Jødehandler
Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 13-10-02 20:32

FT 1801 Nakskov fandt jeg følgende
en Jødehandler, hvad mon han lavede ??

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
hjemmesiden er sidst opdateret 12.10.2002

Fra : J.Kobel

Dato : 13-10-02 21:30

Tom Stryhn Sr. <stryhn@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aochn1$24oh$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> stryhn@email.dk
> http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
> hjemmesiden er sidst opdateret 12.10.2002

Indenfor el-faget kaldte man ( i gamle dage ca. 1945 ), de nedtagne kabler og
installationsledninger, for Jøder. Man lagde dem i Jødekassen.
Man kørte dem så til Jødehandleren og fik lidt penge for dem. Til skovturskassen.
Kabeltingene blev så brændt i en ovn og kobberet kunne så genbruges.

Det var måske personer at jødisk herkomst som ville påtage sig det ildelugtende
arbejde'

J.Kobel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-10-02 07:19

On Sun, 13 Oct 2002 22:30:12 +0200, J.Kobel wrote:

> [...]
>installationsledninger, for Jøder. Man lagde dem i Jødekassen.
>Man kørte dem så til Jødehandleren og fik lidt penge for dem. Til skovturskassen.

Ligesom et kasseapparat altid er blevet kaldt for et jødeklaver.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 13-10-02 21:45

On Sun, 13 Oct 2002 21:31:41 +0200, "Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk>
wrote:

>FT 1801 Nakskov fandt jeg følgende
>en Jødehandler, hvad mon han lavede ??

Jeg tror det er en fordanskning af det tyske begreb Handelsjude. Hvis
du søger på det ord på Google, finder du en hel del. Ifølge Chr. V
Danske lov var jøderne jo generelt forment adgang til riget ligesom
munke, jesuiter og flere andre grupper. Ifølge loven kunne de faktisk
blive henrettet alene for at opholde sig i riget.

Undtagelsen var, hvis de kunne forevise et pas fra kongen. Dem var der
flere typer af, og alt efter hvilken type pas, de havde, talte man
bl.a. om Handelsjude og Schutzjude.

I de Holstenske FT-1803 er der en del, som er opført under disse
betegnelser.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Bo

Dato : 14-10-02 08:17

> FT 1801 Nakskov fandt jeg følgende
> en Jødehandler, hvad mon han lavede ??

Ikke almindeligt begreb. Der er således kun 2 i hele dk i FT1801.

Bo

(www.boekelund.dk)

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 14-10-02 21:04

On Mon, 14 Oct 2002 09:16:30 +0200, "Bo" <bo@dadlnet.dk> wrote:

>Ikke almindeligt begreb. Der er således kun 2 i hele dk i FT1801.

Nej ikke almindeligt i kongeriget. Men alene i FT-1803 for købstaden
Elmshorn i Holsten, er der 28 personer, hvis erhverv er anført som
Handelsjude. FT har 2292 poster.

Fra : Martin Henriksen

Dato : 14-10-02 16:36

"Tom Stryhn Sr." <stryhn@email.dk> skrev i en meddelelse
> FT 1801 Nakskov fandt jeg følgende
> en Jødehandler, hvad mon han lavede ??

Produkthandler. En sådan havde vi i Vester Hæsinge i slutningen
af 40erne. Devisen: Vi kan sælge det til jøden".
Etnisk var han vist ikke jøde.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Henning Sørensen

Dato : 14-10-02 21:46

> en Jødehandler, hvad mon han lavede ??

Som barn i 1960'erne var jeg genbo til en mand, der havde en forretning, der
handlede med gammelt jern. Han hed aldrig andet end "jøden". Så jeg
tilslutter mig forklaringen om at en "jøde" kan have været produkthandler.
Men kender nogen forklaringen på hvorfor?
mvh Henning Sørensen

Fra : BØRGE ASKHOLM

Dato : 15-10-02 08:41

> FT 1801 Nakskov fandt jeg følgende
> en Jødehandler, hvad mon han lavede ??

Tilfældigvis hørte jeg i radioens P1 i går en katolsk præst, søn af en
blikkenslager, der fortalte om et kobbertag der var brudt ned og lå i en
gård - det blev kaldt noget i retning af "jøde"; derudaf skønner jeg at man
er inde på det rigtige når en jødehandler er en produkthandler.

venligst

Børge

Fra : Lykke Juhler

Dato : 15-10-02 11:54

">
> [...]
man
> er inde på det rigtige når en jødehandler er en produkthandler.

Hej

Førhen sagde man også at Jøder var gode handelsfolk, -de havde evner for at
tjene penge på det mindste.

Om det rent genetisk har noget på sig, -er nok tvivlsomt, -men jeg har da
hørt folk sige:
"der er da vist lidt af en jøde i dig, !!!!"

Dette har ikke været ment som noget negativt, -men derimod at jøderne var
handelsfolk, og hvis man viste evner inden for handel, prutten med priser o.
lign ja så var man "nok jøde".

Produkthandlere får jo typisk penge ud af ting, som vi andre smider væk (nå
ja, sådan cirka), så det passer jo ind i ovenstående begreb.

Med venlig hilsen

Lykke Juhler

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-10-02 15:59

On Tue, 15 Oct 2002 12:54:03 +0200, "Lykke Juhler"
<fam.juhler@mail.telecomnet.dk> wrote:

klip
>"der er da vist lidt af en jøde i dig, !!!!"
klip

at være Jøde er en religion, ikke en race
mvh Ebbe

Fra : Lykke Juhler

Dato : 16-10-02 08:44

"> >"der er da vist lidt af en jøde i dig, !!!!"
> klip
>
> at være Jøde er en religion, ikke en race
> mvh Ebbe

Hej

Hvis du læser lidt videre i min mail, vil du se at jeg også sætter
spørgsmålstegn ved at det er noget genetisk!!!!!

Men det ændrer ikke ved fakta, -at man i tidligere tider, -og sågar stadig
bruger den vending.

Så sent som i aftes, hørte jeg en dame sige om nogle kræmmere, at "på det
punkt er de nogen værre Jøder".
Om det at tage høje priser for en vare.

Vi snakkede efterfølgende om selve begrebet, og damen gav den samme
beskrivelse af begrebet som jeg havde.

Læg vel mærke til, -at jeg altså IKKE bruger begrebet og bestemt ikke hylder
det princip. Jeg har intet imod nogen som helst, -men hvis der er en anden
forklaring til at bruge ovenstående vending, ja så vil jeg da gerne høre
den.

Engang var den ment nedsættende, -idag bliver den brugt som et begreb, der
ikke kræver større forklaring i en samtale.

Slut fra mig.

Hilsen Lykke

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 16-10-02 12:56

At jøde en, var et udtryk jeg hørte da jeg kom til KBH, jeg havde ikke hørt
det tidligere, men at jøde var at snyde.

I en Shubbidua sang hører man ordet vi jøde en jumbo (Flyvemaskine.)