hvordan fanges linieskift?
Fra : Hancater

Dato : 11-10-02 13:00

Hej. Jeg ønsker at fange et linieskift.
Return har ASCII-kode 13 og et return-tegn skrives tit som '\r'.
Men hvordan fanges dette?

Fra : Morten F. Hansen

Dato : 11-10-02 13:54

"Hancater" <nb0b@cvusyd.edu> wrote in message news:ao6egg$1vg2$1@news.cybercity.dk...
> Hej. Jeg ønsker at fange et linieskift.
> Return har ASCII-kode 13 og et return-tegn skrives tit som '\r'.
> Men hvordan fanges dette?

Mon ikke noget i stil med følgende ville virke?

if (myString.charAt(index) == '\r')
{
// return code detected
}
else
{
// ...
}

Fra : Hancater

Dato : 14-10-02 14:14

> Mon ikke noget i stil med følgende ville virke?
>
> if (myString.charAt(index) == '\r')
> {
> // return code detected
> }
> else
> {
> // ...
> }

Tak for hjælpen.
Nu kan jeg fange både linieskift og tabulator-tryk ved
hjælp af escape kommandoerne '\r' og '\t'. Meeeen:
Dette virker på en windows xp-maskine, men efter koden er blevet
implementeret på en windows nt maskine, vil den pludselig ikke
fange dem længere???
Der er vel ikke forskel på disse escape-kommandoer, eller er der?
Hvad kan det ellers skyldes?

Fra : Morten F. Hansen

Dato : 14-10-02 15:43

"Hancater" <nb0b@cvusyd.edu> wrote in message news:aoefv7$13a0$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> fange dem længere???
> Der er vel ikke forskel på disse escape-kommandoer, eller er der?

Det er ikke forskel på ASCII værdierne. Lyder lidt syret, at der er forskel på NT og XP.
Det kan måske være fordi den også skal fange line feed koder ('\n', ASCII 10). Hvis det
ikke er derfor, må fejlen næsten være et helt andet sted end lige den del der fanger
tegn.

Fra : Ostekongen

Dato : 14-10-02 15:53

> [...]
10). Hvis det
> ikke er derfor, må fejlen næsten være et helt andet sted end lige den del

Ja, det lyder syret. Og det var heller ikke problemet.
Det virker vist når det bruges i forb. med en JTextPane, men ikke
med en JEditorPane, som jeg skal bruge. Forstår det ikke....
Kan det være noget med tegnkodningen, tegnsættet, indkodningen, og
hvad det ellers hedder det alt sammen??
-Ostekongen

Fra : Morten F. Hansen

Dato : 14-10-02 15:59

"Ostekongen" <ostekongen@hotmail.com> wrote in message news:aoelpc$1a2v$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> med en JEditorPane, som jeg skal bruge. Forstår det ikke....
> Kan det være noget med tegnkodningen, tegnsættet, indkodningen, og

Jeg kender ikke lige JEditorPane og JTextPane, men jeg har meget svært
ved at forestille mig at det er tegnsættet. De første 127 tegn burde
altid være standard ASCII. Er det kun linieskift der giver problemer,
eller både tab og linieskift? Og det hjalp ikke at fange '\n' også?

Fra : Ostekongen

Dato : 14-10-02 16:11

> [...]
> altid være standard ASCII. Er det kun linieskift der giver problemer,
> eller både tab og linieskift? Og det hjalp ikke at fange '\n' også?

Sorry, jeg var lidt for hurtig før.
Jo, nu fanger den både line feed og cache return, \n og \r.
Og nu virker det. Forstår dog ikke lige hvorfor det er nødvendigt i nt??
Men du skal have mange tak for hjælpen!! Sådan noget kan man få grå
hår af.....
-Ostekongen

Fra : Morten F. Hansen

Dato : 14-10-02 16:17

"Ostekongen" <ostekongen@hotmail.com> wrote in message news:aoempo$1bat$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Og nu virker det. Forstår dog ikke lige hvorfor det er nødvendigt i nt??
> Men du skal have mange tak for hjælpen!! Sådan noget kan man få grå

Selv tak