man unix
Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 13-10-02 16:52

Min man kommando virker ikke længere i terminalen. Den svarer fx:

% man renice
/usr/bin/man: illegal option -- C
man, version 1.1

usage: man [-adfhktw] [section] [-M path] [-P pager] [-S list]
[-m machine] [-p string] name ...

a : find all matching entries
d : print gobs of debugging information
f : same as whatis(1)
h : print this help message
k : same as apropos(1)
t : use troff to format pages for printing
w : print location of man page(s) that would be displayed

M path : set search path for manual pages to `path'
P pager : use program `pager' to display pages
S list : colon separated section list
m machine : search for alternate architecture man pages
p string : string tells which preprocessors to run
e - [n]eqn(1) p - pic(1) t - tbl(1)
g - grap(1) r - refer(1) v - vgrind(1)

Det er muligt at den af en eller anden grund har glemt hvor man-filerne er
henne. Jeg har prøvet at installere xwindows, orobor, fink, og en masse
andet, som jeg ikke har haft helt succes med. Hvis det er stien til
man-siderne, så er jeg ikke sikker på hvad den er.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-10-02 20:41

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> writes:

> Min man kommando virker ikke længere i terminalen. Den svarer fx:
>
> % man renice
> /usr/bin/man: illegal option -- C
> man, version 1.1

Hvad skriver "setenv"?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 13-10-02 20:57

> Hvad skriver "setenv"?

% setenv
HOME=/Users/hvp
SHELL=/bin/tcsh
USER=hvp
LANG=da_DK
PATH=/sw/bin:/sw/sbin:/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/X11R6/bin
__CF_USER_TEXT_ENCODING=0x1F5:0:9
TERM=vt100
TERM_PROGRAM=Apple_Terminal
TERM_PROGRAM_VERSION=81
LOGNAME=hvp
HOSTTYPE=macintosh
VENDOR=apple
OSTYPE=darwin
MACHTYPE=powerpc
SHLVL=1
PWD=/Users/hvp
GROUP=staff
HOST=x1-6-00-30-65-09-ff-00
MANPATH=/sw/share/man:/sw/man:/usr/local/share/man:/usr/local/man:/usr/share
/man:/usr/X11R6/man
INFOPATH=/sw/share/info:/sw/info:/usr/local/share/info:/usr/local/lib/info:/
usr/local/info:/usr/share/info
PERL5LIB=/sw/lib/perl5

Jeg lavede en reparer rettigheder i Diskværktøj. Den reparerede nogen i
/usr/share/man. Men jeg kan stadig ikke bruge man.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-10-02 21:10

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> writes:

> Jeg lavede en reparer rettigheder i Diskværktøj. Den reparerede nogen i
> /usr/share/man. Men jeg kan stadig ikke bruge man.

Der er ikke noget dér der ser mystisk ud.

Næste bud er at du er kommet til at lægge en anden version ind af
nroff/groff end OS X forventer. Hvad ligger i /sw/bin og /sw/sbin?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 13-10-02 21:41

> Næste bud er at du er kommet til at lægge en anden version ind af
> nroff/groff end OS X forventer. Hvad ligger i /sw/bin og /sw/sbin?
Jeg havde ikke et /sw bibliotek inden jeg installerede xwindows og alt det
der som jeg troede skulle give mig flere funktioner. Det er en uge siden jeg
installerede x11 og hvad det ellers hedder, og nu virker man ikke længere.
Den skriver /usr/bin/man: illegal option -- C når jeg skriver man. Hjælper
det noget?

% ls /sw/bin
822-date bzfgrep dpkg-deb editor
infotocap pager wish
apt-cache bzgrep dpkg-distaddfile fink
init.csh readlink wish8.3
apt-cdrom bzip2 dpkg-genchanges gettext
init.sh reset xgettext
apt-config bzip2recover dpkg-gencontrol gettextize
man tack xless
apt-extracttemplates bzless dpkg-name gnutar
md5sum tar zcat
apt-get bzmore dpkg-parsechangelog gtar
mktemp tclsh zcmp
apt-sortpkgs captoinfo dpkg-scanpackages gunzip
msgcmp tclsh8.3 zdiff
bunzip2 clear dpkg-scansources gzcat
msgcomm tempfile zforce
bzcat dpkg dpkg-shlibdeps gzexe
msgfmt tic zgrep
bzcmp dpkg-architecture dpkg-source gzip
msgmerge toe zless
bzdiff dpkg-buildpackage dpkg-split iconv
msgunfmt tput zmore
bzegrep dpkg-checkbuilddeps dselect infocmp
ngettext tset znew

% ls /sw/sbin
cleanup-info dpkg-divert dpkg-statoverride install-info run-parts
update-alternatives update-rc.d

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-10-02 22:06

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> writes:

> Den skriver /usr/bin/man: illegal option -- C når jeg skriver man. Hjælper
> det noget?

Mit bud er at den her:

> % ls /sw/bin
> man tack xless
^^^^^
Er den der giver dig bøvl, men jeg er ikke sikker.

Prøv at skrive

setenv PATH /usr/bin
man man

Hvis det er tilfældet at det virker nu, er det klart et problem med at
de to går oven i hinanden. -C er måske til at ukomprimere filer med
gzip i en eller anden variant.

Virker /sw/bin/man i stedet?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 14-10-02 01:21

On 13.10.2002 23:05, in article kkof9yhwwh.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjoern
Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis det er tilfældet at det virker nu, er det klart et problem med at
> de to går oven i hinanden. -C er måske til at ukomprimere filer med

KANON!!!
Nu virker det! Men hvordan kan det være? /sw har jo ikke altid været der
(skulle jeg da mene).

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-10-02 06:02

> KANON!!!
> Nu virker det! Men hvordan kan det være? /sw har jo ikke altid været der
> (skulle jeg da mene).

/sw er hvor Fink smider sine programmer. Du er af en eller anden
grund blevet lokket til at installere "man" igen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn