Karen Povelsdatter død den 1. september 18~
Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 13-10-02 14:29

Nyborg den 13. oktober 2002

Hej Ng

Jeg har et problem med http://www.familysearch.org for når jeg vil søge på
en ane, for eksempel Karen Povelsdatter, død den 1. september 1822 i
Millinge, Svanninge Sogn ved Faaborg kommer der følgende tekst i rødt;
"Search is unavailable due to maintenance. SEA-002() ". Det kunne tyde på at
søgefunktionen er ude af drift hvilket efterhånden synes at være konstant på
http://www.familysearch.org.

I kirkebogen for døde kvindekøn i 1822 står der om Karen Povelsdatter at hun
er død den 1. september 1822 i Millinge og er begravet den 6. september 1822
på kirkegården ved Svanninge Kirke. Desuden står der at hun var afdøde
gårdmand Hans Nielsen Themingsens hustru og at hun var 49 år. Hendes mand
døde den 5. januar 1822 og blev begravet den 11. januar 1822, hvor hans
alder er oplyst til at være 58 år.

På det tidspunkt (1822) var det ikke ualmindeligt at bruge "øgenavne" eller
"kaldenavne" i kirkebøgerne hvor navnene Themsing, Themingsen, Themmesen og
Temmesen er brugt i forbindelse med Hans Nielsen og hans mandlige
efterkommere. I 1905 er der to efterkommere som køber navnene Themmesen og
Temmesen. Dette navn er sigende opkaldt efter en ejendom som ligger på
Millinge Mark.

Med hensyn til Karen Povelsdatter kunne hun godt være født i Diernæs
(Diernisse) sogn ved Faaborg omkring 1773, da jeg har søgt på hende i
FT-1787, hvor søgningen er afgrænset til Sallinge Herred på
http://ddd.dda.dk. Her dukker der en op som er 16 år gammel i Diernæs sogn,
men jeg kan dog ikke være 100 procent sikker, specielt ikke når
http://www.familysearch.org ikke virker som den burde.

Klejnsmed
Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 13-10-02 15:08

On Sun, 13 Oct 2002 15:28:53 +0200, "Tommy Rolf Nielsen"
<trnng@trnng.dk> wrote:

> [...]
>http://ddd.dda.dk. Her dukker der en op som er 16 år gammel i Diernæs sogn,
>men jeg kan dog ikke være 100 procent sikker, specielt ikke når

Det forstår jeg vist ikke helt?

www.familysearch.org kan da umuligt give dig sikkerhed for noget som
helst. Hvis du vil have sikkerhed, så må du da have fat i kirkebogen
og finde deres vielse.

Det er endda ret nemt, da Diernisse kirkebog kan ses på
http://www.historie.syd-fyn.dk

Karen Povelsdatter i Diernisse bliver faktisk gift i 1795, men
desværre med den forkerte mand.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Lisbet Sortkjær

Dato : 13-10-02 16:11

Hej Tommy !

Du kan slet ikke være sikker med FamilySearch ! De putter blot et efternavn
på, hvis der ikke står noget i Kirkebogen.

Jeg har en ane, som er døbt Carel Frederik Gustau, det står der i
kirkebogen. Hans far hedder Johan Thomas Simonsen. Senere i folketællingerne
i 1801/1834/1840 og ved hans død i 1841 kalder han sig Simonsen til
efternavn, men i FamilySearch's database kaldes han Johansen til efternavn.
Det tog mig meget lang tid, at finde ham pga. FamilySearch fejlagtige
efternavn.

Så pas på og kig altid selv i kirkebøgerne !

Lisbet

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-10-02 19:12

"Lisbet Sortkjær" <ole.lisbet@privat.dk> wrote in message
> [...]
> efternavn.
>
> Så pas på og kig altid selv i kirkebøgerne !

Bare lige til almindelig orientering, så er det da vist dig,
der er galt på den, idet almindelig navneskik på den tid,
hvor din ane er født, er, at barnet får faderens fornavn +
endelsen -søn/datter.
At han senere optræder ved efternavnet Simonsen
ændrer ikke ved dette, der er i stedet for tale om et
kaldenavn.
Jeg har været udsat for en mand, som havde tre forskellige
efternavne gennem livet: 1. hans fars fornavn+søn
2. Hans fars efternavn 3. Hans mors nye mands efternavn.

Så hvad ville du vælge til denne person?

I Familysearch vil der være de efternavne, som tiden
normalt ville give personen, hvis de ikke ved fødsel er
skrevet.

Og så kan du iøvrigt lære at bruge Familysearch fornuftigt,
for du skal bruge den som opslagsværk - dit egentlige arbejde
foregår på arkiverne, du skal se ud og konstatere det rigtige.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Lisbet Sortkjær

Dato : 14-10-02 11:09

Hej Bodil !

Det er jo lige netop det, som er mit budskab. Stol kun på kirkebøger og
check selv!

Jeg syntes blot, at familySearch også burde tillade, at en person ikke havde
et døbt efternavn !

MVH Lisbet

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-10-02 14:47

"Lisbet Sortkjær" <ls@dmu.dk> wrote in message
> [...]
> check selv!
>
> Jeg syntes blot, at familySearch også burde tillade, at en person ikke

For at forstå, hvorfor der ikke er det, må du også forstå formålet med
Familysearch.

