MS Windows
briani 27239
Kan jeg reparer i xp?
Fra : Dennis

Dato : 14-10-02 10:45

Min xp kører ikke super godt for tiden så jeg overvejer at smide den
originale skive i og reparere min disk men jeg har snakket med en af mine
kollegaer og han siger at man ikke bare uden videre kan gøre det. Man skal
kende nogle speciel kommandoer ect. Kan det virkelig passe?
Kan jeg komme galt afsted ved at smide disken i og prøve at reparer det?

Dennis

Fra : Ole C

Dato : 14-10-02 11:45

Dennis skrev blandt andet:

> [...]
> det. Man skal kende nogle speciel kommandoer ect. Kan det virkelig
> passe? Kan jeg komme galt afsted ved at smide disken i og prøve at

Du er ikke noget problem at reparere.
Boot op på Windows-disken - vælg "Installér" - og så får du mulighed for at
vælge mellem en helt ny installation eller at reparere den "gamle".
Vær opmærksom på, at hvis du har installeret SP1, så bringer du XP tilbage
til den oprindelige version og må igen opgradere til SP1.
Man kan også lave sig en "slipstreamed" CD med WindowsXP opgraderet til
SP1 - læs hvordan her:
http://www.tacktech.com/display.cfm?id=157&object=article.cfm

--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 14-10-02 11:47

Ole C skrev blandt andet:

> [...]
> du XP tilbage til den oprindelige version og må igen opgradere til
> SP1. Man kan også lave sig en "slipstreamed" CD med WindowsXP

Slåfejl! - der skulle naturligvis have stået "DET er ikke noget problem at
reparere..."

--
vh
Ole C

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 14-10-02 12:13

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:aoe7b5

> Slåfejl! - der skulle naturligvis have stået "DET er ikke noget problem at
> reparere..."

LOL av min mave For grinern. hihi

Martin L. Johansen
***********************
Prøv noget nyt - http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Ole C

Dato : 14-10-02 16:51

Martin L. Johansen skrev blandt andet:

> LOL av min mave For grinern. hihi

Jamen jeg er skam også glad for, at jeg fik lov til at føre lidt humor ind i
det her!

--
vh
Ole C

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 14-10-02 17:02

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:aoep5u$jm0

> Jamen jeg er skam også glad for, at jeg fik lov til at føre lidt humor ind
> det her!

Det gjorde du, selvom det var en slåfejl Det hele skal skam ikke være så
kedeligt og tørt.

Martin L. Johansen
***********************
Prøv noget nyt - http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Edmund

Dato : 14-10-02 20:23

Ole C wrote:

> Du er ikke noget problem at reparere.
> Boot op på Windows-disken - vælg "Installér" - og så får du mulighed
> for at vælge mellem en helt ny installation eller at reparere den
> "gamle"

Hvis det er XP home får man ikke mulighed for at reparere hvis man
booter direkte på XP cd.
Man skal starte installation inde fra XP for at få reparations
muligheden. Hvis man så på et tidspunkt skal reparere en XP som slet
ikke vil starte, bliver man nødt til at hente setup disketter fra
Microsoft
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994

eller installere en ny XP på et andet drev, hvor man så starter
reparation fra.

--
Mvh Edmund

Fra : Ole C

Dato : 14-10-02 23:15

Edmund skrev blandt andet:

> [...]
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994
> eller installere en ny XP på et andet drev, hvor man så starter

Ups, - det var jeg ikke klar over. Jeg har selv XP Pro.
Men hvad så hvis han booter på for eksempel en Win98 startdiskette og
eksekverer "Winnt.exe" i "I386-mappen"?
Så vidt jeg er orienteret, kan man lave en installation den vej - men om det
også giver mulighed for at reparere, ved jeg ikke - og da slet ikke når det
er Home-versionen af XP.....!

--
vh
Ole C

Fra : Edmund

Dato : 15-10-02 05:15

Ole C wrote:

> Ups, - det var jeg ikke klar over. Jeg har selv XP Pro.
> Men hvad så hvis han booter på for eksempel en Win98 startdiskette og
> eksekverer "Winnt.exe" i "I386-mappen"?

Min install gik i stå da jeg prøvede winnt.exe på et fat32 drev

Man skal åbenbart have et fat32 drev for at starte install, ellers kan
den ikke finde plads til en swap

--
Mvh Edmund

Fra : Ole C

Dato : 15-10-02 09:23

Edmund skrev blandt andet:

> Min install gik i stå da jeg prøvede winnt.exe på et fat32 drev
>
> Man skal åbenbart have et fat32 drev for at starte install, ellers kan
> den ikke finde plads til en swap

Øh, - ikke forstået....?

--
vh
Ole C

Fra : Edmund

Dato : 15-10-02 16:39

Ole C wrote:

> Øh, - ikke forstået....?

Jeg kører med NTFS diske:
Da jeg første gange prøvede winnt.exe fra en bootdiskette med
cdrom-driver skrev den at den ikke kunne oprette en swap-fil.

Så prøvede jeg winnt.exe med en Win98 startdiskette. Så stod der at XP
installationen ikke kunde finde et drev som den kunne bruge til ca 350MB
midlertidige installations filer.

Jeg prøvede også med en XP pro beta jeg har, med samme resultat.

Så formaterede jeg mit C-drev til fat32, så kunne man starte install og
den begyndte at kopiere, men gik hurtig i stå og stod stille i et
kvarter indtil jeg slukkede pc´en.

Hvis jeg bruger installationsdisketterne fra Microsoft er der ingen
problemer på min pc

Fra : Ole C

Dato : 15-10-02 21:23

Edmund skrev blandt andet:

> Hvis jeg bruger installationsdisketterne fra Microsoft er der ingen
> problemer på min pc
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q310994

OK - det skulle vel også svare til at boote på CD'en - og jeg har da heller
ikke selv prøvet metoden med Winnt.exe - men har læst flere steder at det
skulle kunne fungere.
I øvrigt er vi vist ved at bevæge os langt væk fra det oprindelige
spørgsmål.....lad os håbe Dennis har fået løst sit problem.

--
vh
Ole C