MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Guide til installation af Windows XP Pro
Fra : Marlene

Dato : 10-10-02 17:46

Hej.

Jeg skal til at installere Windows XP Pro på en nyindkøbt computer. En af
mine veninders kæreste har samlet den for mig men har desværre ikke tid til
at hjælpe mig videre foreløbigt og det kan min tålmodighed ikke klare.
Han har dog skrevet nogle ting ned, bla. nogle ting jeg skal ordne i BIOS
før jeg går i gang med harddisken.

Der sidder en 80 GB harddisk i computeren. Den vil jeg gerne have delt op
på følgende måde:

C: 10 gb
D: 20 gb
E: 40 gb
F: 10 gb

Jeg har fået anbefalet at bruge fat32 fremfor ntfs da man ikke kan gå skifte
fra ntfs til fat32 men godt den anden vej, hvad det så end gør godt for!?

Så for at komme til spørgsmålet:

Hvordan gør jeg (forklar gerne på dansk).

Tusind tak på forhånd

Marlene

Fra : Karsten Aarhus

Dato : 10-10-02 19:20

Hej Marlene,

Har du prøvet at starte pc'en og sætte cd'en i pc'en ?

Starte den så installations programmet ?

Hvis den ikke gør det skal du ind i bios, det gøres normalt ved at trykke
delete knappen når den tæller ram op.
Når du kommer ind i bios skal du ind i bios features setup her skal du finde
et sted hvor der står a: c: osv. den skifter du til d: eller cdrom først.
Husk så at gemme når du går ud af det igen. (Du skal dog huske at det er
meget forskellig hvordan bios'erne er opbygget)

Prøv så at starte op på cd'en igen.

Resten kan du næsten læse dig frem til ved at følge installations menu'en.
Du kan starte med at oprette en hd på 10 gb og lade resten stå, når windows
så er blevet installeret, skal du højre klikke på denne computer og vælge
adminstrer og vælge disk håndtering og så oprette de resterende drev som du
gerne vil have, i denne menu kan du også skifte om på drev bogstaver.

MVH

Karsten Aarhus
Astralis A/S

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-10-02 21:10

> "Marlene" <maloupedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> til
BIOS

> skifte

En anden har svaret på, at du automatisk kommer til et punkt under
installeringen, hvor du kan opdele din harddisk.
Dog skal du vist lige være opmærksom på, at der vist er en begrænsning på 30
gb pr. partition når det skal være fat32. Hvis du laver den større vil du
kun få mulighed for at lave den til en nfts partition.
Mit tip vil være, at du laver dit c-drev større, da det hurtigt bliver for
lille. Windows selv bruge ca. 1,5 gb, og der skal være plads til swapfil og
diverse programmer.

Kurt

Fra : dion

Dato : 10-10-02 22:48