Skærme
Fijala 3554
Vedr. fladskærme
Fra : Jensen - Landmåler

Dato : 12-10-02 15:01

Hej NG

Jeg skal snart købe en fladskærm.
Jeg har ikke megen forstand på fladskærme og har derfor følgende
spørgsmål:

1.
Nogle skærme er LCD- og andre TFT-skærme. Hvad er forskellen ??

2.
Jeg skal bruge en fladskærm som har samme syns-størrelse som en alm.
21"-skærm.
Jeg har fået oplyst at 19" fladskærm er det samme som 21" alm. skærm.
Er dette korrekt ??

3.
Jeg har lidt svært ved at sammenligne respons-/*opdaterings
hastigheden, da nogle skriver "...responstid 25 ms", medens andre
skriver "...opdateringshastighed (max): 82 kHz"
Hvordan sammenligner jeg kHz med ms ??

4.
Det jeg har behov for er en fladskærm på 19", som kan stå tændt hver
dag i mange timer.
Skal primært bruges til at vise landkort samt til konstruktion (CAD).
Må ikke flimre (..hvilket jeg går ud fra at fladskærme ikke gør)
Jeg har kig på en "Samsung TFT, SM-191T, 19,1" digital" hos PROconsult
(http://www.proconsult.dk/katalog/disp/tft/tft-18/monsam-19psan.html)
til 9210 kr. incl moms.
Er det en god skærm eller bør jeg kigge efter noget andet ??

Mvh.
Jensen-Landmåler

Fra : Anders Houmark

Dato : 12-10-02 16:01

"Jensen - Landmåler" <landmaaler@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål:
>
> 1.
> Nogle skærme er LCD- og andre TFT-skærme. Hvad er forskellen ??

LCD er bare en betegnelse over "alle fladskærme"

> [...]
> 21"-skærm.
> Jeg har fået oplyst at 19" fladskærm er det samme som 21" alm. skærm.

Ja.

> [...]
> hastigheden, da nogle skriver "...responstid 25 ms", medens andre
> skriver "...opdateringshastighed (max): 82 kHz"

Det er svjv. to forskellige ting.

--
Mvh Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-10-02 20:35

Hej

Jensen - Landmåler wrote:
> [...]
> hastigheden, da nogle skriver "...responstid 25 ms", medens andre
> skriver "...opdateringshastighed (max): 82 kHz"

Responstiden er hastigheden for hvor hurtig skærmen er. 25Ms er godt og
under er bedre. Hvis der står noget som helst med
opdateringshastighed/frekvens eller lignende og det måles i hz, så er
det et udtryk for hvilke frekvenser skærmen kan afkode og omsætte til et
billede. Hz ved fladskærme har INTET med skærmens ydeevne eller flimmer
at gøre, men er udelukkende et udtryk for hvilke frekvenser den vil
acceptere at dit grafikkort sender til den.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-10-02 20:55

"Jensen - Landmåler" <landmaaler@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> til 9210 kr. incl moms.
> Er det en god skærm eller bør jeg kigge efter noget andet ??

Den ser jo ellers fin nok ud, hvis du kan nøjes med en opløsning på kun
1280*1024. Men det ser desværre ud til, at opløsningen ikke er højere som
standart. Men jeg ville nok ikke kunne undvære en opløsning under 1600*1200.
Det kan man ikke, når man først har prøvet det... Og slet ikke på en skærm i
den størrelse

Fra : Tinky Winky

Dato : 14-10-02 15:48

> [...]
1600*1200.
> Det kan man ikke, når man først har prøvet det... Og slet ikke på en skærm

Desuden er 1280x1024 en 5:4 opløsning og ikke 4:3 som er standard. Så hvis
aspekterne er vigtige fx grafikarbejde går det ikke. Jeg ved ikke med
landkort, men hvis man fx var arkitekt og skulle tegne eller vurdere noget
på skærmen, gik det nok ikke.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 14-10-02 17:45

Hej

Tinky Winky wrote:
> [...]
> aspekterne er vigtige fx grafikarbejde går det ikke. Jeg ved ikke med
> landkort, men hvis man fx var arkitekt og skulle tegne eller vurdere noget

Øh hallo??? Nogen hjemme??? Hvis skærmens fysiske mål er i forholdet 4:3
og dens opløsning er i 5:4, så gør det en forskel, men siden skærmens
fysiske mål også er 5:4 så er der ikke noget som helst er roder rundt i
propertionerne.

