Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Photoshop 6
Fra : David

Dato : 14-10-02 17:14

Jeg har lige fået Photoshop 6 dansk. Det er noget med man kan købe
sådan nogle hefter om på dansk om hvordan man bruge de forskelige
funtioner. Er der nogen der steder de ligger på nettet eller er der en
nemmer
måde at lære det hele på.

Vh David

Fra : Tor Eivind Ravndal

Dato : 14-10-02 17:25

> David
[Snip]
> Er der nogen der steder de ligger på nettet eller er der en
> nemmer måde at lære det hele på.

Sjekk denne lenken:
http://www.luminous-landscape.com/

Tor Eivind

Fra : David

Dato : 14-10-02 17:41

hej Tor
Tak for det men det er sådan jeg ikke kan engelsk så der for søger
jeg meget noget på dansk så jeg kan læse og forstår det

David

"Tor Eivind Ravndal" <tor-eivind.ravndal_CUT_THE_SPAM@kvaerner.com> skrev i
en meddelelse news:3daaefe7@news.wineasy.se...

Fra : Tor Eivind Ravndal

Dato : 14-10-02 18:02

> [...]

søger
> jeg meget noget på dansk så jeg kan læse og forstår det

Da kan du sjekke:
www.digit.no

Hvis du kikker nedover på høyre side kan du finne "Lær
bildebehandling". Foreløpig er to leksjoner tilgjengelig.

Lykke til!

Fra : Digit

Dato : 14-10-02 17:26

»David« lavede et kragehop, og skrev:

| Jeg har lige fået Photoshop 6 dansk. Det er noget med man kan købe
| sådan nogle hefter om på dansk om hvordan man bruge de forskelige
| funtioner.

Det er sikket billig-hæfterne fra forlaget IDG som koster imellem 30-70 kr.
(noget i den stil).

Danske? Den eneste jeg kender til er www.prodic.dk

|eller er der en
| nemmer
| måde at lære det hele på.

Yeap, =>play.fiddle.learn<= (og lån en bog).

--
/Digit
Har du set Lukas Moodysson's nyeste film »LILJA 4-EVER«?

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : U. Pedersen

Dato : 14-10-02 17:28

David skrev:

> [...]
>sådan nogle hefter om på dansk om hvordan man bruge de forskelige
>funtioner. Er der nogen der steder de ligger på nettet eller er der en

Hej David

Prøv din lokale boghandel eller posthuset.
eller hvad med biblioteket

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-10-02 18:24

David wrote:

> Jeg har lige fået Photoshop 6 dansk. .......cut.....

Så medfølger der da også en dansk manuel og toturial, der step
for step viser hvordan alle funktioner virker, og til hvilke ting
de med fordel kan anvendes.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Clark Kent

Dato : 14-10-02 18:53

> Så medfølger der da også en dansk manuel og toturial, der step
> for step viser hvordan alle funktioner virker, og til hvilke ting
> de med fordel kan anvendes.

Det gør der kun, når man betaler.........hehehehe

Fra : David

Dato : 14-10-02 19:44

Nemlig

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 14-10-02 20:40

On Mon, 14 Oct 2002 19:53:19 +0200, "Clark Kent" <armandgath@tiscali.dk>
wrote:

>Det gør der kun, når man betaler.........hehehehe

Hvis man alligevel ikke betaler, hvorfor ville man så ikke vælge
Photoshop 7?
Jeg vil umiddelbart gætte på at han har købt det brugt, eller noget i
den stil.

--
Regards Stefan
Websites: http://3x7.dk/ http://ghashul.dk/

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-10-02 21:57

IDG har udgivet hæftet Adobe Photoshop 6 - lær det selv af Michael B. Karbo
& Peter G. Christiansen. Det koster 69 kr. og kan vel stadig fåes enten hos
en boghandler eller i en kiosk.
Det kan vel ikke være for meget, når nu programmet åbenbart ikke har kostet
så meget.

Kurt

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-10-02 23:17

"Kurt B. Andersen" wrote:

> IDG har udgivet hæftet Adobe Photoshop 6 - lær det selv af
> Michael B. Karbo & Peter G. Christiansen. Det koster 69 kr.
> og kan vel stadig fåes enten hos en boghandler eller i en kiosk.

Det er bare smadder ærgeligt, at dette hæfte aldrig kommer i
nærhedden af en rigtig PhotoShop manuel, alle de seje og
avancerede funktioner er jo slet ikke omtalt.

