ikke helt OT løver
Fra : marianne hellemose

Dato : 14-10-02 06:16

Jyllandsposten

Offentliggjort 14. oktober 2002 03:00

Hanløve ædt i Zoologisk Have

Af METTE HOVMAND

To hunløver dræbte i går en hanløve lige før havens lukketid. 30 sekunder
tog overfaldet, der efterlod den et-årige hanløve med dødelige bid i
struben.

Personalet havde ingen chancer for at gribe ind. Både børn og voksne blev
stående foran indhegningen, da to hunløver i går dræbte en hanløve.

»De synes, at det var spændende. Mange har jo set dyreudsendelser i TV og
ved, hvordan det foregår, så ingen virkede oprørte,« siger marketingchef ved
Zoologisk Have, Mette Broksø Thygesen.

Hun kom selv til kort efter ulykken, der tog under et halvt minut.

»Løveflokken har længe haft magtkampe. Nu viser det sig tydeligt, at hannen
desværre var for svag,« siger hun.

Den administrerende direktør for Zoologisk Have, Lars Lunding Andersen,
fortæller, at der altid er en risiko ved udskiftningen af rovdyr i haven.

»Det er hunløverne, der udgør fundamentet for flokken, og de er ofte
søskende. En gang imellem skifter vi hannerne ud for at få nyt blod i
familien. Men de kan have vanskeligt ved at etablere sig,« siger han.

Problemer i flokken
Den dræbte hanløve var godt et år gammel og havde været i flokken i seks
måneder. Medarbejderne i Zoologisk Have havde observeret, at der var
problemer i flokken, men ofte handler det om, at dyrene skal se hinanden an,
fortæller Lars Lunding Andersen.
»Nu er der ingen tvivl om, at vi er nødt til at få en kraftig og stærk han
ind i stedet for.«

Zoologisk Haves medarbejdere havde ingen mulighed for at gribe ind over for
det voldsomme overfald.

»Det gik ufattelig hurtigt, så der var slet ikke tid til at hente en
dyrlæge, der kunne bedøve dem. At gå ind til løverne, uden de var bedøvede,
ville være helt umuligt og alt for farligt,« siger han.

Medarbejderne kunne derfor ikke gøre andet end at se til og efterfølgende
snakke med publikum.

mette.hovmand@jp.dk

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Rollike

Dato : 14-10-02 06:51

> To hunløver dræbte i går en hanløve lige før havens lukketid. 30 sekunder
> tog overfaldet, der efterlod den et-årige hanløve med dødelige bid i
> struben.

Puha.. godt det ikke er sådanne historier der bliver sendt ud omkring
katteopdræt....

Men kunne de i teorien også ske i et almindelig katteopdræt?

Mvh Mette

Fra : marianne hellemose

Dato : 14-10-02 06:51

I teorien kunne det vel godt, når det som her er et nyt
individ der kommer ind i flokken, nu er vores "løver"
jo heldigvis mindre og nemmere at håndtere, men det er
en af grundene til at voksne katte skal introduceres med
omtanke og opmærksomhed, hvis der så er problemer
"blander" vi os ved at skille kattene, så det ikke når så langt.

Fra : Niels Peter

Dato : 14-10-02 10:04

"Rollike" <valofjernmig@valo.dk> skrev i en meddelelse news:3daa589c$0$18581$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Puha.. godt det ikke er sådanne historier der bliver sendt ud omkring
> katteopdræt....
>
> Men kunne de i teorien også ske i et almindelig katteopdræt?

Det skal være meget teoretisk. Når en svag han er så ilde stedt over for en flok hunløver, er det fordi, det er hunnerne, der står for jagten blandt løver, og det foregår i flok med et et udstrakt samarbejde og koordination.
Derfor havde han ikke en chance.
Der er formentlig også her tale om en art selektion; hvis hannen er stærk nok til at stå sig over for sådan en bande, er det sandsynligvis også nogle gode gener, han har med sig som sit i øvrigt eneste bidrag til arbejdsfordelingen i flokken (det er et rigtigt driverliv at være hanløve).
Men derfor har jeg svært ved at forestille mig, at det kan gå så galt i en tamkatteflok. Selv om alle hunnerne er enige om, at en ny han er et skodeksemplar, er de ikke fra naturens hånd udrustet til at samarbejde så præcist og militærisk som hunløver.

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Rollike

Dato : 15-10-02 07:05

> Selv om alle hunnerne er enige om, at en ny han er et skodeksemplar, er de
ikke fra naturens >hånd udrustet til at samarbejde så præcist og militærisk
som hunløver.

Det var da beroligende at høre! *S*

MVH Mette

Fra : Niels Peter

Dato : 15-10-02 08:08

"Rollike" <valofjernmig@valo.dk> skrev i en meddelelse news:3dabad55$0$7041$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> ikke fra naturens >hånd udrustet til at samarbejde så præcist og militærisk
> som hunløver.
>
> Det var da beroligende at høre! *S*
>
> MVH Mette

Ja, ikke? Der kan være riverier nok med sådan nogle katte

Niels Peter

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-10-02 09:19

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

Ja, ikke? Der kan være riverier nok med sådan nogle katte

Ja, pyha - er sikker på, at Lotta og Eika ville have
"kuppet" Dumme-Kesto for længst, hvis de vidste
hvordan

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 15-10-02 10:36

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3dabcf63$0$3392$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, pyha - er sikker på, at Lotta og Eika ville have
> "kuppet" Dumme-Kesto for længst, hvis de vidste
> hvordan

HVAD? Kesto er da ikke dum!

Niels Peter

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-10-02 10:48

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

HVAD? Kesto er da ikke dum!

Næ, men det synes pigerne bestemt at han er

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 15-10-02 11:32

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3dabe45a$0$3376$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message
>
> HVAD? Kesto er da ikke dum!
>
> Næ, men det synes pigerne bestemt at han er

Tøser, altså ...

Niels Peter