ADSL unden router, men hvad så når der
Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 10-10-02 15:58

Er lidt fristet af TDC's, eller hvad det nu hedder i dag, tilbud om
oprettelse af telefon+adsl til halv pris så er der bare lige detaljen
med routeren?

Løsningen fra TDC er telefonlinie+skillefilter+"modem" hvilket giver en
ethernet tilslutning som man så kan binde netværk eller PC direkte på,
men hvad med sikkerhed/routing.

De ADSL til netværksforbindelser jeg kender kører alle med en Cisco677
router som man så kan sætte op til fx. at sende http requests til en web
server og fpt requests til en ftp server og resten ud i det blå
ingenting, men hvordan gør man når internetforbindelsen er blevet til
ethernet?

Undlader man bare at bruge "modemet" fra TDC eller skal man bruge en
managed switch eller?

Jeg har rimeligt styr på netværk normalt (altså hubs, dumme switche,
Cisco677 routere, Windows 9x/NT/2000/XP...), men det her ved jeg ikke
hvordan skal gribes an.

Mvh

Bruno

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-10-02 16:36

iddqd@worldonline.dk wrote:
> Løsningen fra TDC er telefonlinie+skillefilter+"modem" hvilket giver
> en ethernet tilslutning som man så kan binde netværk eller PC
> direkte på, men hvad med sikkerhed/routing.

Du kan sætte en router til modemet, det har jeg selv, for derefter
at have en switch til div. maskiner.

<http://internet.opasia.dk/article.php?id=36700&dogtag=opasia_bredbaand>

--
Venligst
Mikael Nørrelund

Remove "removespamfilter" in my email adress for direct mail.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 10-10-02 17:04

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Du kan sætte en router til modemet, det har jeg selv, for derefter
> at have en switch til div. maskiner.
>
> <http://internet.opasia.dk/article.php?id=36700&dogtag=opasia_bredbaand>

Aha, jeg troede den slags routere var til ADSL på den ene side og
ethernet på den anden side ikke ethernet på begge sider.

Så er spørgsmålet bare hvilken router man skal gå efter?

En søgning på www.edbpriser.dk fortæller om 10 forskellige til priser
mellem 599.-(TrendNet) og 4995.-(Cisco 806).

Mvh

Bruno

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-10-02 17:31

iddqd@worldonline.dk wrote:
> Så er spørgsmålet bare hvilken router man skal gå efter?
>
> En søgning på www.edbpriser.dk fortæller om 10 forskellige til
> priser mellem 599.-(TrendNet) og 4995.-(Cisco 806).

Ja, der er jeg nok ikke den rette at spørge, jeg bruger den jeg
lejer af TDC - en SpeedStream 2601, som virkelig sutter...

Jeg har hørt godt om denne:
<http://shor.ter.dk/953772593>
- Der er så også indbygget 4 ports switch...

Fra : Frans Jensen

Dato : 10-10-02 17:45

On Thu, 10 Oct 2002 18:03:32 +0200, "iddqd@worldonline.dk"
<iddqd@worldonline.dk> wrote:

>Så er spørgsmålet bare hvilken router man skal gå efter?
>
>En søgning på www.edbpriser.dk fortæller om 10 forskellige til priser
>mellem 599.-(TrendNet) og 4995.-(Cisco 806).

en mulighed er at få fat på en ældre computer, 200mHz 64MB ram og en
harddisk på et par GB kan gøre det, deri skal sættes to netkort og så
installeres et eller andet Linux på maskinen, Redhat Server eller
E-Smith f.eks. så har du router DHCP firewall og hvis du ønsker det
FTP HTTP SMTP

--
girls and sex
can't beat

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-10-02 21:38

Frans Jensen wrote:
> [...]
> netkort og så installeres et eller andet Linux på maskinen, Redhat
> Server eller E-Smith f.eks. så har du router DHCP firewall og hvis

Ja, det kan man også. Har forresten en halv maskine stående i den
størrelse, som jeg evt. gerne vil af med for 550kr.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 10-10-02 22:12

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en
meddelelse news:3da5e528$0$3371$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, det kan man også. Har forresten en halv maskine stående i den
> størrelse, som jeg evt. gerne vil af med for 550kr.

> [...]

Jeg har en komplet compaq 200MHz (u. skærm, mus og keyboard) jeg vil sælge
for 500
(ja, det er OT, men jeg kunne ikke dy mig, sorry!)

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 11-10-02 09:00

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Ja, det kan man også. Har forresten en halv maskine stående i den
> størrelse, som jeg evt. gerne vil af med for 550kr.

Takker, men der står allerede en bunke af den type ude på lageret.

Jeg har dog ved tidligere lejlighed konstateret at der er for meget
arbejde med at sætte sådan en sag op, men jeg burde måske havde nævnt at
løsningen skal bruges til firma brug så tid=penge.