Databasen på www.familysearch.org/ er ikke nogen offentlig database, men en
database samlet under Genealogical Society
med det formål at give navne til stedfortrædende dåb i templerne i Jesu
Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.
Navnene er nødvendige for at identificere hvert enkelt menneske, og at give
det rigtige tilhørsforhold til den familie, som man er født i.
Formålet med dette er at samle familierne - på trods af afstande såsom død
og andre kedelige sager.

Læs mere på www.familysearch.org/ - se nederst på siden, hvor der står: "Why
family history", hvis du er interesseret.
Eller du kan læse mere her: www.mormon.org/
eller: www.lds.org/
eller: www.mormon.dk

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-10-02 16:30

"Lisbet Sortkjær" <ls@dmu.dk> skrev Mon, 14 Oct 2002 12:08:45 +0200

>Det er jo lige netop det, som er mit budskab. Stol kun på kirkebøger og
>check selv!

Jammen det burde da være en selvfølge.

Alle afskrifter indeholder fejl (i større eller mindre grad) og
FamilySearch er bestemt ingen undtagelse i den sammenhæng, måske
nærmest tværtimod. Afskrifter er altså kun et hjælpemiddel, de kan
aldrig erstatte et opslag i selve den originale kilde.

Men i det her tilfælde forekommer det nu at du selv er ude på en afvej.

Du skriver at din ane er døbt Carel Frederik Gustau og at hans fader
hedder Johan Thomas Simonsen. Så efter den tids skik og brug er hans
fødenavn altså: "Carel Frederik Gustau Johansen".!

At han så senere kaldes Carel Frederik Gustau Simmonsen er blot et
udslag af nye tider og nye skikke. Det forekommer dog usansynligt, når
du nævner at han bliver kaldt dette allerede i 1801.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jette Pedersen

Dato : 14-10-02 16:41

Lad os da være tilfredse med, at man har stillet den enorme database til
rådighed for alle. Det er muligt, at der er fejl eller mangler ved den - set
i forhold til vores anvendelse af den - men den er absolut en herlig let
måde at få ideer til videre søgning i kirkebøger m.v.

mvh
Jette Pedersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-10-02 17:26

"Jette Pedersen" <jette@nebrot.dk> skrev Mon, 14 Oct 2002 17:41:20 +0200

> [...]
>i forhold til vores anvendelse af den - men den er absolut en herlig let
>måde at få ideer til videre søgning i kirkebøger m.v.

Absolut enig.!

Og lad os stedse holde os for øje, at det ikke er kilden - kun er en
genvej til at finde kilden.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Fleron

Dato : 13-10-02 17:05

"Lisbet Sortkjær" <ole.lisbet@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
efternavn.
> Det tog mig meget lang tid, at finde ham pga. FamilySearch fejlagtige

Det er der egentlig ikke noget galt i. De første folketællinger benytter
patronymer, od så vil det være korrekt der står Johansen. Med baggrund i
loven om slægtsnavn (visnok 1829 - eller der omkring) blev patronymerne
afløst af efternavne, hvilket først slog igennem langt senere i
provinsen, derfor kan han godt være død og begravet under navnet
Simonsen.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Klaverstemmere er blinde, men de er gode til at høre at de stemmer

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-10-02 16:21

"Tommy Rolf Nielsen" <trnng@trnng.dk> wrote in message
> [...]
at
> søgefunktionen er ude af drift hvilket efterhånden synes at være konstant

Er det ikke at skyde kanoner med gråspurve?

Du skal bare lidt mere strategisk - brug f.eks. formiddagene til
at søge på FamilySearch - der sover amerikanerne alligevel.
Jeg har ikke bemærket den slags problemer, og jeg bruger
dog siden daglig.
Men det er rigtigt, at der har været en periode, hvor IGI blev
opdateret, der er nemlig kommet mange nye ting, som er blevet
testet her sidst i sommerferien.

Mvh. Bodil.

Fra : Jette Pedersen

Dato : 13-10-02 18:17

Ja - de vedligeholder i disse dage.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-10-02 17:26

"Tommy Rolf Nielsen" <trnng@trnng.dk> skrev Sun, 13 Oct 2002 15:28:53
+0200

> [...]
>http://ddd.dda.dk. Her dukker der en op som er 16 år gammel i Diernæs sogn,
>men jeg kan dog ikke være 100 procent sikker, specielt ikke når

Om familysearch virker eller ikke virker er helt uden betydning for om
du kan være sikker. For dels er der fejl og mangler, og dels er det jo
langt fra alle der er registreret i familysearch.
Familysearch er et godt hjælpemiddel, men ikke nogen autoritativ kilde.

Hvis du har fundet en 16 årig i 1801, som kunne ligne den person du
søger, så skal du først og fremmest finde hende i Fkt. 1787. Hvis hun er
16 år i 1801, så bør hun også være med i 1787 eet eller andet sted.

Dernæst skal du finde hendes fødsel i kirkebogen. Her vil, som minimum
faderens navn være angivet. Måske også moderens navn, måske også moster
Else som bæremoder, og faster Grethe som fadder, etc.

Hvis du også har fundet hende i 1845 (eller senere), så har du
yderligere den hjælp, at fødestedet her vil være angivet.

--
mvh, A:\Feldborg