fisk til akvarie uden varme og pumpe
Fra : Thomas

Dato : 14-10-02 14:19

Jeg har et 63l akvastabil akvarie i "overskud" og vil gerne sætte nogle fisk
i det. Jeg har dog hverken pumpe eller varmelegme til det. Hvilke fisk ville
være velegnet at have (evt. flere slags sammen) uden jeg skal ud og anskaffe
det.

Thomas

Fra : RasMus

Dato : 14-10-02 15:37

Guldfisk

Fra : Plesner

Dato : 14-10-02 19:34

> Guldfisk

Det er sgu' da dyrplageri at holde guldfisk indendøre og i kun 63 liter
uden pumpe...

Plesner

Fra : RasMus

Dato : 15-10-02 09:14

Lån dig en bog på biblioteket om guldfisk og læs lidt om det før du snakker
om dyrplageri. Der findes faktisk mange former for guldfisk, også dem som
kun kan holdes i akvarier og som ikke kan overleve i naturen.

Rasim

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-10-02 09:25

Det er til gengæld dyreplageri at avle på de "guldfisk" der bliver solgt som
"løvehoved" og "ballon guldfisk".

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber

Fra : Plesner

Dato : 15-10-02 20:30

> Det er til gengæld dyreplageri at avle på de "guldfisk" der bliver
> solgt som "løvehoved" og "ballon guldfisk".

Blandt andet, ja. I virkeligheden er det vel dyrplageri at avle på en del
andre populære fiskearter, som vi gennem indavl har påført unødige
begrænsninger i forhold til det, de naturligt burde have. Men det er en
helt anden diskussion.

Plesner

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-10-02 09:48

RasMus <rasim@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dabce0e$0$79607$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> om dyrplageri. Der findes faktisk mange former for guldfisk, også dem som
> kun kan holdes i akvarier og som ikke kan overleve i naturen.

Det var virkeligt et udsagn der ville noget!!!

Nu tror jeg nok at Karsten Plesner, er en af dem der har alle de bøger
som han skal have, og desuden har han haft
akvarier i så mange år at det var fra tiden lige efter at man opvarmede
dem med en gasflamme *s*
Jeg tror nok at jeg vil overlade til Karsten at "forsvare" sig selv.

Der er en verden til forskel mellem at holde guldfisk i et bassin i haven
og så naturen!
Ingen guldfisk overhovedet ville have store chancer i den virkelige
natur, der er dog varianter
som vil have større chancer end andre.
Ordet akvarie, betyder på latin beholder med vand, om det er lavet i glas
eller støbt i beton og som et bassin i haven, så er det stadig
et akvarie.

Carsten

Fra : Plesner

Dato : 15-10-02 20:41

Hej Carsten.

> Nu tror jeg nok at Karsten Plesner, er en af dem der har alle de
> bøger som han skal have,

Tak skal du ha' - ja du har jo set mine reoler, så du ved, hvad du
snakker om.

Bøger eller ej, så er det nu stadig skræmmende, at så mange dyrehandlere
sælger og anbefaler at holde unger af slørhaler eller guldfisk i bowler
eller små guldfisk i akvarier. Netop de burde vide nok til ikke at
anbefale noget sådant, men igen skal de jo leve af at sælge fisk og
tilbehør.

> og desuden har han haft
> akvarier i så mange år at det var fra tiden lige efter at man
> opvarmede dem med en gasflamme *s*

Helt så gammel er jeg godt nok ikke, men jeg har da set akvarier i den
retning i brug.

> Jeg tror nok at jeg vil overlade til Karsten at "forsvare" sig
> selv.

Nu føler jeg ikke et voldsomt behov for at forsvare mig - jeg er sikker
på, at de fleste er i stand til at gennemskue den manglende indsigt, der
blev givet udtryk for i det brev, du svarede på.

> Ordet akvarie, betyder på latin beholder med vand, om det er lavet
> i glas eller støbt i beton og som et bassin i haven, så er det
> stadig et akvarie.

Akvarium betyder det på latin, du skriver. Akvarie eksisterer ikke som
selvstændigt ord - det er kun en form af ordet, der bruges som præfix -
når ordet skal sættes sammen med og stå foran noget andet, f.eks.
akvariebog, akvariereol o.s.v. Rent faktisk var denne konference ved at
blive oprettet under navnet dk.fritid.dyr.akvarie, men navnet blev ændret
i sidste øjeblik.

Plesner

Fra : Plesner

Dato : 15-10-02 20:26

Hej,

> Lån dig en bog på biblioteket om guldfisk og læs lidt om det før du
> snakker om dyrplageri.

