Ps. lombardoi tager sig en svingom.
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 25-02-01 21:02

Hej allesammen.

-Nu står verden ikke længere. Jeg som gik og troede, at jeg som
nybegynder måtte gøre en masse forkert, har åbenbart gjort et og andet
rigtigt. Mine lombardoi'er er begyndt at vise yngleadfærd! Det jeg har
kunnet læse mig til, er at de gør som alle andre Mbunaer. Men jeg har endnu
ikke læst noget steds at de skulle opføre sig som min gør i øjeblikket. For
det først, synes jeg måske de er lige unge nok! Øh....kan man synes det?
(Jeg er da vist rigtig blevet mor til en flok teenagere De er ikke andet
en 5-6 cm. men meget farvede. Kan det virkelig passe, at de er kønsmodne
allerede nu?
Han har de sidste par timer beskæftiget sig med at flytte grus væk under en
sten midt i akvariet. (Til stor glæde for os der skal se på.) Her lokker han
så hunnen hen og de svømmer i kreds. Han jaget alt og alle der kommer for
tæt på. Alt tyder simpelthen på yngeladfærd, eller "øver" de sig bare?

Mvh Renate

Fra : Madsen

Dato : 25-02-01 21:35

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev:

> Alt tyder simpelthen på yngeladfærd, eller "øver" de sig bare?

Nu vil jeg ikke slå din drøm om ynglevillige teenagere helt i stykker,
men jeg tror såmænd bare de øver sig. Alene det er dog også et
godt tegn på at de har det godt IMHO. :)

Jeg har Tropheus Moorii og deres unger begynder at udvise
samme adfærd efter et stykke tid. De kan have mundkamp fra
første dag de er lukket ud af munden på moderen. Skægt at
se så små størrelser kæmpe nøjagtigt som deres forældre.

Dog ser det ikke ud som om de begynder at grave før de når
en vis størrelse. Jeg har ca. 25 unger af dem nu og det er kun
de største og ældste unger der er begyndt at underminere en
af stenene i akvariet. Det svinger jo nok bare en hel del fra
fisk til fisk, men dem der netop er ved at grave ved mig, har
også en størrelse på omkring de 5-6 cm. Dette gælder jo
nok ikke for sommerfuglecichlider f.eks ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)