msn og soho
Fra : Lasse Juel Larsen

Dato : 11-10-02 00:43

Jeg har læst de tidligere beskeder, men er stadig ikke blevet kogere på,
hvorfor man kan modtage og ikke sende filer over msn.
Jeg kan modtage fra tdcs adsl, tdc-modem og k56modems, men jeg kan ikke
sende til nogle af dem.
Og jeg har prøvet at nat'te routeren og skifte ip og nat'te om igen osv både
med og uden firewall (zonealram pro) - men intet virker.
hvergang jeg ringer til tiscali får jeg bare lange sange om det ene eller
det andet, som ikke virker.
hvsi der er en som ved, hvordan lortet kommer til at virke ville jeg være
virkelig glad og særlig hvis det var en grundig forklaring, som ikke
forudsætter nogen særlig viden på området.

Lasse

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-10-02 10:44

"Lasse Juel Larsen" <lassejuellarsen@worldonline.dk> crashed Echelon
writing news:egop9.90589$Qk5.4137141@news010.worldonline.dk:

> [...]
> være virkelig glad og særlig hvis det var en grundig forklaring, som
> ikke forudsætter nogen særlig viden på området.

Google er din ven søg på MSN og NAT

http://www.broadbandreports.com/faq/4640 altså det er no go

--
Bjarke Andersen

Fra : Lasse Juel Larsen

Dato : 11-10-02 10:54

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> "Lasse Juel Larsen" <lassejuellarsen@worldonline.dk> crashed Echelon
> [...]

Bjarke, hvis det bare var så enkelt.

Fra : Lasse Juel Larsen

Dato : 11-10-02 11:10

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> [...]

Hej igen - Bjarke, jeg fandt denne her spændende oplysning. Nu poster jeg
den her, så andre med ligende problemer kan se løsningen - tilsyneladende en
ny router.

A: File Transfers

You can receive files but not send them. Mapping the appropriate port (6891)
will not improve the situation. The reason is that IP addresses are passed
as data in the messages exchanged in setting up the direct, user to user
file transfer connection. If you offer a file for download, the private
address of your computer is sent to the receiver in the connection setup
messages and the subsequent (inbound) connection attempt therefore fails.
When receiving a file, the file transfer connection is outbound and hence
NAT poses no problems.

Other features

The other features (e.g. audio and video) use SIP and will not work through
standard NAT, although outbound connections may still succeed (you may be
able to hear the other end but not vice versa for example). See here for
more information on this.

The fix

Messenger is UPnP aware and so if you have a UPnP aware router, Messenger
can retrieve its public IP address to pass in connection setups and can also
dynamically map ports on the router to permit the incoming connections. This
allows all features to work as intended. See here for more UPnP information.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-10-02 11:22

"Lasse Juel Larsen" <lassejuellarsen@worldonline.dk> crashed Echelon
writing news:fsxp9.92651$Qk5.4175286@news010.worldonline.dk:

> Hej igen - Bjarke, jeg fandt denne her spændende oplysning. Nu poster
> jeg den her, så andre med ligende problemer kan se løsningen -
> tilsyneladende en ny router.

Tja det var sådan set den tekst du ville finde i det link jeg postede her
på news.

Men held og lykke med at finde en UPnP aware router. Måske kan sådan en
løse problemet med NetMeeting og NAT, som er nøjagtig samme problematik som
med MSN.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lasse Juel Larsen

Dato : 11-10-02 11:54

> [...]
>
> Men held og lykke med at finde en UPnP aware router. Måske kan sådan en
> løse problemet med NetMeeting og NAT, som er nøjagtig samme problematik

He, Bjarke - jeg så ikke lige dit link - men til alle interesserede kan jeg
fortælle, at cisco 806 og 827 har support for SIP - voice/video over nat -
så vidt, som jeg har forstået det, men 806'eren ser bedre ud, da den
mulighed for portmapping.
Her et et link som sammenlinger 800 og soho serierne.
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/routers/ps380/prod_release_note09186a
008007e200.html#94347

Fra : Michael Andreasen

Dato : 11-10-02 12:14

Lasse Juel Larsen wrote:
> [...]
> nat - så vidt, som jeg har forstået det, men 806'eren ser bedre ud, da den

Er det ikke kun nogle modeller af 806? Så vidt jeg har forstået er dette
vist ikke standard... Men jeg er ikke sikker.

Mvh
Michael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-02 14:08

On Fri, 11 Oct 2002 13:13:49 +0200, Michael Andreasen
<maskinen2000@hotmail.com> wrote:

> Er det ikke kun nogle modeller af 806?

Nej. NAT-support for SIP er med i 12.2(8)YM for alle 800-routere.

-A

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-02 14:01

On Fri, 11 Oct 2002 12:54:00 +0200, "Lasse Juel Larsen"
<lassejuellarsen@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> over nat - så vidt, som jeg har forstået det, men 806'eren ser
> bedre ud, da den mulighed for portmapping.

806'eren og 827'eren kan basalt set det samme. Den primære for-
skel er, at den første er en ethernet-til-ethernet router, mens
den anden er en adsl-til-ethernet router.

-A
PS: De kan begge lave portmapping.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-10-02 14:10

On Fri, 11 Oct 2002 12:54:00 +0200, "Lasse Juel Larsen"
<lassejuellarsen@worldonline.dk> wrote:

> til alle interesserede kan jeg fortælle, at cisco 806 og 827
> har support for SIP

Det er bare ikke særlig relevant for MSN Messenger, der ikke
kører SIP.

-A

Fra : Lasse Juel Larsen

Dato : 11-10-02 15:55

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Det er bare ikke særlig relevant for MSN Messenger, der ikke
> kører SIP.
>
> -A

Har du noget bud på, hvor jeg ikke kan sende, men godt modtage filer med en
soho?

Fra : Cubus

Dato : 11-10-02 16:59

> Har du noget bud på, hvor jeg ikke kan sende, men godt modtage filer med en
> soho?

Formentlig fordi modparten ikke gemmer sig bag en router med NAT.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Lasse Juel Larsen

Dato : 11-10-02 17:02

Fra : Cubus

Dato : 11-10-02 17:22

> en

Fx får dig en ADSL-løsning, hvor den offentlige IP bliver tildelt PC'en direkte,
eller finder andre måder at opnå de samme ting på. Fx opsætning af en FTP-
server, hvor andre både kan hente filer eller uploade deres egne.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-10-02 22:37

On Fri, 11 Oct 2002 16:54:56 +0200, "Lasse Juel Larsen"
<lassejuellarsen@worldonline.dk> wrote:

> Har du noget bud på, hvor jeg ikke kan sende, men godt modtage
> filer med en soho?

Næ, jeg har aldrig rodet med MSN Messenger. Instant messaging
siger mig zip.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/