Gennemsigtig baggrund i <div>
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-10-02 00:56

Er det muligt, og i så fald hvordan, at lave en farvet baggrund
f.eks. 60% transperant ? (i en <div>).

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Stig Nygaard

Dato : 13-10-02 12:31

Hej Henrik

Henrik Stidsen wrote:
> Er det muligt, og i så fald hvordan, at lave en farvet baggrund
> f.eks. 60% transperant ? (i en <div>).

Der er ikke nogen atandard-måde endnu, men det er muligt at lave både i
Mozilla/Netscape og Internet Explorer. Ved dog ikke fra hvilke versioner
af browserne det vil virke i. Men indsæt følgende to linier i din DIV's
style-definition:

-moz-opacity:0.5; /* Mozilla-baserede browsere */
filter:alpha(opacity=50); /* Internet Explorer */

Jeg mener dog muligvis at det er et krav i IE at din DIV skal
positioneres absolut (men er ikke sikker?).

W3C arbejder vist på noget der ligner -moz-opacity til CSS3, og det
kommer nok til at hedde opacity.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Stig Nygaard

Dato : 13-10-02 12:52

Hej Stig

Stig Nygaard wrote:
> -moz-opacity:0.5; /* Mozilla-baserede browsere */
> filter:alpha(opacity=50); /* Internet Explorer */

Lavede lige en lille hurtig test. Ovenstående har effekt på hele din
DIV, inkl. evt. "forgrundsfarver" (tekst, border,...). Hvis det kun er
baggrunden af din DIV der skal gøres delvis gennemsigtig, kan du nok
ikke umiddelbart bruge ovenstående (uden nogle ekstra krumspring i hvert
fald).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-10-02 18:25

Stig Nygaard <stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote in

> [...]
> gennemsigtig, kan du nok ikke umiddelbart bruge ovenstående
> (uden nogle ekstra krumspring i hvert fald).

Det er jo en træls effekt så :(
Men mon ikke man kunne positionere en anden div (som jo har
transperant baggrund hvis ikke andet angives) ovenpå og derved undgå
nedarvningen ? (lidt omstændigt måske...)

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-10-02 15:03

Stig Nygaard wrote in <3DA95963.4060306@REMOVE-THISrockland.dk>:
> W3C arbejder vist på noget der ligner -moz-opacity til CSS3, og det
> kommer nok til at hedde opacity.

Jeg kan ikke lige huske om der er noget der hedder opactity, men i CSS3
bliver der mulighed for at angive farver med transparens.

http://www.w3.org/TR/css3-color/#colorunits

Eksempler:

RGBA
p { color: rgba(0,0,255,0.5) } /* semi-transparent solid blue */
p { color: rgba(100%, 50%, 0%, 0.1) } /* very transparent solid orange */

HSLA
p { color: hsla(240, 100%, 50%, 0.5) } /* semi-transparent solid blue */

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-10-02 18:24

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote in

> Jeg kan ikke lige huske om der er noget der hedder opactity, men
> i CSS3 bliver der mulighed for at angive farver med transparens.

Det (css3) understøttes vel ikke rigtig af browserne nu vel ?

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-10-02 16:58

Henrik Stidsen wrote in <Xns92A7C52C6C0BCHS235DK@212.54.64.149>:
> Det (css3) understøttes vel ikke rigtig af browserne nu vel ?

Jeg ved ikke lige hvor meget af css3 der er implementeret i diverse
browsere, men det er nok ikke meget. CSS3 er jo langt fra færdig.

Interesserede kan kigge her: http://www.w3.org/Style/CSS/current-work

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-10-02 13:15

Sat, 12 Oct 2002 23:55:33 +0000 (UTC), skrev Henrik Stidsen
<spamtrap@spammer.dk>:

>Er det muligt, og i så fald hvordan, at lave en farvet baggrund
>f.eks. 60% transperant ? (i en <div>).

width: 200px; height: 200px">

Virker kun i IE.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-10-02 18:24

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote in

> Virker kun i IE.

Mand hvor jeg hader de store forskelle på browsernes kunnen :(

Fra : Hintzmann

Dato : 14-10-02 08:43

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> wrote in message
> Er det muligt, og i så fald hvordan, at lave en farvet baggrund
> f.eks. 60% transperant ? (i en <div>).

Når man style et element med filter:alpha (eller -moz-opacity) er det
gældende for elementet og alle dens børn. Dette kan ikke ophæves på
elementets børn, ikke engang med style="filter: none;".
Hvis du ønsker at lave den visuelle effekt hvor baggrunden har et opacity
filter og selve teksten er som almindelig tekst.
Så er du nød til at positionere det almindelige element ind over elementet
med opacity filteret.

Jeg har et eksempel her:
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/testcenter/css/opacity/index.html

Alternativt kan du også kigge på PNG-formatet. Du skal så bare være
opmærksom på at det kun virker i Opera 6+ og Mozilla/Netscape6+.

Hintzmann

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-10-02 18:24

"Hintzmann" <nospam@please.dk> wrote in news:aodsio$37n$1@sunsite.dk

> Alternativt kan du også kigge på PNG-formatet. Du skal så bare være
> opmærksom på at det kun virker i Opera 6+ og Mozilla/Netscape6+.

Så vil gif formatet altså virke bedre ? ;)