Det skulle vist ikke være nødvendigt at gå på biblioteket for at finde
nok oplysninger om guldfisk til at konstatere, at de ikke vil have det
godt i et så lille akvarium uden pumpe. Hvis du havde læst lidt på
lektien, ville du have set, at de kræver rent, iltrigt og nitratfattigt
vand på helst ikke over 20° - Hvis jeg så gentager de forhold, der var
tale om: stuetemperatur, 63 liter, ingen pumpe, så burde også du kunne
se, at der er et eller andet, der ikke hænger sammen.

> Der findes faktisk mange former for guldfisk,

Helt bestemt, men de er allesammen mere eller mindre degenererede
efterkommere af Carassius auratus og som sådan varierer deres fysiske
krav til omgivelserne ikke markant - slet ikke så markant, at visse
former ville have det godt under de forhold, der oprindelig var
udgangspunktet i denne tråd.

> også dem som kun kan holdes i akvarier og som ikke kan overleve i
> naturen.

Hvis du med 'i naturen' mener i den fri natur uden menneskelig
indblanding, så er der ikke en eneste af arterne, der vil overleve over
længere tid (mange generationer), da de simpelthen er for synlige
og/eller for dårlige svømmere - kommer lidt an på hvilken form for
guldfisk, vi taler om.

Nogle få eksemplarer vil måske have held med at mutere tilstrækkeligt
tilbage i retning af noget, der ligger meget tæt på den form, Carassius
auratus naturligt har. Resten vil have det problem, at de er et lettere
bytte for rovdyr end andre fisk omkring dem - og i længden fører det kun
et resultat med sig.

Du kan jo prøve at lege skjul iført selvlysende tøj eller med fødderne
bundet sammen - tror du selv, at du i længden ville klare dig ligeså godt
som andre deltagere, som ikke har disse restriktioner ?

Under forhold, hvor mennesket yder dem en vis beskyttelse, holder de nok
længere, men som udgangspunkt har både ændringerne i farve og form
betydet, at de har odds imod sig.

Plesner

Fra : Bjark Bo Christensen

Dato : 14-10-02 16:04

"Thomas" <asdsa@adsd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ville
> være velegnet at have (evt. flere slags sammen) uden jeg skal ud og

Det kommer lidt an på hvor det skal stå da mange fisk godt kan klare sig ved
stuetemperatur.
Hvid skybjerg er et godt bud på en fisk til de mere kølige akvarier.

Mvh

Bjark

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-10-02 16:34

Jeg har saltvand, og jeg har ikke varmelegeme på mit akvarie. Men igen. Har
du heller ingen lys som kan bidrage lidt med varme, er det nok som nævnt
mest guldfisk og andre mindre varmekrævende fisk.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber

Fra : Lene Sørensen

Dato : 15-10-02 11:01

> [...]
ville
> være velegnet at have (evt. flere slags sammen) uden jeg skal ud og

Hej!

Der er nogle her der har foreslået guldfisk, men de sviner meget, og kræver
dermed et godt filter, de kræver også et forholdsvis stort akvarium da de
bliver pænt store og for at de skal trives. Her er et link hvor du kan læse
om hvordan man holder guldfisk: http://www.geocities.com/Tokyo/4468/faq.html

Ellers må der jo være andre muligheder for fisk der er egnet til de forhold
du kan give dem. Evt. nogle maller?

Lene

Hjemmeside: http://www.saijoto.dk/dansk/Cichlider/Cichlider%20Dansk.htm

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-10-02 23:43

> [...]
ville
> være velegnet at have (evt. flere slags sammen) uden jeg skal ud og

Hej Thomas.
Hvad med en kampfisk ???? Det behøver jo ikke lige være den variant som har
enormt lange finner og ufyselige farver - der findes også dem med mere
moderate farver, og kortere finner. Hvis du vil have en som er rigtig
spændene, så få fat i en Plakat (kortfinnet variant). De har ikke de helt
stærke farver, men kan have nogle flotte dybe farver aligevel - og er ret
pæne, selv om at de ikke ligner sine langfinnede venner så meget. De er mere
i retningen af en farvestærk kampfisk hun :)
Angående med temperaturen...... Vandet skal nok ikke komme under 20 grader,
før den vil kunne få problemer med at trives optimalt. Men den behøver i
hvert fald ikk filter :)
Hilsen Ditte

Fra : J@N

Dato : 16-10-02 14:40

> [...]
ville
> være velegnet at have (evt. flere slags sammen) uden jeg skal ud og

Hvad med Heterandria formosa, lille tandkarpe, der passer fint til dit lille
akvarium:

læs om den her:
http://users.cybercity.dk/~cft2740/heterandria_formosa.htm

eller andre spændende "koldtvandsfisk":
http://users.cybercity.dk/~cft2740/artikler.htm

Jan

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 16-10-02 18:56

Guppy er heller ikke så krævende med temperaturen. Den trives fint i
havedam i sommerhalvåret, så alt omkring de 20 grader burde ikke være
et problem.

/Esben
--
To kiss a fool is bad. To let a fool kiss you is even worse.