Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera og lukkertid
Fra : Jens Olsen

Dato : 13-10-02 00:31

Det undrer mig at mange af de mindre digitalkameraer ikke har mulighed
for at vælge lukkertid. Hvad gør man hvis vinden blæser eller motivet
har fart på?

Jens

Fra : Klaus Madsen

Dato : 13-10-02 03:25

> Det undrer mig at mange af de mindre digitalkameraer ikke har mulighed
> for at vælge lukkertid. Hvad gør man hvis vinden blæser eller motivet
> har fart på?
>
> Jens

Køber et bedre kamera

Mvh. Klaus

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 13-10-02 07:40

"Jens Olsen" <tiljens@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Det undrer mig at mange af de mindre digitalkameraer ikke har mulighed
> for at vælge lukkertid. Hvad gør man hvis vinden blæser eller motivet
> har fart på?

Tja.....enten så har man købt forkert ind da man skulle købe sit
digitalkamera ellers så er ens behov vokset siden det kamera blev købt.

Men det er da vist ganske få kameraer, som ikke har den mulighed.

Claus

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 13-10-02 08:01

On Sun, 13 Oct 2002 08:40:23 +0200, "\(4690\) Claus Smith"
<claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>digitalkamera ellers så er ens behov vokset siden det kamera blev købt.
>
>Men det er da vist ganske få kameraer, som ikke har den mulighed.

Hvis MEDION cameraet har denne funktion, har jeg ikke fundet den,
og det skulle da være et af de bedre
mvh Ebbe

Fra : Henrik Witting

Dato : 13-10-02 11:13

In article <id6iqug6eaf1g1jkqga2jhp5n9oh8bomnc@news.stofanet.dk>,
ebbeh@mail1.stofanet.dk says...
> [...]
> <claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote:
>
> Hvis MEDION cameraet har denne funktion, har jeg ikke fundet den,
Jeg ved ikke om den famøse Medion har lukketidsfunktionen, men prøv via
Google at læse alle de tråde omkring Medion, så tror jeg du vil indse,
at det måske rent faktisk ikke er et af de bedre. Ja, det er billigt,
men som ved alle andre elektroniske varer følges pris, kvalitet og
funktionalitet ad...

Bare lige mit lille søndags-sure-maveopstød...
/Henrik

--
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>

HENRIK WITTING

"Scuba Diving... another great activity
where your main goal is to not die" - Jerry Seinfeld

Fra : Per Kristensen

Dato : 14-10-02 09:28

> Hvis MEDION cameraet har denne funktion, har jeg ikke fundet den,
> og det skulle da være et af de bedre
> mvh Ebbe

LOL! Det er vel din spøg at Medion skulle være godt?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-10-02 11:03

Jens Olsen wrote:

> Det undrer mig at mange af de mindre digitalkameraer ikke har
> mulighed for at vælge lukkertid. Hvad gør man hvis vinden
> blæser eller motivet har fart på?

Man køber et digicam der kan styres 100% manuelt...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 13-10-02 12:22

On Sun, 13 Oct 2002 12:03:16 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Man køber et digicam der kan styres 100% manuelt...:)

Ja selvfølgelig, no problem, hvis du kan få sat pensionen lidt
op.
som Mae West siger::hvorfor jeg er enlig ? jeg er født sådan.
og jeg er amatør
mvh Ebbe

Fra : Jens Olsen

Dato : 13-10-02 14:13

On Sat, 12 Oct 2002 23:31:07 GMT, tiljens@jubiimail.dk (Jens Olsen)
wrote:

>Det undrer mig at mange af de mindre digitalkameraer ikke har mulighed
>for at vælge lukkertid. Hvad gør man hvis vinden blæser eller motivet
>har fart på?
>
>Jens

Det undrede mig bare, at der er så mange kameraer der ikke har den
mulighed og jeg spekulerede over hvordan folk mon klarede sig med
dem.

Jeg har nemlig et stykke tid kigget lidt efter et digitalkamera som
skulle supplere mit analoge udstyr som jeg dårligt kan undvære da jeg
fotograferer lysbilleder. Et digital kamera har jo bl.a. den fordel,
at jeg vil kunne sende billeder via e-post allerede når jeg kom hjem
fra en tur og ikke skulle vente på at lysbilledfilmen blev taget
færdig og på at det ville behage Kodak at returnere Kodakcromefilmen
fra Schweiz eller hvor det nu er den bliver fremkaldt for tiden.

Da det digitale kamera blot skulle supplere mit andet udstyr og blot
skulle lave billeder til "webbet" havde jeg drømt lidt om at købe et
af de lækre små som f.eks. Canons Ixus eller det rigtig lækre nye fra
Konica, men tilsyneladende skal man op i en noget større (tungere)
model for at få manuelle funktioner.

Nu lader det til, at det nok ender med Canons S30, 40 eller 45. Det
blev jo så noget tungere (suk), men til gengæld kan man så bestemme
næsten alt under optagelsen.

