Mnemotekniske bilnummerplader
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-10-02 17:14

Det ser ud til at alfabetet snart er brugt op mht. bilregistrering.
Jeg tænkte på, om man næste gang man skal tage et nyt system i brug,
vil lære af de kloge svenskere? - 3 bogstaver og 3 cifre. Det er et
langtidsholdbart system med den positive bivirkning at det også er
husketeknisk bedre end vort nuværende.

De fleste kan huske tre bogstaver. Så er der maksimalt 999 muligheder,
hvis du har set en flugtbil. Hvis du også har set f.eks. farven er det
hurtigt at reducere mulighederne. I det hele taget mener jeg at
Sveriges og Finlands system er bedre end Norges og Danmarks nuværende.

Eller måske findes der noget helt tredje som er endnu smartere? Jeg
tænker ikke på stregkoder - de er jo kun for robotter.
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-02 17:33

Herluf Holdt, 3140 skrev:

>Det ser ud til at alfabetet snart er brugt op mht. bilregistrering.
>Jeg tænkte på, om man næste gang man skal tage et nyt system i brug

De kan jo også bare starte forfra og bruge de numre der er
afmeldt.

--
Bertel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-10-02 17:39

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

Der er vist planlagt en genbrugsplan, så dit forslag er vist
forsent afsendt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jakob Houkjær

Dato : 12-10-02 21:43

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Herluf Holdt, 3140" wrote:
>
> Der er vist planlagt en genbrugsplan, så dit forslag er vist
> forsent afsendt.

Ja, man vil desuden indføre Eu-plader, således der kører 2 paralelle
systemer idet den danske regering ikke tør påtvinge folk de blå-hvide
plader. Det bliver det jo heller ikke lettere af.
________________________
Jakob Houkjær

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-10-02 13:14

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> Det ser ud til at alfabetet snart er brugt op mht. bilregistrering.
> Jeg tænkte på, om man næste gang man skal tage et nyt system i brug,
> vil lære af de kloge svenskere? - 3 bogstaver og 3 cifre. Det er et

Du kan være _sikker_ på at man har spurgt hos EU.
I Bruxelles, Strassbourg eller Luxemburg. (Sikker alle 3 steder er der
spurgt fra Trafikministeriet.!)

Så det der dikteres derfra er det der kommer.
Dvs.: Layoutet med den blå flade med de 12 gule stjerner, til venstre.
(Som bla. tyskerne har det.)

Årsagen til at man skal standardisere ved ingen noget som helst om.
Det vigtige er at man gør det.!!

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-10-02 13:58

Jørgen Rasmussen wrote:
> [...]
venstre.
> (Som bla. tyskerne har det.)
>
> Årsagen til at man skal standardisere ved ingen noget som helst om.

Jeg har vist misforstået EU aldeles totalt.
Jeg troede at de kloge svenskere kunne
lære de "dumme" dernede noget.
Herluf Holdt, DK-3140

kaffe utan punsch - det vara dock en jäkla blandning.

Fra : Pongo

Dato : 13-10-02 14:05

Jørgen Rasmussen wrote:
> [...]
> (Som bla. tyskerne har det.)
> Årsagen til at man skal standardisere ved ingen noget som helst om.

Hmm - emnet hører vist efterhånden til i dk.politik. I denne gruppe
plejer man jo at kunne fremføre kilder, mens man i politik-grupperne
bedre kan slippe afsted med udokumenterede påstande.
Jeg kan altså ikke rigtigt finde noget belæg for påstandene om at vi
skal have EU-nummerplader. Er der nogen der kan hjælpe ?
Her er nogle kilder som tyder på at vi ikke skal have EU-nummerplader. I
hvertfald ikke endnu. Derimod overvejes det vidst at tillade et blåt
EU-symbol på pladen, hvis nogen skulle insistere på at få et sådant.

http://www.eu-oplysningen.dk/folketinget/paragraf_20/alle/20010023/
http://www.folketinget.dk/Samling/19991/spor_sv/S3688.htm

