Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Solopgang hjælp - Olympus c3000 z
Fra : Tine Müller

Dato : 11-10-02 07:14

Jeg har taget et billed af solopgang her
http://tinem.hjem.wanadoo.dk/photo/PA100001.JPG. Jeg læste så i manualen
side 62 at jeg skulle bruge "Spot metering mode" og så blev billedet sådan
http://tinem.hjem.wanadoo.dk/photo/PA100002.JPG.

Er der noget jeg kan gøre for at få et flottere billed?

Håber nogen kender til dette kamera, da jeg har en hel del andre spørgsmål
vedr. min første ferietur, hvor jeg har brugt mit kamera flittigt, men da
jeg er helt ny er jeg ikke helt tilfreds med resultaterne og har tænkt mig
at poste nogle af mine billeder her i denne gruppe og spørge om råd.

Manual til Olympus c3000 z -
http://tinem.hjem.wanadoo.dk/C-3000ZOOM-ENGLISH.pdf

KH
Tine Müller

e-mail: tinem@email.dk
homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Tine Müller

Dato : 11-10-02 07:27

Jeg tog også disse 2 billeder af solopgang, da jeg var på ferie på Symi. De
er taget almindeligt og ikke med "Spot metering mode".
http://tinem.hjem.wanadoo.dk/photo/P1010039.JPG
http://tinem.hjem.wanadoo.dk/photo/P1010040.JPG

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-10-02 11:24

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> side 62 at jeg skulle bruge "Spot metering mode" og så blev billedet sådan

Hvis du bruget spot måling så skal du jo vælge hvor du måler - typisk ved at
rette centeret af søgeren mod det du ønsker korrekt belyst, trykke halvt ned
på udløseren og derefter komponere billedet og så skyde.
Hvis du peger på solen med spotmåling, så får du et korrekt billede af solen
(hvis kameraet kan blænd så langt ned) og alt andet bliver sort, men det har
du jo opdaget (!)
Ellers prøv at bruge normal lysmåling, men mål lyset med ryggen til solen,

aletrnativt eksperimenter med manuel lysmåling - det giver erfaring

god fornøjelse

mvh
carsten

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 11-10-02 12:15

On Fri, 11 Oct 2002 12:23:33 +0200
"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote:

> [...]
> du et korrekt billede af solen(hvis kameraet kan blænd så langt
> ned) og alt andet bliver sort, men det har du jo opdaget (!)

Uha....nej :)

Hvis du spotmåler på solen, så håndterer kameraet belysningen således
at solen gengives som var den 18% grå. Det er der ikke mange sole der
er :)

Det, som du normalt skal gøre med en spotmåling er, at finde noget
der har samme reflektion som "18% grå" - evt et (hvad er det danske
ord?) greycard, placeret i samme belysning som det motiv du vil have
skal være korrekt eksponeret. Eller også skal du vide hvad
reflektionen af det du måler på er, og manuelt kompencere
eksponeringen herfor.

Hvis man siger spotmåling og har ønske om at bruge det seriøst, så
siger man (næsten) automatisk "Zone systemet", som Ansel Adams
udviklede. Det beskriver hvordan man kan bruge sin spotmåler rigtig
godt. Der er en god bog om emnet (The Negative), se her:

   http://www.cicada.com/pub/photo/zs/books/

Der er en on-line intro til Zone Systemet her:

   http://www.cicada.com/pub/photo/zs/

Og jeps, det hører til under "avancerede teknikker". Men det er
faktisk et avanceret spørgsmål du stiller.

En lidt mere "brute force" metode du kan anvende er bracketing: tag
et billede med den eksponering kameraet anbefaler, derefter +-1 stop
+-2 stop osv. Personligt synes jeg, at det er bedre at lære f.eks.
zone systemet, og dermed at evaluere den korrekte eksponering.

Fra : Anders Hvas

Dato : 11-10-02 23:00

> [...]
> jeg er helt ny er jeg ikke helt tilfreds med resultaterne og har tænkt mig
> at poste nogle af mine billeder her i denne gruppe og spørge om råd.

Jeg har læst et sted at man som udgangspunkt kan foretage en spotmåling 20
grader ved siden af solen og brugen denne måling som udgangspunkt for sin
eksponring.

mvh

Anders