Knurhår
Fra : karamel

Dato : 10-10-02 23:47

En af mine venner er ikke specielt vild med min kat, som derimod ofte
optræder "vildt" imod ham. I denne forbindelse har denne person flere
gange truet med at klippe min kats knurhår, da der i det rod, der
kendetegner min lejlighed, ofte ligger en saks.

Da vedkommende i øvrigt er en temmelig spøgefuld fyr, kan jeg ikke
rigtigt afgøre, om han mener det alvorligt. Hvorom alting er: Hvis han
skulle gøre det, hvad ville der ske? Ville det være smertefuldt for
katten eller er det bare som, når vi mennesker får klippet hår? Ville
hårene vokse ud igen? Hvad er i det hele taget funktionen med en kats
knurhår?

På forhånd tak.

Karamel

Fra : karamel

Dato : 10-10-02 23:54

karamel wrote:

> Hvad er i det hele taget funktionen med en kats
> knurhår?

Jeg mente "formålet med"... men det er stort set det samme.

Karamel

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 11-10-02 06:36

"karamel" <karamel@REMOVEoncable.dk> wrote in message

> Jeg mente "formålet med"... men det er stort set det samme.
>
> Karamel
Knurhårene, som i sig selv mest består af keratin, er koblet til meget
følsomme sanseceller. Katten bruger dem f.eks. ved musejagt, hvor den ved
hjælp af knurhårene kan sanse selv meget små rystelser, når en mus bevæger
sig.
Det vil være regulært dyrplageri at klippe kattens knurhår.

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Såkaldt fri og ureguleret markedsøkonomi forholder sig til natur og miljø
som en boksehandske til et blåt øje.

So-called unbounded and unregulated market economy has the same position to
Nature and Environment as a boxing glove to a black eye.

Fra : Torben Frandsen

Dato : 11-10-02 08:38

"Poul Evald Hansen" <cft6753@vip.cybercity.dk> skrev

> [...]
> følsomme sanseceller. Katten bruger dem f.eks. ved musejagt, hvor den ved
> hjælp af knurhårene kan sanse selv meget små rystelser, når en mus

<Von Hörensagen>
Knurhårene rækker lige så langt ud som det bredeste sted på kroppen
(skuldrene velsagtens?) Når katten vil gå gennem en smal sprække, vil
knurhårene advare om risikoen for at blive klemt fast.
</Von Hörensagen>

Torben

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 11-10-02 08:54

"Torben Frandsen" <tf@remove.belman.dk> writes:

> Knurhårene rækker lige så langt ud som det bredeste sted på kroppen
> (skuldrene velsagtens?)

Hovedet vist.
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-10-02 20:23

"Brian Elmegaard" <brian@rk-speed-rugby.dk> skrev i en meddelelse

> Hovedet vist.

Ja, det passer sq ikke på min kat... Der rager "følehornene" dobbelt så
langt ud som hovedet.

- Martin

Fra : Anders Lund

Dato : 11-10-02 22:03

> Ja, det passer sq ikke på min kat... Der rager "følehornene" dobbelt så
> langt ud som hovedet.

Better save than sorry
Det kunne evt være fordi lange knurhård er blevet fremavlet?

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-10-02 23:05

Anders Lund <Anders@zaimGED.dk> skrev i en

> Better save than sorry
> Det kunne evt være fordi lange knurhård er blevet fremavlet?

> [...]

Nej, det er det ikke. Jeg så engang et godt billede af en lækat der kom ud
gennem et hul i græsset. Der var koldt, så der sad dug i 'skægget', så det
var let at se at knurhårene fyldte hele hullet ud, flere gange bredere end
dyret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lasse

Dato : 11-10-02 21:50

Knurhårene vokser ud igen og det gør ikke ondt at klippe dem af.

Jeg prøvede det med familiens kat, da jeg var lille. Tog dog kun et par cm.

I øvrigt tror jeg ikke det er så meget dyrplageri, som nogle mener. Vores
kat lod til at være ret ligeglad.

Og ja, det er sjovt hvordan katte har det med smalle sprækker. De nægter at
gå gennem dem hvis der ikke er mindst 5 cm. sikkerhedsafstand i begge sider.

Mvh,

Lasse

Fra : Simon Kamber

Dato : 11-10-02 22:17

On Fri, 11 Oct 2002 22:49:36 +0200, "Lasse" <da@das.das> wrote:

>Og ja, det er sjovt hvordan katte har det med smalle sprækker. De nægter at
>gå gennem dem hvis der ikke er mindst 5 cm. sikkerhedsafstand i begge sider.
Tror da pokker, de virker nærmest specialdesignede til at sidde fast,