Nå men pyt, jeg har undervist i PhotoShop og min erfaring er, at
lige så snart det handler og lag og masker, så står alle der ikke
er faguddannede fotografer/litografer af...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 14-10-02 23:25

SNIP
> Nå men pyt, jeg har undervist i PhotoShop og min erfaring er, at
> lige så snart det handler og lag og masker, så står alle der ikke
> er faguddannede fotografer/litografer af...:)

Fortæller måske mere om dine undervisningsevner end det gør om
ikke-faguddannede fotografer

Mvh Kim

Fra : Clark Kent

Dato : 14-10-02 23:34

--
"Når jeg ser et indlæg fra en netbetjent, lader jeg min Magnum
"Kim Jeppesen" <blackhole@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
> SNIP
>
> Fortæller måske mere om dine undervisningsevner end det gør om
> ikke-faguddannede fotografer

hahahahahahha.............han har undervist i
Photoshop..hahahahah........men han kan ikke
fotografere........hahahhhahahhaha

Fra : Asus

Dato : 15-10-02 11:17

Hahahahahahahaha, Den fatter jeg heller ikke rigtigt, Niels Ebbesen har
undervist i Photoshop, men fatter ikke hvordan man fjerner røde øjne.
hahahahahahhaha.

Få dig dog et sexliv ebbesen, så kan det da være at du kan undervise i
undvigelsemanøvre. hahahahaha.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-10-02 23:54

Kim Jeppesen wrote:

> Fortæller måske mere om dine undervisningsevner end det gør om
> ikke-faguddannede fotografer

Det kan jeg jo ikke afvise, men blot konstatere, at de andre
undervisere draget de samme erfaringer...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 15-10-02 05:40

> Det kan jeg jo ikke afvise, men blot konstatere, at de andre
> undervisere draget de samme erfaringer...!

Nå....jamen hvis der skulle være nogle i dette forum, som har et problem med
lag eller masker, så skal jeg da gerne prøve at være behjælpelig. Det er
såmænd ganske simpelt.
--
MVH
John K Hansen

Fra : John

Dato : 15-10-02 05:38

> Nå men pyt, jeg har undervist i PhotoShop og min erfaring er, at
> lige så snart det handler og lag og masker, så står alle der ikke
> er faguddannede fotografer/litografer af...:)

Muligheden for at arbejde med lag og masker, er hele essensen af Photoshop.
Hvis ikke man kan det, er der næppe nogen grund til at bruge penge på et
sådant monsterprogram. I øvrigt er det ikke spor svært.
Farver derimod!!!!

Fra : Digit

Dato : 15-10-02 14:47

»John« lavede et kragehop, og skrev:

[PS]
Farver derimod!!!!

Hvad med dem?

Fra : John

Dato : 15-10-02 17:19

"Digit" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:aoh6e9$k6j$1@tux.netsite.dk...
> »John« lavede et kragehop, og skrev:
>
> [PS]
> Farver derimod!!!!
>
> Hvad med dem?

Der gik _lidt_ længere tid for jeg havde styr på begreber som ICC, RGB
working space, embedded profiles, proof setup og alle de andre ting vi
bruger for at få vores print til at ligne vores originaler Meget tungere
end som layers og masks. Efter min ydmyge mening altså.

Fra : Digit

Dato : 15-10-02 19:36

> [...]
| bruger for at få vores print til at ligne vores originaler Meget
| tungere end som layers og masks. Efter min ydmyge mening altså.

Ja, det kan da være en lidt kringlet affære at sætte sig ind i.

Fra : Lars [8210]

Dato : 15-10-02 15:56

> [...]
> lige så snart det handler og lag og masker, så står alle der ikke
> er faguddannede fotografer/litografer af...:)

Eller rettere er denne tråd ikke lidt underlig - "Rigtig Photoshop Manual" -
Der fulgte da en Dansk "Brugerhåndbog" med Adobe Photoshop v6.0 på ikke
mindre end 435 sider - mener i ikke den er god nok - og at man får mere ud
af at købe 69 kr.'s hæfter fra IDG?

Mvh

Lars

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-10-02 16:20

"Lars [8210]" wrote:

> [...]
> Adobe Photoshop v6.0 på ikke mindre end 435 sider - mener i
> ikke den er god nok - og at man får mere ud af at købe 69 kr.'s

Du roder vist lidt rundt i det, jeg anbefaler ikke det pågældne
hæfte til 69 kr., jeg henviser også til "Brugerhåndbogen", men
der er vist en del brugere som anvender den type "licencer", hvor
der ikke medfølger en "Brugerhåndbog"...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lotte M

Dato : 15-10-02 21:20

> der er vist en del brugere som anvender den type "licencer", hvor
> der ikke medfølger en "Brugerhåndbog"...