Jeg ved godt at politikere ikke er de mest troværdige kilder, og da slet
ikke når de sidder i regering, men det er vanskeligt at finde andre
kilder når emnet er politisk.

mvh
Klaus

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 13-10-02 17:36

Herluf Holdt skrev :
> [...]
> vil lære af de kloge svenskere? - 3 bogstaver og 3 cifre. Det er et
> langtidsholdbart system med den positive bivirkning at det også er

Hvorfor ikke bruge 5 eller 6 bogstaver - med 5 bogstaver er der over 17
millioner kombinationer ( med 6 ca. en kvart milliard)

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Brian Axelgaard [940~

Dato : 13-10-02 18:36

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor ikke bruge 5 eller 6 bogstaver - med 5 bogstaver er der over 17
> millioner kombinationer ( med 6 ca. en kvart milliard)

Muligheden foreligger jo allrede... en smule dyrt måske :)
Det er nævnt før, men jeg tror altså også at det er nemmere at huske 3
bogstaver + 3 tal end 5-6bogstaver, eller endnu værre 2bogstaver og 6 tal :)

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 14-10-02 10:12

"Brian Axelgaard [9400]" <0011754m001@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> bogstaver + 3 tal end 5-6bogstaver, eller endnu værre 2bogstaver og 6 tal :)

Min holdning er, at alle "nummerplader" burde være
bogstavkombinationer, der kan udtales. Det gør det meget nemmere at
huske, da man blot skal huske lyden. Selv om der kan være flere
kombinationer med samme lyd, vil en fonetisk tekstsøgning nemt kunne
finde dem alle (og dem, der ligner).

Man undgår altså plader som UHQDLBPG, som de færreste nok kan huske,
men tillader f.eks. PLYMSKIR, der ikke giver mening, men er nemt at
udtale (og huske).

Det er ikke nemt at udregne antallet af udtalelige
bogstavkombinationer, men mon ikke der er rigeligt, hvis man bruger op
til otte bogstaver?

   Torben Mogensen

Fra : Ivar

Dato : 14-10-02 19:28

Torben Ægidius Mogensen skrev:

> Min holdning er, at alle "nummerplader" burde være
> bogstavkombinationer, der kan udtales.

Det er jeg enig med dig i. Ingen bankrøver vil benytte en bil
med ønskenummerplader, da disse "numre" er lette at huske,
også selvom det er et firmanavn man aldrig har hørt før.

Hvor mange mon der er med optil 8 bogstaver?
Hvorledes vil en algoritme til at generere dem se ud ?

Ivar

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-02 20:07

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> skrev:

>Hvor mange mon der er med optil 8 bogstaver?
>Hvorledes vil en algoritme til at generere dem se ud ?

Jeg er bange for at kun menneskelig inspektion kan fastslå om de
kan bruges.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-10-02 14:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er bange for at kun menneskelig inspektion kan fastslå om de
> kan bruges.

Hvis du vil presse citronen til det yderste, ja. Hvis du kun
skal bruge nogle milliarder kombinationsmuligheder, så kan man
nemt lave en algoritme der kun udspyr udtalelige bogstav-
kombinationer.

--
Peter Knutsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-10-02 20:31

Ivar skrev:

> [...]
>
> Hvor mange mon der er med optil 8 bogstaver?
> Hvorledes vil en algoritme til at generere dem se ud ?

Programmet apg ("automated password generator") har en algoritme
der genererer udtalelige adgangskoder. Hvordan det foregår, kan
ses ved at downloade sourcen fra <http://packages.debian.org/apg>.

// Klaus

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-10-02 03:37

Ivar wrote:

> [...]
>
> Hvor mange mon der er med optil 8 bogstaver?
> Hvorledes vil en algoritme til at generere dem se ud ?

Start med at dele de otte bogstaver op i elementer. Hvert
element skal indeholde en vokal, hvis elementet er på tre
bogstaver skal vokalen helst være i midten.

