Epox 8k3a vil ikke starte efter nedluk
Fra : Oeller

Dato : 11-10-02 21:22

Hej.

Jeg har fået et problem med mit nye Epox 8k3A bundkort. Når jeg lukker
Windows (XP) vil maskinen ikke starte op igen. Når jeg tænder på kontakten
sker der intet. selv hvis jeg prøver at resette maskinen sker der ingenting.
Og for at gøre det endnu værre sker der heller ikke noget selv om jeg
slukker for strømmen. Når jeg tænder for maskinen kan jeg høre blæserne
starte op, og det er det eneste. Ingen af de sædvanlige boot-lyde med med
klik fra HD'en eller test af diskettedrevet. Selvfølgelig heller ikke noget
skærmbillede.
Den eneste måde at få liv i dyret på er at slukke helt for strømmen, komme
en bootdiskette i diskdrevet, og derefter tænde for PC'en. Så kommer der
billede på skærmen, og så snart der er billede på skærmen piller jeg
disketten ud igen hvorefter bootprocessen kører som sædvanligt med opstart
fra HD'en.

Hvis jeg i stedet for at lukke Windows sætter den på "standby" er der ingen
problemer. Så kan jeg starte PC'en både via tastaturet og med
afbryderknappen.

Suspend mode resulterer også en en død computer.

Hvad kan problemet være? Processoren er en Athlon 1700+ og der er 256 MB
PC2100 RAM. Grafikkortet er et POV GF4 TI4200 med 128 MB RAM. (Jeg har
prøvet med et Palit GF3 Ti 4200 med 64 MB RAM og det gav samme problemer, så
jeg mistænker bundkortet for at være synderen.)

Oeller

Fra : John Smith

Dato : 11-10-02 21:36

"Oeller" <hone5@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> prøvet med et Palit GF3 Ti 4200 med 64 MB RAM og det gav samme problemer,

> jeg mistænker bundkortet for at være synderen.)

Hvis strømforsyningen er på under 300 W kan det måske være det, der er
problemet...

Smith

Fra : Oeller

Dato : 13-10-02 01:37

On Fri, 11 Oct 2002 22:36:27 +0200, "John Smith" <@> wrote:

>Hvis strømforsyningen er på under 300 W kan det måske være det, der er
>problemet...
>
>Smith

Det er et Codegen kabinet med en 300W strømfosyning

Oeller

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 12-10-02 02:52

> [...]
> billede på skærmen, og så snart der er billede på skærmen piller jeg
> disketten ud igen hvorefter bootprocessen kører som sædvanligt med opstart

Øh, det lyder godt nok lidt besynderligt at en diskette skulle ha noget at
gøre med om den vil starte.. Ihvertfald når det er BIOS post.. Men okay, har
du prøvet at pille diskettedrevet fra ?

--

Andreas Jeppesen

Fra : Bachelor®

Dato : 12-10-02 10:41

"Oeller" <hone5@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:7cbequcgk4l9mmdphnbinis6214fceenkd@4ax.com...
> [...]
> en bootdiskette i diskdrevet, og derefter tænde for PC'en. Så kommer der

Det kan simpelthen ikke passe at den kan registrere om der er en
diskette i drevet eller ej når den ikke er tænd ? det lyder sgu uhyggeligt

Fra : Oeller

Dato : 13-10-02 01:41

On Sat, 12 Oct 2002 11:41:04 +0200, Bachelor® <please@no.mail.dk> wrote:

>Det kan simpelthen ikke passe at den kan registrere om der er en
>diskette i drevet eller ej når den ikke er tænd ? det lyder sgu uhyggeligt

Du misforstår mig. Hvis jeg blot kommer disketten i drevet og trykker på
resetknappen sker der ingenting. Når jeg derimod slukker for strømmen og
derefter tænder maskinen med disketten i drevet starter den op som
beskrevet. Nu vil jeg lige prøve at pille diskettedrevet fra og så se om det
har nogen virkning.

Oeller

Fra : Bachelor®

Dato : 14-10-02 22:14

"Oeller" <hone5@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:r1ghqu4dbsckqmv08oe3khm10ho27e8k3p@4ax.com...

> Du misforstår mig.

Det mener jeg da ikke, du skriver da helt klart, at selv om du slukker for strømmen
starter den ikke, med mindre der er en diskette i drevet ?
Hvad er forskellen på at slukke for stømmen og slukke helt for strømmen ?

Fra : Per

Dato : 12-10-02 13:19

Hej

Det her lyder måske tosset, men har du prøvet at fjerne kablerne til dit
diskdrev?
Det kunne lyde som om at der på en eller anden måde er noget overgang,
kortslutning el. måske en løs forbindelse et el. andet sted! Da "forskellen"
ligesom optræder ved diskdrevet, så kunne det måske være det! Bare et gæt.

Venlig hilsen Per

-----snip------

-----snip-----

Fra : Oeller

Dato : 13-10-02 01:45

On Sat, 12 Oct 2002 14:19:12 +0200, "Per" <pwc.xxx@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>ligesom optræder ved diskdrevet, så kunne det måske være det! Bare et gæt.

Jeg vil lige prøve at koble diskettedrevet fra, men det undrer mig at
problemet ikke opstår når jeg sætter computeren i standby. Det er kun når
jeg slukker computeren eller laver en STR jeg får problemet.

Oeller

Fra : Bachelor®

Dato : 14-10-02 22:19

"Oeller" <hone5@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:u8ghquccd8s895rpeuhu05u5a9hoo68gg9@4ax.com...
> [...]
> problemet ikke opstår når jeg sætter computeren i standby. Det er kun når
> jeg slukker computeren eller laver en STR jeg får problemet.

Hvorfor det ? Når den er i standby "kører" den da ! Maskine vil jo
ikke loade et styresystem fra hvor den måtte kigge. Mange maskiner,
i hvert fald ældre kigger først på drev A under boot men det kan du rolig
slå fra så den kun kigger hvor du har din primær bootpartion.
Har du kigget i BIOS for at tjekke opstartskonfiguration ?

Fra : Oeller

Dato : 14-10-02 23:11

On Mon, 14 Oct 2002 23:19:26 +0200, Bachelor® <please@no.mail.dk> wrote:

> [...]
>slå fra så den kun kigger hvor du har din primær bootpartion.
>Har du kigget i BIOS for at tjekke opstartskonfiguration ?

Du har ret, men det der undrer mig er at problemet også er der når jeg kører
STR (Suspend to RAM), for så kører maskinen jo også.

Imidlertid har jeg fået løst problemet delvist. På dit råd kiggede jeg i
BIOS opsætningen men kunne ikke umiddelbart se nogen problemer. For ikke at
lade nogen muligheder uprøvet ændrede jeg på AGP opsætningen så den blev sat
ned fra 4x til 2x. så virkede det pludselig.

Nu er problemet så, er det bundkortet der har en fejl eller er det
grafikkortet, eller har Nvidia og Epox et problem? Som nævnt var problemet
der også med et GF3 kort.

For øvrigt undrer det mig stadig at det ikke var muligt bruge resetknappen
til at få genstartet PC'en med en diskette i drevet. Jeg troede faktisk at
det startede maskinen helt fra scratch.

---
mvh
Oeller