Jeg fik PhotoShop (LE) sammen med min scanner og der fulgte ingen
manual med, så man kan såmænd godt have en licens uden at være i
besiddelse af en manual.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : John

Dato : 15-10-02 21:37

"Lotte M" <lotte_m@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg fik PhotoShop (LE) sammen med min scanner og der fulgte ingen
> manual med, så man kan såmænd godt have en licens uden at være i

Samme her.....Minolta Scanner og LE.

Fra : David

Dato : 15-10-02 21:41

Øhh sikke noget jeg fik sat i gang.

Jeg ville bare lære og bruge mit PhotoShop

Sorry

David

Fra : Lotte M

Dato : 15-10-02 22:08

"David" <wost100@hotmail.com> skrev

> Jeg ville bare lære og bruge mit PhotoShop

Det er da bare med at komme i gang!

Danmarks Netskole http://www.netskole.dk/ har et gratis
PS-kursus, som jeg kan anbefale.

Kurset gennemgår de mest basale teknikker. Hvis du laver alle
øvelserne og mailer dem til bedømmelse hos underviseren, får du
et godt grundlag for at fortsætte på egen hånd...
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels

Dato : 15-10-02 22:37

"David" <wost100@hotmail.com> wrote in message
> Øhh sikke noget jeg fik sat i gang.
>
> Jeg ville bare lære og bruge mit PhotoShop

Hvordan kan det være "dit" når du ikke har betalt for det?

Fra : John

Dato : 15-10-02 22:45

"Niels" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse

> "David" <wost100@hotmail.com> wrote in message

> Hvordan kan det være "dit" når du ikke har betalt for det?

*plonk*

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-10-02 23:08

"David" <wost100@hotmail.com> skrev:

>Øhh sikke noget jeg fik sat i gang.

>Jeg ville bare lære og bruge mit PhotoShop

Sådan er usenet - du "ejer" ikke den tråd, du starter

Alligevel mener jeg, du har fået nogen meget nyttige svar. Jeg har et
til, hvis du vil ofre et par kilokroner:

C. Rose: Adobe Photoshop Bogen. IDG 2001.

Grunden til, at jeg ikke har svaret indtil nu, er, at du ikke skriver
dit fulde navn, og også, at du ignorer god citat-skik.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-10-02 22:10

Lotte M wrote:

> Jeg fik PhotoShop (LE) sammen med min scanner og der fulgte
> ingen manual med, så man kan såmænd godt have en licens uden
> at være i besiddelse af en manual.

Der fulgte også en CD med PhotoShop LE sammen med mit Leica
Digilux, men på CD'en ligger der også en Brugerhåndbog på 260
sider i PDF-format, så bob-bob...:)

En anden snak er, at PhotoShop LE er en begrænset version, den
mangler stort set alle de avancerede funktioner, så den burde man
næsten kunne lære at bruge, blot ved at prøve sig frem.

Men bort set fra det, så er det jo lidt ærgeligt, at der er så få
der har en manuel til deres PhotoShop, det kom meget klart frem
for ca. halvandet år siden, hvor jeg i nogle tråde henviste til
bestemte kapitler/sider i Brugerhåndbogen, og det blev nærmest
opfattet som en provokation.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lotte M

Dato : 15-10-02 22:28

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

> Men bort set fra det, så er det jo lidt ærgeligt, at der er så få
> der har en manuel til deres PhotoShop,

Ja, det er ærgerligt!

Man kan håbe, at PS - efterhånden som markedet for digital
billedbehandling bliver større - kommer ned i et prisleje hvor
privatpersoner bedre kan være med.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-10-02 22:59

Lotte M wrote:

> Man kan håbe, at PS - efterhånden som markedet for digital
> billedbehandling bliver større - kommer ned i et prisleje hvor
> privatpersoner bedre kan være med.

Jeg tror ikke at PhotoShop vil falde i pris, det er for det
første ikke et dyrt program, og så længe alle de proff. er
villige til at betale det som en licens koster, så har Adobe jo
intet ud af at sænke prisen.

Problemet er faktisk, at når Adobe sælger en licens til en privat
bruger, så bliver den temmelig ofte installeret på adskillige
maskiner, så der er ikke den store forretning i private.

Erhvervsdrivende er mere sippede med deres licenser, allene af
den grund, at de ikke ønsker at andre skal ha' en gratis kopi af
det program, som de selv har betalt for.

Og PhotoShop LE har da i mange år kunnet købes som en licens
med æske, trykte manueller og det hele, så Adobe har da allerede
tilgodeset privatmarkedet.