Hvis vi siger at et element højest må være på tre bogstaver,
så har vi:

3+3+2
3+2+3
2+3+3
2+2+2+2

Fire forskellige rækkefælger af elementer.

Et element på to bogstaver skal indeholde en vokal (5
muligheder idet vi dropper danske bogstaver, og desuden
dropper Y som lyder for meget som I, især på fremmedsprog)
og en konsonant (20 muligheder) og rækkefølgen kan være
VK eller KV, så har vi altså 5*20*2 = 240 muligheder.

For et to-bogstavers element.

Med nummerplader der har 4 elementer a' to bogstaver hver,
så er der 240^4 = 3.317 (& småpenge) milliarder kombina-
tionsmuligheder.

Hvis vi også bruger 3+3+2 og 3+2+3 og 2+3+3 kombinationer,
sammen med de 3.3 milliarder kombinationer som 2+2+2+2
giver, så har vi *rigtig* mange muligheder.

Altså medmindre jeg har retnet forkert ovenfor. Det er
slet ikke umuligt, idet kombinatorik ikke er min stærke side.

--
Peter Knutsen

PS. Pedantisk set skal vi nok osse droppe C og X, for at
opnå en større grad af udtalemæssig entydighed. Så er vi nede
på 18 mulige konsonanter, hvilket giver lidt over en milliard
kombintioner. STadig ganske pænt, taget i betragtning at vi
kun har brugt 2+2+2+2.

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-10-02 05:06

Scripsit Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>

> 3+3+2
> 3+2+3
> 2+3+3
> 2+2+2+2

> Fire forskellige rækkefælger af elementer.

Sådan kan man ikke uden videre dele op - fx vil BALLONER kunne
analyseres som BAL+LON+ER eller BAL+LO+NER, men din måde at tælle på
gør dem til to forskellige muligheder.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Peter Knutsen

Dato : 16-10-02 14:27

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Peter Knutsen <peter@knutsen.dk>

> Sådan kan man ikke uden videre dele op - fx vil BALLONER kunne
> analyseres som BAL+LON+ER eller BAL+LO+NER, men din måde at tælle på
> gør dem til to forskellige muligheder.

Ups

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-10-02 08:46

Torben Ægidius Mogensen skrev:

> Min holdning er, at alle "nummerplader" burde være
> bogstavkombinationer, der kan udtales.

Det ville være i strid med den internationale aftale på området der
kræver at der skal være mindst et taltegn.

TT

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 16-10-02 11:38

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message

> Det ville være i strid med den internationale aftale på området der
> kræver at der skal være mindst et taltegn.

Det er der da ikke altid på ønskenummerplader !!?

- Gitte

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-10-02 11:47

Gitte Sørensen skrev:

> Det er der da ikke altid på ønskenummerplader !!?

Nej, ønskenummerplader uden nummer overholder ikke den internationale
standard. Blandt andet derfor får ejere af ønskenummerplader en
skrivelse fra det danske politi om at "pladerne altså er ægte nok" som
de kan vise til udenlandske myndigheder.

Det går sikkert når det kun er et begrænset antal biler det drejer sig
om, men at lave et helt system der konsekvent blæser på aftalen, er nok
ikke så smart.

TT

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-10-02 12:19

Torben Ægidius Mogensen skrev:

> mon ikke der er rigeligt, hvis man bruger op
> til otte bogstaver?

Alene ord på formen CVCVCVCV giver over 40 millioner kombinationer.

C en konsonant blandt BDFGHJKLMNPRSTVZ
V en vokal blandt AEIOU

TT

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-02 12:28

Thomas Thorsen skrev:

>C en konsonant blandt BDFGHJKLMNPRSTVZ

>V en vokal blandt AEIOU

Det må du forklare nærmere.

--
Bertel

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-10-02 12:37

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det må du forklare nærmere.

OK. I mønsteret CVCVCVCV er C en konsonant og V en vokal.

