Java og browsere
Fra : petit

Dato : 12-10-02 16:01

Hej

Er der nogle i NG som "har check på" hvordan brugen af de forskellige
"browser-mærker" fordeler sig?

Hvordan har de forskellige browsere det med java / helst ikke java?

m.v.h.

Peter

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 13-10-02 00:55

"petit" <petit@mobil.dk> posting:

>Hvordan har de forskellige browsere det med java / helst ikke java?

Hvad tænker du på med "helst ikke java"?

Umiddelbart er det vel kun IE, der har det dårligt med Java, som
Microsoft er sur på efter de prøvede at lave om på (Sun's)
Java-sepc.s og tabte en retsag på dette grundlag.

Men ellers har Netscape og IE understøttet det siden 1996.
Opera har, AFAIR, understøttet det siden 1998 -- de skulle jo lige
have opbygget en browser først.

--
"Death is the cure of all diseases". Kilde: ukendt

Fra : petit

Dato : 13-10-02 13:01

Hej igen.

Grunden til at jeg skriver: "helst ikke java" er at jeg på min hjemmeside
havde "pegefølsomme-knapper" som nogle browsere ikke kun vise. Jeg tror at
det bl.a. var "Mozilla" (er det det den hedder?) + nogle flere

m.v.h.

Peter

Fra : Stig Nygaard

Dato : 13-10-02 13:25

Hej

petit wrote:
> Grunden til at jeg skriver: "helst ikke java" er at jeg på min hjemmeside
> havde "pegefølsomme-knapper" som nogle browsere ikke kun vise. Jeg tror at
> det bl.a. var "Mozilla" (er det det den hedder?) + nogle flere

Mozilla er ikke som standard installeret med Java, men da det er en
"nørdernes browser" tror jeg 9 ud af 10 brugere selv har fundet ud af at
installere Java bagefter. Netscape 6+ som er baseret på Mozilla leveres
mig bekendt altid med Java.

Hvis dine knapper er Java-knapper og ikke virker i f.eks. Mozilla eller
Netscape selvom brugeren har Java installeret, så kan det være fordi at
dine Java-knapper kræver noget Microsoft-specifikt. Microsoft's Java er
nemlig "forurenet" med ekstra ting som ikke er standard, og ikke virker
i andre Java-fortolkere.

En anden mulighed er at der i virkeligheden er tale om
Javascript-knapper. Mange er ikke klar over at Java og JavaScript er to
helt forskellige ting. Hvis dine knapper er JavaScript, kan grunden være
at JavaScript-koden ikke understøtter W3C DOM standarden.

En tredie mulighed er at dine pegefølsomme knapper er lavet med
stylesheet (CSS). I så fald kan det være fejl i din CSS (eller HTML) der
gør at det ikke ses ordentlig i Mozilla.

Med andre ord ville det være rart med en web-adresse at kunne se et
eksempel på, for at kunne give et virkelig klart svar. Det er iøvrigt
generelt regel nr. 1 når man spørger her i gruppen Håber i øvrigt
heller ikke jeg fornærmer dig ved at antyde at knapperne muligvis ikke
er lavet i Java når det kommer til stykket, men mange som sidder og
udvikler i WYSIWYG værktøjer ved ikke så meget om teknologierne bag.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Jens Sveistrup

Dato : 21-10-02 17:32

Stig Nygaard wrote:

> [...]
>"nørdernes browser" tror jeg 9 ud af 10 brugere selv har fundet ud af at
>installere Java bagefter. Netscape 6+ som er baseret på Mozilla leveres

I forlængelse af denne debat om problemer med Java i browsere, så
oplever jeg følgende med Mozilla 1.1 - som jeg har installeret J2RE
1.4.1 ovenpå.

Det virker fint. Bortset fra at de danske tegn æøå/ÆØÅ vises som
spørgsmålstegn - hvorfor nu det?? Er der en eller anden indstilling
jeg har overset.

J2RE med MSIE 6 viser tegnene korrekt.

Hilsen
Jens.