En dag bliver de digitale projektorer vel også til at betale og så kan
det jo være at jeg slet ikke gider at bruge lysbilledfilm mere. Der er
så bare lige det, at det så også kræver en bærbar computer hvis jeg
skal vise lysbilleder ude i byen!

Jens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-10-02 15:02

Jens Olsen wrote:

> Det undrede mig bare, at der er så mange kameraer der ikke har
> den mulighed og jeg spekulerede over hvordan folk mon klarede
> sig med dem.

Der er jo solgt millioner af analoge pocketkameraer, og deres
koncept er da ikke spor anderledes, de har jo i grelle tilfælde
kun en knap hvor, man trykker på for at ta' billedet.

Og lad os så en gang for alle få slået fast, at de billige
digicams til nogle få tusind kroner, er det digitale svar på et
Kodak Instermatic kamera.

Hvis man vil bare en lille smule mere med sit fotografi, end at
ta' nogle billeder af familien til festlige lejlighedder, så skal
man ikke vælge et billigt digicam, man skal op i prisklassen over
7 til 8.000 kr., før end man får mulighed for manuelt at styre de
mest basale funktioner.

Men som det er nu, så er reklamernes mantra hvor mange megapixel
et givent digicam har, og det har fået folk til at focusere på
det som målestok for kameraernes kvalitet. Men sandhedden er
faktisk, at man er bedre stillet med et 2 megapixel digicam, med
manulle funktioner og en god zoomoptik, end man er med et billigt
4 megapixel digicam, der kun har nogle auto funktioner, og en
middelmådig optik.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels

Dato : 13-10-02 19:16

"Jens Olsen" <tiljens@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]

> Nu lader det til, at det nok ender med Canons S30, 40 eller 45. Det
> blev jo så noget tungere (suk), men til gengæld kan man så bestemme

Jeg mener du får kontrol over lukkertid med et kamera som Canon A40, som
vist ligger mellem 2500-3000,- kr. Billedkvaliteten er den samme som for
Ixus, de bruger samme optik. Men prøv at tjek det på Canons website.

Fra : Michaelbs

Dato : 13-10-02 22:52

de gode kameraer der har manuelle funktioner kan oven i købet fås billigt på
nettet.. f.eks
minolta dimage f100 til 493 euro
eller hvad med canon s45 til 679 euro
gang selv med 7,42 for at få det i kroner... for dyrt??
hvad så med canon ixus v2 til kun 354 euro??
helt ærligt... hvorfor kaster de pludseligt kameraerne i nakken af os?? det
er jo foræringspriser.. canon G3 849 euro... jamen altså..
mvh Michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-10-02 23:40

Michaelbs wrote:

> de gode kameraer der har manuelle funktioner kan oven i købet
> fås billigt på nettet.. f.eks .....cut.....

Jeg har ikke tjekket de digicams du her oplister i detaljer,
men sidst da jeg gennemgik markedet, der måtte jeg konstatere
at begrebet "manuelt" også bliver gradbøjet, når det handler
om digicams.

Når jeg bruger begebet 100% manuelt, så er det netop fordi
mange digicams har nogle såkaldte manuelle funktioner, som
bestemt ikke kan betegnes som manuelle i traditionel forstand.

For at begrebet 100% manuelt opfyldes, der forudsætter jeg at:
- man kan stille tid og blænde helt vilkårligt.
- man kan slå autofocus fra og køre manuel focus.
- man kan slå den inbyggede blitz fra, og køre med en
valgfri extern blitz.

Nogle digicam's har det der kaldes blænde- eller lukkertids-
priotering, og det udlægges af producenterne som en manuel
funktion, hvilket dog slet ikke er tilfældet.

Og +/- EV vil jeg heller ikke betegne som en manuel funktion, den
vælges ganske vist manuelt, men den er jo blot et forsøg på at
manipulere den tid/blænde AE har valgt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KASO

Dato : 14-10-02 15:30

"Niels Ebbesen" skrev d. 13-10-02 23:40 dette indlæg :

> [...]
>
> Og +/- EV vil jeg heller ikke betegne som en manuel funktion, den
> vælges ganske vist manuelt, men den er jo blot et forsøg på at

Canon S30/40/45 har såvel blænde- og lukkertidsprioritering som fuld
manuel - inkl. manuel fokus. Dog er der ikke mulighed for at anvende
ekstern blitz - men du kan regulere styrken på den indbyggede, anvende
slow-sync m.m. De har - såvidt jeg ved - de samme funktioner som G2 -
dog undtagen den eksterne blitz (desværre).

S30 koster i DK fra knapt 5.000kr. - kan sikkert fåes billigere i
Tyskland.

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Kristensen

Dato : 14-10-02 09:31

> [...]
> Det undrer mig at mange af de mindre digitalkameraer ikke har mulighed
> for at vælge lukkertid. Hvad gør man hvis vinden blæser eller motivet

De fleste kameraer indstiller jo slev lukkehastigheden. Det er klart at hvis
man køber kamera til under 2k i Bilka eller Merlin, så skal man ikke
forvente sig noget.