? ang 4 stk netværk på en adsl forbindelse
Fra : Herman

Dato : 10-10-02 17:31

får 1 adsl forbindelse som vi er 4 der skal dele, vi må ikke kunne se
hinandens netværk så mit spørgsmål er =

Hvis jeg skal have 4 stk. netværk på samme forbindelsen uden at de 4 netværk
kan se hinanden
samt at den skal kunne køre som DHCP tildeler for de 4 netværk

hvad skal jeg bruge /købe

På forhånd tak
Herman

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-10-02 19:04

In article <3da5ab4c$0$79620$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Herman wrote:
> [...]
> kan se hinanden
> samt at den skal kunne køre som DHCP tildeler for de 4 netværk

En 80386 eller nyere. 5 netkort. Linux.
De 5 netkort kan erstattes med en integreret 4 netkort på et samt
en ekstra.

Du kan også køber en Cisco PIX med mange interfaces.

Fra : Frederik Sunne

Dato : 10-10-02 19:28

Hvad mener du med at "se" hinanden netværk? Altså at I ikke må kunne "lytte"
med på linien hos hinanden (kaldes at sniffe) ?
I så fald skal du have en switch...
DHCP gør din router for dig...

- Frederik

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 10-10-02 19:35

> Hvis jeg skal have 4 stk. netværk på samme forbindelsen uden at de 4
netværk
> kan se hinanden samt at den skal kunne køre som DHCP tildeler for de 4
netværk

Jeg er ikke skråsikker, men en billig løsning kunne være en router der kan
NAT, DHCP og IP alias'er, og så subnette dit LAN.

- men på denne måde er du ikke sikret mod at klienterne kan omkonfigures
til at se de andre netværk.

/Kim

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 10-10-02 20:23

> [...]
netværk
> kan se hinanden
> samt at den skal kunne køre som DHCP tildeler for de 4 netværk

Hvis der ikke skal være nogen sikkerhed i det som sådan, er det nemmeste nok
bare at sætte subnetmasken til 255.255.255.255. Der følger en router med
ADSL'en?

Fra : Herman

Dato : 10-10-02 20:53

>Jeg er ikke skråsikker, men en billig løsning kunne være en router der kan
>NAT, DHCP og IP alias'er, og så subnette dit LAN.

Det var noget i stil med dette jeg havde tænk mig, hvis den kan styre 4 stk
subnet
Er der nogle navne samt model typer der virker ?

> - men på denne måde er du ikke sikret mod at klienterne kan omkonfigures
>til at se de andre netværk.

den kan vel låses

Tak for svar indtil nu
Mvh. Herman

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 10-10-02 21:23

> Det var noget i stil med dette jeg havde tænk mig, hvis den kan styre 4
stk
> subnet
> Er der nogle navne samt model typer der virker ?

Cisco kan have så mange alias' (secondary addresses) det skal være - på
hvert sit subnet. Men ved nærmere eftertanke; hvis vi taler om eet "fysisk
segment", vil een DHCP nok ikke virke efter hensigten. Måske kan du overveje
et system på hvert subnet med DHCP service.

> den kan vel låses

Nogenlunde låses - hvis vi f.eks. taler om NT/XP klienter uden administrator
rettigheder.

/Kim

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 10-10-02 22:19

"Herman" <herman(fjern)@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
netværk
> kan se hinanden
> samt at den skal kunne køre som DHCP tildeler for de 4 netværk

Den simpleste og billigste løsning er nok bare at bruge en firewall.
Så aftale hvilke ip adresser i hver især har at gøre godt med og så sætte
firewallen til at "blokere" de maskiner/IP-adresser der er på de andre 3
netværk. Hvis i kører med XP eller win2000 kan i oprette brugerkonti, dette
øger sikkerheden lidt.
Denne løsning kræver dog at i kan stole på at der ikke er nogen der bryder
aftalen.
DCHP service er, som regel, indbygget i routeren, så det behøver i ikke at
bekymre jer om.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002