh
AJC.