Baggrundslakering
Fra : Tina

Dato : 25-02-01 20:04

I en tidligere diskussion blev der givet forskellige anbefalinger vedr.
lakering af baggrunde, jvf. bl.a. nedenstående indlæg fra Jan Boegh.

Vi har nu haft flere forgæves forsøg med at fremstille baggrunde efter den
beskrevne model. Alt er gået godt, indtil vi er kommet til lakken. Vi har
prøvet med to forskellige typer, dels en vandbaseret "hobbylak", der skulle
give en vandfast overflade og dels en vandbaseret gulvlak. Begge gange har
resultatet været, at overfladen bliver grålig/mælket, når baggrunden har
været i vand i kort tid (få minutter).

Da lakken burde have været gennemtør (2-4 døgn), da vi satte den i vand, fik
jeg mistanke til at den anvendte flisemørtel kunne være problemet, hvis den
ikke var gennemhærdet, -men nej. En grundig afsyring inden påførsel af
lakken gav ingen forbedring, og selv hvis vi benytter lakken direkte på en
malet flamingoplade, får vi det mælkede udseende efter max. et par timer i
vand.

Kort og godt: Kan I fortælle mere præcist hvilken lak samt malingtyper I
benytter? De eneste polyurethan laktyper, jeg har kunnet finde har ikke være
vandbaserede.

mvh
Jesper & Tina

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-02-01 20:26

"Tina" <j.kampp@mail.tele.dk> wrote in message

> give en vandfast overflade og dels en vandbaseret gulvlak. Begge gange har
> resultatet været, at overfladen bliver grålig/mælket, når baggrunden har
> været i vand i kort tid (få minutter).

Det gør mine baggrunde også - men det forsvinder i løbet af kort tid,
hvorefter der intet slør er til stede. Så hav blot en smule tålmodighed.

> Kort og godt: Kan I fortælle mere præcist hvilken lak samt malingtyper I
> benytter? De eneste polyurethan laktyper, jeg har kunnet finde har ikke
være
> vandbaserede.

Jow da - hård presset har jeg moveret mit legeme ud i vinterkulden og hen
til udhuset og tilbage igen. Lakken er en Gori gulvlakk halvblank 50 (jo
jo, den er god nok, der _er_ to k'er). Det er en pulyurethanforstærket
akryllak på vandbasis.

Nyt slogan: Din baggrund råber GORI!

mvh
Jan

Fra : Tina

Dato : 26-02-01 21:40

Tak for indsatsen i kulden! -Vi siger Gori næste gang!

Med de andre laktyper udviste vi nu også en del tålmodighed, men der var
ingen opklaring (!) efter 3-4 døgn i vand, så et eller andet måtte der være
galt. Det næste eksperiment bliver nu om Gori'en kan anvendes direkte på den
gamle lak (problematisk for nogle laktyper) , eller om vi skal starte helt
forfra...

mvh
Jesper & Tina