Vakuum i rummet
Fra : Sune Storgaard

Dato : 12-10-02 15:10

Under en fredagspils og et spil trivial pursuit blev jeg stillet følgende
spørgsmål (frit efter et mildt beruset hoved)

{
Hvis man spiller fløjte i rummet, vil lyden så
a) forstærkes
b)formindskes
c)der vil ingen lyd komme (rigtigt svar ifølge TP)
}

Jeg svarede B eftersom at jeg ikke regnede med at der var totalt vakuum i
rummet, og der derfor vil komme en (meget svag) lyd. Der skal måske blæses
kraftigt i fløjten, men ser man rent videnskabeligt på det, er der vel
luft/gasser
lyden kan forplante sig igennem?

Tvivler på at fløjte koncerter med Michala Petri i rummet har en stor
fremtid, men hvordan forholder det sig egenligt?
Ja sagen har fået principiel betydning :)

offtopic fra fredagsbordet:
et andet spørgsmål lød
"hvilken KOMPONIST handlede filmen amadeuz om"
Min kammerat betænkte sig grundigt og svarede Stalin!
Det var den eneste KOMMUNIST han kunne komme i tanke om
Hvorvidt det var vakuum eller værtshuslarm der forvanskede spørgsmålet skal
jeg lade være usagt..

--
Venlig hilsen
Sune Storgaard

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-10-02 15:43

Scripsit "Sune Storgaard" <speg-fjern-@mail.dk>

> [...]
> }

> Jeg svarede B eftersom at jeg ikke regnede med at der var totalt vakuum i

Men det er der - til en aldeles glimrende approksimation. Den præcise
stoftætheden afhænger naturligvis af hvor i rummet vi snakker om, men
man skal ikke mange hundrede kilometer over jordens overflade før lyd
i det hørbare område er umulig, fordi den gennemsnitlige tid der går
mellem at et molekyle rammer andre molekyler bliver længere end
lydsvingningningens periode.

> "hvilken KOMPONIST handlede filmen amadeuz om"
> Min kammerat betænkte sig grundigt og svarede Stalin!

Tja, "Stalin" og "Salieri" er da heller ikke så fjernt fra hinanden,
lydmæssigt set.

--
Henning Makholm "Ambiguous cases are defined as those for which the
compiler being used finds a legitimate interpretation

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-02 15:46

Sune Storgaard skrev:

>Jeg svarede B eftersom at jeg ikke regnede med at der var totalt vakuum i
>rummet

Det er der heller ikke, men det er så tæt på at jeg er overbevist
om at rummet er lyddødt.

>men ser man rent videnskabeligt på det, er der vel
>luft/gasser lyden kan forplante sig igennem?

Rent videnskabeligt kan en håndholdt magnet på jorden påvirke
solen, men effekten er negligerbar.

--
Bertel

Fra : Sune Storgaard

Dato : 12-10-02 17:18

I news:jadgquo144h2hj1uauvc5fi912hp3tgjm4@news.telia.dk
skrev Bertel Lund Hansen dette:

> Det er der heller ikke, men det er så tæt på at jeg er overbevist
> om at rummet er lyddødt.

Jeg må vist æde "lort" og gi' en bajer, troede der var mere "gods" i det
tomme rum.

> Rent videnskabeligt kan en håndholdt magnet på jorden påvirke
> solen, men effekten er negligerbar.
Jeg formoder at effekten ikke øges mærkbart selvom der er tale om et helt
hold ulveunger med et kompas hver.. :)
Tak til dig og Henning for kommentarer, selvom den kostede migen god
hancock øl

/Sune

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-10-02 17:27

Sune Storgaard wrote:
> selvom den kostede migen god
> hancock øl

Det kan jo få en til at tabe med vilje, hvis man skal være med
til nedsvægllensen

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jens

Dato : 12-10-02 23:12

> [...]
> a) forstærkes
> b)formindskes
> c)der vil ingen lyd komme (rigtigt svar ifølge TP)
Det er da et lumsk spørgsmål, for skal der spilles fløjte i rummet, må man
jo nødvendigvis have luft med hjemmefra, og sætter man så en mikrofon lige
over hullet i fløjten, vil lyden da være lige så høj som på jorden, idet at
lyden kan forplandte sig i den luft man puster ud.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-10-02 23:27

Jens wrote:

> [...]
> over hullet i fløjten, vil lyden da være lige så høj som på jorden, idet at
> lyden kan forplandte sig i den luft man puster ud.

Ja, men der er ikke noget tryk til at holde sammen på luften, så der skal blæses
længe og meget.