Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 28-300mm, eller hvilket objektiv?
Fra : Bkrak

Dato : 10-10-02 22:30

Hej

Jeg har en Canon EOS 500 (med standard 28-80mm), og er nu på jagt efter
et nyt objektiv. Jeg er amatør (på 3. år) og eksperimenterer primært med
landskabs- og nærbilleder. Derudover er jeg familiens fotograf til
festlige lejligheder.

I dag har jeg kigget på en Sigma 28-300mm hos JapanPhoto til 3500,-
Egentlig var jeg kun på jagt efter en 28-135mm, som de havde til 2500,-
men da jeg så den anden blev jeg mere i tvivl, da jeg er vild med
nærbilleder af naturen...

Er der nogen der har konkrete erfaringer med Sigmas 28-300mm? Er den
pengene værd? Og er forskellen på 135 og 300mm de 1000kr ekstra værd?

Tak for et hurtigt svar....

Venligst
Bjarne

http://www.kandu.dk/

Fra : max

Dato : 10-10-02 22:32

> [...]
>
> Er der nogen der har konkrete erfaringer med Sigmas 28-300mm? Er den
> pengene værd? Og er forskellen på 135 og 300mm de 1000kr ekstra værd?

kig evt her
http://www.photodo.com/nav/prodindex.html
mvh max

Fra : Per

Dato : 10-10-02 22:59

Hej
Jeg har en Sigma 28-300mm til mit Nikon-kamera. Jeg er godt tilfreds med
den, og den tegner skarpt på alle brændvidder. Mange vil sikkert anbefale at
bruge objektiver med faste brændvidder i stedet, og det giver ganske givet
et bedre resultat, men hvis du har brug for en virkelig god all-round linse,
så er Sigma'en svaret.
Hvis du ikke er bange for at handle i udlandet via internet, så prøv lige
dem her i Tyskland:
http://www.foto-walser.com/
Jeg købte min Sigma 28-300 hos dem for 279 ?, og de er hurtige og effektive.
Eneste minus er at udenlandske kunder endnu kan handle med Visa-kort, så man
er nødt til at bruge bankoverførsel(dyrt) eller sende kontanter.

hilsen
Per

Fra : Per

Dato : 10-10-02 23:00

Det var 279 euro
Per

Fra : KASO

Dato : 11-10-02 09:33

"Per" skrev d. 10-10-02 22:59 dette indlæg :
> [...]
så man
> er nødt til at bruge bankoverførsel(dyrt) eller sende kontanter.

Hvad er korteste afstand du kan stille skarpt på ?

Jeg kan huske for nogle år siden, hvor kun 2. version af Tamrons 28-200
var brugbar i denne disciplin - de øvrige 28-200 - deriblandt Sigma -
krævede 1,5 - 2m som minimum, og det er ikke altid brugbart. Det er
forhåbentlig forbedret siden ?!?

http://www.kandu.dk/

Fra : Per

Dato : 11-10-02 15:39

Specifikationerne siger, at grænsen for at stille skarpt er 90 cm, men mine
erfaringer siger ca. 1 m
hilsen
Per

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 11-10-02 09:05

Hej Bjarne

Jeg har en gang prøvet et 28-300 fra Sigma på mit Canon 500 og jeg var ikke
overbevist over kvaliteten. Det bedste jeg kan anbefale dig er at prøve
objektivet. Tag dit Camera med ned i butikken og spørg om du ikke kan teste
det. Tag det med ud på gaden og skud en film med de motiver du vil tage og
se filmen bagefter. Så kan du altid beslutte dig.

Min erfaring er, at det er begrænset hvad du få af billedekvalitet, når du
vælger et Zoom objektiv med så stort en spænd.

Mht. prisen, så er det altid en del dyrere at handle i DK. Hos
http://www.technikdirekt.de , hvor du kan betale med Visa, kan du det samme
objektiv for ca. 2100 Dkr (275 Euro) plus porto (100-150 Dkr.). Men så har
du selvfølgelig ikke mulighed for at teste det inden du køber det.

VH
Per