Sahl sogn, Ginding herred
Fra : Jette Pedersen

Dato : 13-10-02 16:22

Ved Anna Cathrine Lauritzdatters dåb i Sahl sogn d. 28. november 1779 er
faderen angivet med et lidt sjovt navn:

"Datter af Laurs "Frøesang" og Karen Nielsdatter af Biert. Døbt 1. søndag i
advent 1779.
Faddere: Jens Nielsen, Jens Andersen og Maren Andersdatter og Madame Hansen
af Nakschou, som bar barnet."

I henhold til oplysninger fra FT, er denne Frøsang født ca. 1737 og hedder
også Christensen. Hvis nogle skulle kende noget til familien og/eller dette
sjove tilnavn, hører jeg gerne om det.

Desuden er jeg lidt nysgerrig efter at vide, hvem Madame Hansen af Nakschou
er. Hun kan selvfølgelig være en frue fra Lolland, men mere sandsynligt er
det vel, at det er et sted i nærheden af Sahl.

med venlig hilsen

Jette Pedersen
Kolding

Fra : Valdemar Lund

Dato : 13-10-02 20:59

"Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er. Hun kan selvfølgelig være en frue fra Lolland, men mere sandsynligt er
> det vel, at det er et sted i nærheden af Sahl.

For mig at se er faderen Laurs Troelsen, hvad angår Nachskov er det en
gård i Biert.

Venlig hilsen Valdemar Lund.

Fra : Jette Pedersen

Dato : 13-10-02 21:55

Hej Valdemar

Tak for hjælpen. Så behøver jeg ikke længere at overveje eventuelle
familiebånd til Lolland.

Men hvorfor tror du, at faderen er Laurs Troelsen? Ved FT 1787 kaldes han
Laurs Christians:

Ringkøbing, Ginding, Sahl, Biert bye, , , 4, FT-1787

Laurs Christians:, 51, Gift, Husbond, Bonde og Gårdbeb.,
Karen Nielsdat., 45, Gift, Madmoder, -,
Ana Catrhrina Laursdåtter, 7, -, Barn, -,

og i FT 1801 Lars Christensen. Eller er det en forkert familie, jeg har
fået fat i ved folketællingerne?

Venlig hilsen
Jette Pedersen

Fra : Valdemar Lund

Dato : 14-10-02 20:22

> [...]
> Ana Catrhrina Laursdåtter, 7, -, Barn, -,
>
> og i FT 1801 Lars Christensen. Eller er det en forkert familie, jeg har

jeg se at nedstregen på g,et var dækket af opstregen på det underliggende l,
men eftersom der er et l i midten kunde det være noget i retningen af
Fulsang.
I den anden kirkebogsindførelse fra 1765-1800 står det anderledes.Laurs
Christiansen F? o.s.v. faddere var Jens Nielsen, Niels Nielsen,Peder
Pedersen,og Jens Hansen alle af Rønbjerg sogn. Anders Lauridsens søn Jens og
datter Maren, Niels Bekkes hustrue i Biert, Ana F??? sang af Hanbjerg,
velædle madame Hansen af Nakschou bar barnet.
> Jeg håber dette er til mere Hjælp.

Venlig hilsen.
Valdemar Lund.

Fra : Jette Pedersen

Dato : 14-10-02 21:01

Hej Valdemar

Mange tak for hjælpen - jeg kan forstå, at du sidder med kirkebøgerne.
Jeg undrede mig også meget over det Frøsang, jeg syntes at læse, da jeg var
på arkivet - men mine evner som præsteskriftstyder er ikke så gode endnu.

Fulsang lyder mere rigtigt end Frøesang. Da du nævner, at der er en Ana
F?sang fra Handbjerg som fadder ved en anden dåb vil jeg da undersøge det
nærmere.

venlig hilsen
Jette