Det er nok meget mere sansynligt, at Adobe pludselig beslutter
sig for at indføre dongle, så de undgår ulovlige kopier af
PhotoShop, der er jo flere software producenter som har haft stor
success med den strategi

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-10-02 23:28

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev:

>Og PhotoShop LE har da i mange år kunnet købes som en licens
>med æske, trykte manueller og det hele,

Fås ikke mere. Efterfølgeren har længe heddet PhotoShop Elements og er
et rigtig godt program til prisen (ca. 900 kr). Det er netop kommet i
en ver. 2, som jeg ikke kender.

>så Adobe har da allerede tilgodeset privatmarkedet.

Ja! det væsentlige, der er taget ud, er alt til professionelt tryk,
CMYK etc. Der mangler også Actions - og nogle mere avancerede
finesser. Men det, den gør, gør den som PS. Den dækker langt de fleste
privates behov.

>Det er nok meget mere sansynligt, at Adobe pludselig beslutter
>sig for at indføre dongle

Hvad er dongle?

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-10-02 23:57

Peter Loumann wrote:

> Hvad er dongle?

En lille hardware dims der sættes i den serielle port, eller i
USB porten, den har stik i begge ender så den spærer ikke den
pågældne port. Selve donglen virke på den måde, at programet med
jævne mellemrum laver et kald til donglen, og hvis den ikke
svarer, så lukkes programmet automatisk ned.

Mange dyre pogrammer som f.eks. QuarkXPress, Harlekin, m.f.
leveres med dongle.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 18-10-02 16:49

> den har stik i begge ender så den spærer ikke den
> pågældne port.

??

Mine to dongler til Quark og Art Pro har ikke stik i begge ender.

Niels

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-10-02 17:15

Niels Jacobsen wrote:

> Mine to dongler til Quark og Art Pro har ikke stik i begge
> ender.

Det er jo kedligt for dig, mine har stik i begge ender...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-10-02 06:56

On Tue, 15 Oct 2002 23:59:16 +0200, Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>sig for at indføre dongle, så de undgår ulovlige kopier af
>PhotoShop, der er jo flere software producenter som har haft stor

Så må man da håbe at de er bedre til kode deres dongler end AutoCad.
Jeg kan huske for nogle år siden da der kom en ny version med dongle
og hele pivtøjet. Der slap en piratkopi ud fra et stort kopi- og
lystryksfirma i Århus, og på mindre end 24 timer var den hacket og
under distribution på det sorte marked - og kopien kunne køre uden
dongle!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-10-02 09:59

Kurt Hansen wrote:

> Så må man da håbe at de er bedre til kode deres dongler end
> AutoCad. ........cut..........

QuarkXPress er også cracket, der findes flere forskellige
no-dongel patch's på nettet, og de kunne være jo interessante i
forbindelse med en bærbar computer, da det er møj irriterende at
ha' en dongle hængende på en bærbar.

Men fælles for dem alle er, at QuarkXPress bliver meget ustabilt,
og at der konkrette funktioner som giver fejl.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-10-02 11:37

Asus skrev:

> Få dig dog et sexliv ebbesen, så kan det da være at du kan
> undervise i undvigelsemanøvre. hahahahaha.

*plonk*

(Asus er tilføjet til mit killfilter på baggrund af indlæggene:
<3dabec1c$0$32576$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
<3dabeaca$0$32620$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> og
<3dabe9b6$0$32589$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>. De kommende 30
dage vil indlæg fra Asus ikke dukke op på min skærm).

FUT: dk.admin.netikette (svar på dette indlæg havner i nævnte
gruppe og kan ikke ses her)
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Asus

Dato : 15-10-02 12:51

hahahahahahahahahaha

Dig og Ebbesen kan tage hinanden i hånden og futte afsted, gerne mere end 30
dage.

Fra : N/A

Dato : 15-10-02 12:51

Fra : N/A

Dato : 15-10-02 12:51

Fra : N/A

Dato : 15-10-02 12:51

Fra : N/A

Dato : 15-10-02 12:51

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 15-10-02 22:12

> [...]
> sådan nogle hefter om på dansk om hvordan man bruge de forskelige
> funtioner. Er der nogen der steder de ligger på nettet eller er der en

Hej David

Jeg gider ikke læse hele tråden, så måske du ved det jeg vil fortælle i
forvejen

Der findes en tutorial-cd der følger med programmet - selv har jeg den til
version 6 - og hvis du nu bor i omegnen af mig (sydlige sjælland) kunne du
jo kigge forbi - ikke for at brænde den over (det må man nemlig ikke -
uhadada) - men du kunne jo få lov at gennemføre forløbet her på min maskine
;)

Lad høre hvis du bor i omegnen.

Mvh Kim
f100@get2netDETTE SKAL IKKE MED.dk