Det eneste du ikke "må" er at resize et billede fra 1600x1200, så går
det galt, men alt arbejde mm er i normale propertioner. Hvis man kører i
en ikke-native opløsning sker propertionsforvrængningen også, men hvem
kunne dog finde på det på en fladskærm?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Dr. Ralph

Dato : 14-10-02 21:17

> [...]
>21"-skærm.
>Jeg har fået oplyst at 19" fladskærm er det samme som 21" alm. skærm.

Tjahhh....er ikk helt korrekt.
En 19' TFT har et synligt areal på 19'.
En 19' CRT har et synligt areal, der kan variere fra 17,8-18,2

Du skal op og have fat i en 20,1' TFT før du har en TFT, der svarer i
areal til en 21' CRT De fleste 21' CRT ligger på et synligt areal på
mellem 19,7-20,1' - derfor må det korrekte svar være, at en 21' CRT
modsvarer en 20' TFT.

Jeg ejer en Dell 2000FP 20,1' TFT og er MEGET tilfreds.
Den kan fås til små 16.000 kr incl moms og er bedre til spil end
Samsungs 191T - men er også lige 5000 kr dyrere.

Den kører i naturlige 1600X1200 opløsning, og derfor vil spil i
800X600 stå godt på den, da en halvering af opløsningen ikke skader en
TFT skærm - det samme er ikke tilfælde med en TFT i 1280X1024, da
ingen spil kan spilles i den halve opløsning af dette.

Ydermere har min Dell en reposntid på 25 ms, og dette gælder også i
praksis. Desværre angiver mange skæmfabrikanter specs å papirte, der
ikke modsvarer specs i virkeligheden:(

Kind regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Blaster

Dato : 15-10-02 20:41

Har du egentlig nogle døde/defekste pixels på din Dell 20,1" TFT ??

Fra : Dr. Ralph

Dato : 16-10-02 02:14

>Har du egentlig nogle døde/defekste pixels på din Dell 20,1" TFT ??

7-9-13.....knock on wood.....bankunder bordet....krydse
fingre.......nej ikke èn enste :)

Har lavet den ultimative døde pixel test.
Lavede 5 stk. 1600X1200 billeder i photoshop (min skærm kører
naturligt 1600X1200) i hhv. sort, hvid, blå, rød og grøn.

Dem satte jeg så op inde i windows photopaint, hvor der en funktion,
der får et billede i fuld opløsning (i mit tilfælde altså 1600X1200)
til at fylde HELE skærmen.

Først det sorte billede, så det hvide mm. -og INGEN viste èn eneste
død pixel. Jeg har godt nok hørt, at Dell er meget nøje, når de lader
disse 20,1 'TFT skærme forlade fabrikken - og jeg har endnu ikke hørt
om nogen med døde pixel, der ejer lige denneskærm - har hørt om ca. 10
ejere af denne skærm og alle er mege tilfredse.

Men der kan dog komme døde pixels med tiden på TFT skærme, så man kan
aldrig vide sig helt sikker - men min er TOTAL ren indtil videre :)

Kind regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Blaster

Dato : 17-10-02 16:11

Du er godt nok heldig. Jeg har en død pixel på min Samsung 151P og tænkte
selvfølgelig ikke over de 14 dages returret før det var for sent . Og
der skal mindst 3 pixels til før garantien dækker. *suk*

Fra : Madsen

Dato : 16-10-02 18:29

Dr. Ralph skrev:

> [...]
>
> Dem satte jeg så op inde i windows photopaint, hvor der en funktion,
> der får et billede i fuld opløsning (i mit tilfælde altså 1600X1200)

Et lille tip :)

Tryk på tabulatortasten inde i Photoshop og derefter F-tasten.
Tabulatortasten fjerner alle menuerne og F-tasten viser billedet i
fuld skærm. Sørg samtidig for at du ser billedet i 100 % (Ctrl + Alt
+ 0 på det numeriske tastatur).

Et alternativ er at bruge Nokias monitortest.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/monitor/nokiatest.jpg>

Madsen.