Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalbillede til fotohandleren
Fra : Jimmy

Dato : 14-10-02 13:17

Hej

Jeg skal aflevere et digital-billede til fotomanden, så han kan fremkalde
det.
Det er et portrætbillede, der skal anvendes som gave.

Billedet er fra kameraets side i 180 dpi.

Vil jeg have en fordel af at konvertere det til 600 dpi eller sker den slags
automatisk i laboratoriet?

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-10-02 14:21

"Jimmy" skrev
> Jeg skal aflevere et digital-billede til fotomanden, så han kan fremkalde
> det.
> Billedet er fra kameraets side i 180 dpi.

dpi følger slavisk billedet størrelse, jo flere cm x cm
jo færre d (dots) pr. i (tomme) er der at gøre
godt med. Et billede fremkaldt i nn X nn cm i
180 dpi vil gi' et "acceptabelt" resultat.
300 dpi vil gi' et "fremragende" resultat, men kun hvis
det opnås ved at reducere fotoets størrelse (cm x cm).

> Vil jeg have en fordel af at konvertere det til 600 dpi eller sker den
slags
> automatisk i laboratoriet?

Det gi' flere dpi, men ikke flere detaljer eller større skarphed.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Digit

Dato : 14-10-02 16:27

»Jimmy« lavede et kragehop, og skrev:

> [...]
| fremkalde det.
| Det er et portrætbillede, der skal anvendes som gave.
|
| Billedet er fra kameraets side i 180 dpi.

Tillæg kun denne værdi betydning når du skal printe. Blandt de mange tusinde
linier af koordinater og farveangivelser i et billede, er dpi faktoren blot
x-tegn i headeren som de forskellige programmer lader dig om at sætte eller
gør på eget "for godt befindende".

| Vil jeg have en fordel af at konvertere det til 600 dpi eller sker
| den slags automatisk i laboratoriet?

Nej, det eneste ville få ud af det er et mindre billede og en
overdreven-unødvendig filstørrelse. 180 dpi burde være fint, men ellers har
fotomanden sikkert mere styr på at interpolere end du :)

--
/Digit
Har du set Lukas Moodysson's nyeste film »LILJA 4-EVER«?

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra