Hjælp søges, Dalsgaard i nordjylland
Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 13-10-02 21:00

Hej alle

Jeg er igang med noget amatør-slægtsforskning og har et blindt spor.
Jeg leder efter videre spor tilbage på Dalsgaard-grenen i min familie
og så via http://www.lokalhistorieiaarhus.dk/slaegt/kontakt.htm at i
muligvis kan hjælpe mig.

Min farmors far hedder Otto Kristensen Dalgaard (* 24 Dec 1899, † 23
Feb 1980), men jeg har ikke fundet hans forældre. Min far besøgte
Bjerregrav sidste år, hvor de er begravet, og fotograferede nogle
gravsten hvoraf en Kresten Dalsgaard (* APR 1861, † 27 DEC 1945) er
den mest sandsynlige (desværre kan man ikke se den præcise fødselsdag
da datoen er dækket af bevoksning). Kresten Dalsgaard var gift med Ane
Marie Dalsgaard (pigenavn fremgår ikke, * 11 JUL 1863, † 28 MAR 1926).

Der er ligeledes en Jens Dalsgaard (* 30 MAR 1896, † 12 NOV 1982) som
kunne være bror til Otto, uden at jeg dog ved om han er. Jens var gift
med Else Dalsgaard (heller ikke noget pigenavn kendt, *16 MAR 1900, †
20 JUL 1991).

Er det muligt at I kan hjælpe mig? Jeg har forsøgt at kigge i
folketællinger i Viborg og Thisted amter, men uden held. Jeg har dog
ikke megen erfaring med dette, så jeg er muligvis helt galt på den.
Sig endelig til hvis I skal bruge anden information, og jeg vil prøve
at finde det.

Hvis ikke I har tid, er det muligt at I kan sende mig i den rigtige
retning? Hvilke ressourcer, etc...

Med forhåbning,
Mikkel Eide Eriksen

Fra : LisBJensen

Dato : 13-10-02 22:10

"Mikkel Eide Eriksen" skrev d. 13-10-02 21:00 dette indlæg :
> [...]
> at finde det.
>
> Hvis ikke I har tid, er det muligt at I kan sende mig i den rigtige

Hej Mikkel.
www.familysearch.com kan du i fanen search foretgae forskellige
søgninger.
Prøv i Lastname af skrive dahlgaard og i feltet ved contry at vælge
danmark, så skulle du gerne få et udvalg på adskillige personer. her er
en som måske kunne være noget for dig.

8. KRISTIAN ANDREASEN DALSGAARD - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: 06 NOV 1867 Vester Hassing, Aalborg, Denmark

Du kan være heldig at der er en prdigree fil du kan bruge, så får en
masse forærende.

God jagt

Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 14-10-02 08:01

"LisBJensen" <LisBJensen.news@kandu.dk> wrote in message news:<89lq9.102075$Qk5.4523022@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> Gender: Male Birth: 06 NOV 1867 Vester Hassing, Aalborg, Denmark
>
> Du kan være heldig at der er en prdigree fil du kan bruge, så får en

Tak for tippet. Jeg har forsøgt at kigge, men har endnu ikke fundet
nogen der kunne være en af dem jeg leder efter.

Jeg ved desuden at Otto havde to brødre som udvandrede til Nordamerika
(muligvis Canada) tidligt i 1900-tallet, men har heller ikke haft held
med at finde disse i emigrationsoptegnelserne hos ddd.

Jeg fik det indskud, at Kresten jo ikke nødvendigvis er døbt
Dalsgaard, men at det er et taget navn, ligesom mange andre gårdnavne
på den tid, og prøver nu at søge på den mulighed. Jeg er dog stadig
temmelig lost.

mvh
Mikkel

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-10-02 08:08

"Mikkel Eide Eriksen" <carthagtuek@softhome.net> wrote in message
> [...]
> at finde det.
>
> Hvis ikke I har tid, er det muligt at I kan sende mig i den rigtige

Du skal have fat i det sogn, hvor han er død.
Muligvis er kirkebogen allerede afleveret til Landsarkivet,
men ellers skal du henvende dig til kordegnen i det pågældende
sogn.

Under dødsoptegnelserne vil du finde henvist, hvor han er født,
og så skulle det være en smal sag at finde forældrene.
Det dér med gravsten gemmer du lige, til du er helt sikker på
navne og steder, det er kirkebøgerne, du skal koncentrere dig om.

Mvh. Bodil.

Fra : Jean Seeberg

Dato : 14-10-02 14:57

Hej Mikkel.

Så vidt jeg ved er Dalgård/Dalgaard slægten fra Øster Bjerregrav- Hammershøj
kanten. (Mellem Randers og Viborg).
Min gamle skoleinspektør Kristian Dalgård, mener jeg netop var derfra.
Han døde desværre for et par år siden, men han kunne uden tvivl have hjulpet
dig, da han gik meget op i slægt-og egnshistorie.

Ang. de manglende årstal fra gravstenen i Bjerregrav, vil jeg godt dreje
forbi en dag, hvis du har brug for det, og tjekke.

Har også sendt mail privat.

Hilsen Jean
jean@seeberg.dk

Fra : Mikkel Eide Eriksen

Dato : 14-10-02 21:15

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> wrote in message news:<3daacb95$0$7011$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Ang. de manglende årstal fra gravstenen i Bjerregrav, vil jeg godt dreje
> forbi en dag, hvis du har brug for det, og tjekke.

Hej Jan

Jeg har spurgt min far, og det drejer sig om Vester Bjerregrav. Jeg
bliver jo nok nødt til at kigge i kirkebøger, som et par stykker har
foreslået, men har ikke haft held med nogen online. Ser ud som om at
det bliver en tur på Rigsarkivet i den nærmere fremtid

En skam med din skoleinspektør.

Forresten, Otto Kr. Dalsgaard boede fra han var voksen og til han døde
i Frøslev. Muligvis har Kresten været der?

mvh
Mikkel

Fra : Hans Chr. Baagøe

Dato : 14-10-02 21:47

Mikkel Eide Eriksen wrote:

> [...]
> da datoen er dækket af bevoksning). Kresten Dalsgaard var gift med Ane
> Marie Dalsgaard (pigenavn fremgår ikke, * 11 JUL 1863, † 28 MAR 1926).

Hej Mikkel

Hvis du vil være helt sikker på at finde de rette personer, skal du på
Landsarkivet i Viborg, hvor du kan se, hvad der står om Otto Kristensen
Dalgaard's forældre ved hans dåb i kirkebogen. Såfremt han ikke er
født/døbt i Bjerregrav, skal du starte med din farmors dåb, hvor der
sandsynligvis vil stå, hvor og hvornår hendes forældre er viet, og så
ellers arbejde dig bagud. Jo længere du kommer tilbage i tiden, jo mere
sparsomme er oplysningerne.

Såfremt du har mulighed for at komme til at se folketællingerne fra
1901, 1911 og 1921, giver de normalt også gode oplysninger om fødesogne,
datoer.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe