MS Windows
briani 27239
Kan ikke defragmentere ordentligt?
Fra : Palle Jensen

Dato : 13-10-02 09:59

Hep,

WinXP Pro UK SP1.

Jeg kørte lige en diskfragmentering fordi systemet anbefalede det.

Men umiddelbart efter defragmenteringen kører jeg en "analyze" og så
får jeg beskeden at jeg skal køre en tur til. Det ser ud til at den
ikke kan defragmentere helt til bunds. Hvad gør jeg for at få gjort
det færdigt?

Jeg har prøve at dræbe så mange processer som muligt, men uden
ændring?

http://home19.inet.tele.dk/phj/misc/defragmentering.gif

Screendump af "situationen". 17% fragmenteret, lige efter en
defragmentering.

--
Palle

Fra : Madsen

Dato : 14-10-02 16:57

Palle Jensen skrev:

> [...]
> får jeg beskeden at jeg skal køre en tur til. Det ser ud til at den
> ikke kan defragmentere helt til bunds. Hvad gør jeg for at få gjort

Har du konverteret fra FAT32 til NTFS med convert-kommandoen efter at
du har installeret WinXP på et tidspunkt?

Hvis du henter NTFSInfo fra følgende adresse:
<http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/ntfsinfo.shtml> - hvor mange
fragmenter fortæller den så at din MFT-tabel er splittet op i? Mit gæt
er at det er mange.

Madsen.

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-10-02 18:03

> Har du konverteret fra FAT32 til NTFS med convert-kommandoen
> efter at du har installeret WinXP på et tidspunkt?

- Nope. Denne disk har været formateret mange gange, og fra starten
kørt med NTFS.

- Det kan da komme an på en prøve...

Men hvad er løsningen så?

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-10-02 18:09

> Hvis du henter NTFSInfo fra følgende adresse:
> <http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/ntfsinfo.shtml> - hvor
> mange fragmenter fortæller den så at din MFT-tabel er splittet
> op i? Mit gæt er at det er mange.

Hmmm..... får intet ud af resultatet?:

NTFS Information Dump
Copyright (C) 1997 Mark Russinovich
http://www.ntinternals.com

Volume Size
-----------
Volume size : 8001 MB
Total sectors : 16386236
Total clusters : 2048279
Free clusters : 871657
Free space : 3404 MB (42% of drive)

Allocation Size
----------------
Bytes per sector : 512
Bytes per cluster : 4096
Bytes per MFT record : 1024
Clusters per MFT record: 0

MFT Information
---------------
MFT size : 51 MB (0% of drive)
MFT start cluster : 786432
MFT zone clusters : 893088 - 900960
MFT zone size : 30 MB (0% of drive)
MFT mirror start : 1024139

Meta-Data files

Fra : Madsen

Dato : 14-10-02 18:12

Palle Jensen skrev:

> Men hvad er løsningen så?

Aner det ikke. Jeg havde det samme problem engang på Win2000 og
valgte at gå tilbage til FAT32, som passer meget bedre til mit
behov.

Muligvis kan du få defrag i WinXP til at fungere igen ved at finde
et defragmenteringsprogram som kan defragmentere MFT-tabellen, for
det skulle ikke undre mig om det var den som er spredt ud over hele
disken. Det var det i hvert tilfælde her. Problemet var bare at jeg
på daværende tidspunkt ikke kunne finde et defragmenteringsprogram
som kunne defragmentere MFT-tabellen. I dag kan programmer som O&O-
defrag og Vopt XP defragmentere MFT-tabellen på WinXP NTFS-drev.
PerfectDisk kan vist også.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 14-10-02 18:15

Palle Jensen skrev:

> Hmmm..... får intet ud af resultatet?:

Hmm, jeg var sikker på at det var med det program at jeg kunne
se hvor mange stumper MFT-tabellen var delt op i, men jeg husker
åbenbart forkert. Jeg kører ikke NTFS lige nu, så jeg kan ikke
selv teste det.

Madsen.