Kan router fungere som switch ?
Fra : Michael

Dato : 13-10-02 08:35

Jeg skal have lavet 100mbit netværk, og skal derfor have en 100mbit switch.
Jeg har i øjeblikket Netexpress1, men på et eller andet tidspunkt ryger jeg
nok over på noget PPPOE, og så kan jeg jo ligeså godt købe en router, da
prisforskellen ikke er så stor. Jeg er 99% sikker på, jeg kan bruge routeren
som switch alene, selvom jeg ikke forbinder den med ADSL, men når man læser
pdf-manualerne på nettet, står der under 'system requirements', at der
kræves en ADSL-forbindelse. Så er der nogen i gruppen der kan bekræfte, at
jeg kan bruge routeren som switch, selvom jeg ikke har PPPOE i øjeblikket ?

På forhånd tak.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-02 09:54

"Michael" <none@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg kan bruge routeren som switch, selvom jeg ikke har PPPOE i øjeblikket
?

En router og en switch er to meget forskellige komponenter og de kan ikke
erstatte hinanden.

Der findes sammenbyggede router/switch løsninger. I disse sammenbyggede
router løsninger behøver man ikke anvende routeren da den typisk er
forbundet til WAN porten.

Claus

Fra : Michael U. Hove

Dato : 13-10-02 10:40

Du har fået mixet begreberne lidt op...!

Hvad enten du bruger en router, et adsl modem, eller et ATM kort med din
xDSL forbindelse, vil der før dine datapakker sendes ud på Internettet
skulle foregå en "konvertering" af dine LAN 802.3 Ethernet pakker. Dette
bruges PPPoE og PPPoA protokolstandarderne til. De sørger for at dine
Ethernet pakker kan køre over de offentlige telelinier, der ikke bruger
802.3 kommunikations standarden, og derfor har brug for at indkapsle dine
data i et format, som disse linier bruger og forstår. Samtidig tilbyder
protokollerne bl.a. authentication og tuneller til din ISP's gateway router,
der er med til at højne sikkerheden på din xDSL linie.

Når dine pakker har været ude på nettet og kommer tilbage til dig tager din
router/ATM netkort og stripper pakkerne for den overflødige indpakning, og
du står tilbage med standard Ethernet data, som dit LAN forstår.

En router bruges til at binde et LAN sammen med andre netværk, og sørger for
at finde frem til de destinationer, du beder om, når du surfer (http),
henter filer (ftp), sender mail (smtp) osv. Routeren kan være en del af en
firmas LAN, og her route udelukkende Ethernet pakker af forskellig art,
eller den kan bruge en PPP encapsulation-protokol til at forbinde et
hjemmenetværk til en Internet udbyder.

En switch læser kun hardware adresser (MAC), og fungerer på et lavere niveau
end en router, der kan læse IP-adresser i dine pakker, og derfor kan sende
pakkerne videre til andre net. Switche kan også fungere på IP-niveau og lave
virtuelle LAN med forskellige subnets, men det er en helt anden snak, og
ikke noget der er relevant for et hjemmenetværk som sådan...

Derfor: en switch kan ikke erstatte en router og omvendt! I hvertfald ikke i
den konfiguration du foreslår....

--
"Intelligence is the ability to avoid doing work, yet get the work done"
- Linus Torvalds

Fra : Cubus

Dato : 13-10-02 10:59

> Derfor: en switch kan ikke erstatte en router og omvendt! I hvertfald ikke i
> den konfiguration du foreslår....

Iøvrigt en fornem forklaring af hvordan tingene foregår, men manden vil jo
bare vide om, hvis han køber en router som fx D-link 604 med indbygget
4-ports 10/100 Mb/s switch som LAN interface, .. om han kan bruge
switchdelen som samlingspunkt for hans computere indtil han får ændret
hans ADSL-opkobling. WAN-porten kan så anvendes når han får
konverteret Netexpress1 til Netexpress2. Det skulle der intet være til
hindring for. Og det er jo rigtigt, at prisforskellen mellem en lille switch
og så fx D-link 604 med indbygget switch til kr 500,- er forsvindende lille.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Michael U. Hove

Dato : 13-10-02 11:23

Ok...Indrømmet var det måske lidt overkill.....

Men bare et forsøg på at forklare lidt om swith/router forskelle og WAN
netværksteknik, det var lidt uklart hvad afsenderen helt nøjagtig ville opnå
med løsningen.

Fra : Michael

Dato : 13-10-02 17:27

"Cubus" <cubus@sol.dk> wrote in message

> [...]
switch
> og så fx D-link 604 med indbygget switch til kr 500,- er forsvindende

Nemlig. Det som Hr. Hove skriver, er jeg nogenlunde klar over, ihvertfald på
et overordnet niveau. Men jeg burde naturligvis have skrevet en router med
indbygget switch. Bagefter kan jeg godt se det forvirrer.

Jeg ville bare være 100% sikker på at routeren ikke brokkede sig, hvis
WAN-porten var tom, og derfor ødelagde den indbyggede switch-funktion.

Tak for svarene.