Første kombination er

BABABABA

derefter

BABABABE
BABABABI
BABABABO
BABABABU
BABABADA
BABABADE
BABABADI
BABABADO
BABABADU
BABABAFA

osv. indtil

ZUZUZOZU
ZUZUZUZA
ZUZUZUZE
ZUZUZUZI
ZUZUZUZO
ZUZUZUZU

TT

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-10-02 12:45

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Det må du forklare nærmere.

C og V skulle nok være i en anden font, hvis det var muligt, for at
vokaler.

Men det *er* lidt sjovt at C ikke er med i konsonanterne, så der står
at "C er en konsonant blandt (konsonanterne undtagen C)" :)

/L

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 16-10-02 12:48

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Men det *er* lidt sjovt at C ikke er med i konsonanterne, så der står
> at "C er en konsonant blandt (konsonanterne undtagen C)" :)

Det er klart at det kan være forvirrende. Når jeg har anvendt C og V, er
det fordi det er de normale betegnelser for konsonant hhv. vokal i
sprogvidenskab.

TT

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-02 13:16

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

>Men det *er* lidt sjovt at C ikke er med i konsonanterne, så der står
>at "C er en konsonant blandt (konsonanterne undtagen C)" :)

Ja, og V var jo heller ikke at finde blandt vokalerne. Små
bogstaver, cog v, havde nok været mindre forvirrende.

--
Bertel

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-10-02 13:31

Regnar Simonsen wrote:

> Hvorfor ikke bruge 5 eller 6 bogstaver - med 5 bogstaver er der over 17
> millioner kombinationer ( med 6 ca. en kvart milliard)

De tal gælder i en verden med 28 bogstaver i alfabetet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 15-10-02 18:23

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det ser ud til at alfabetet snart er brugt op mht.
> bilregistrering.

Der vil gå ca. 8-9 år endnu.

> Jeg tænkte på, om man næste gang man skal tage et nyt
> system i brug, vil lære af de kloge svenskere? - 3
> bogstaver og 3 cifre. Det er et langtidsholdbart system

Nej, ikke hvis man fortsat kun vil anvende hvert nummer én gang. I så
fald vil systemet temmelig hurtigt slippe op (10 år).

Det kan også blive trangt hvis systemet med forskellige numre til
forskellige formål skal biheholdes.

Svenskerne klarer sig med 3 bogstaver + 3 tal fordi de genanvender
numrene og ikke har særlige nummerserier til særlige formål. Men de har
jo heller ikke registreringsafgiftsregler at holde styr på.

> med den positive bivirkning at det også er
> husketeknisk bedre end vort nuværende.

Jo færre tegn, desto lettere at huske (som udgangspunkt).

> Eller måske findes der noget helt tredje som er
> endnu smartere?

Der skal i hvert fald mindst 6 tegn til for at dække behovet for numre.
Hvis det skal have omtrent samme kapacitet som det nuværende, skal 4 af
tegnene være bogstaver, fx AB 12 CD. Et sådant system ville være
holdbart ca. 40 år hvis numrene stadig kun anvendes én gang og hvis der
fortsat anvendes forskellige nummerserier. Det ville være evigt holdbart
hvis numrene genanvendes.

TT

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-02 06:32

Tak for de mange gode svar.

Flere og billigere ønskenummeplader lader til at være
en god løsning, set med *huske*-tekniske briller, og
i tilgift også tyveri-forebyggende.

Færre tal og lidt flere bogstaver er mnemoteknisk bedre.

"ZUZUZUZU"-formen risikerer at blive ligeså slem som
den nuværende med 5 cifre.

Men hvis EU allerede har bestemt endnu en "dum"
løsning, kan det hele jo være lige meget. :-}
Herluf Holdt, DK-3140 Ålsgårde

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 18-10-02 09:28

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Men hvis EU allerede har bestemt endnu en "dum"
> løsning, kan det hele jo være lige meget. :-}

EU blander sig ikke i hvilket nummerpladesystem det enkelte land
anvender.

TT