Hvis ikke TDC var så ufleksible ville vi blot booke deres Bredbånd Prof,
tidligere ProAccess, situationen er bare den at så skal man faktisk
vente og betale hver gang man ønsker ændringer i konfigurationen af
routeren som forøvrigt skal købe

Samtidig vil de ikke garanterer 2Mbit på de ISDN linier vi har i
forvejen, til omstillingsanlæget, og den analog linie der bruges til
tyverialarmen siger de man ikke kan køre ADSL over dvs. den ene TDC
afdeling siger man ikke kan og en anden afdeling siger det kan man

Ergo skal vi havde en ny analog linie for at kunne få en ADSL
forbindelse, og så skal den trække 15-20 arbejdspladser plus FTP/HTTP
m.m. server til eksperimentelle formål (dvs. linien bruges selvfølgelig
ikke til drift af webservere o.lign.)

Mvh

Bruno

Fra : BJ

Dato : 11-10-02 13:44

Hejsa

> [...]
> tyverialarmen siger de man ikke kan køre ADSL over dvs. den ene TDC
> afdeling siger man ikke kan og en anden afdeling siger det kan man

Jeg har lige fået en garanti for at Tyveri alarm og adsl på samme analog
linie ikke er et problem.

Så sælgeren kommer til at æde routeren samt fakturaer hvis det ikke spiller
fra 1 sec.

Trist at cybercity reklamere med adsl fra Skagen til Gesser og så ingen gang
kan levere 8 km fra Århus centrum.

Fra : BJ

Dato : 11-10-02 13:44

Hejsa

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-10-02 14:00

"BJ" <nej@tak.dk> crashed Echelon writing

> Jeg har lige fået en garanti for at Tyveri alarm og adsl på samme
> analog linie ikke er et problem.

Hvis alarmen ringer op på den alm. frekvens der bruges til ved analog
tale/data så er der ikke noget problem da ADSL kører på en højere frekvens.

> Så sælgeren kommer til at æde routeren samt fakturaer hvis det ikke
> spiller fra 1 sec.
>
> Trist at cybercity reklamere med adsl fra Skagen til Gesser og så
> ingen gang kan levere 8 km fra Århus centrum.

Tja, men der er jo noget som hedder begrænsninger på teknologien og
dæmpning af signalet.

Det er måske også dårligt at mange mobilselskaber melder fuld dækning i
Kbh, men har et problem med Valby St. hvor der er et hul uden dækning,
fordi stationen ligger i et form for hul.

--
Bjarke Andersen

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-10-02 14:22

BJ wrote:
> Hejsa

> Jeg har lige fået en garanti for at Tyveri alarm og adsl på samme analog
> linie ikke er et problem.

Interresant, fortæl fortæl.

Jeg er ved at blive skør af TDC og hvad de nu ellers kalder sig, de
tilbyder simpelthen så mange konkurrerende løsninger og den ene afdeling
siger et og den anden noget andet om fx. det med tyverialarm og ADSL.

Tilsvarende siger en afd. 2mbit på ISDN kan vi ikke garanterre, mens den
anden afdeling siger der er kun 1 km til centralen så det er intet
problem...

Mvh

Bruno

PS. CC kan ikke anbefales hvis du gerne vil bruge news fra
internationale grupper, de er ofte 12+ timer bagude!

Fra : Martin Djernaes

Dato : 10-10-02 22:30

Frans Jensen wrote:
> en mulighed er at få fat på en ældre computer, 200mHz 64MB ram og en
> harddisk på et par GB kan gøre det, deri skal sættes to netkort og så

Endu bedere. En 486DX33 med 16MB ....

Martin

Fra : Bulldog

Dato : 10-10-02 17:35

> men hvad med sikkerhed/routing.

TDC har en lille Speedstream 2601 som vidst nok koster 10 at leje om
måneden og den kan det meste.

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 10-10-02 22:10

"Bulldog" <Bulldog.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> TDC har en lille Speedstream 2601 som vidst nok koster 10 at leje om
> måneden og den kan det meste.

Jeg bruger den router, og den er fin til mange ting, men har dog en del
ulemper.
For den alm bruger er det dog ikke et problem, men f.eks. har den
begrænsning på antallet af NAT entries. Den er elendig til ICQ - det er
svært at få filoverførsler til at virke, jeg har forsøgt at bruge den til
internet telefoni, men det voldte så mange problemer at jeg istedet benytter
Roger Wilco (smart lille prg. forresten)
Så hvis man bare skal bruge nettet til surf og mail samt lidt spil og en
web-server er den fin fin, men stiller man "store" krav vil jeg ikke
anbefale den.

Fra : Henrik

Dato : 10-10-02 23:39

Til 550 plus lev. for sådan en her
http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674667894 kan det
næsten ikke gøres billigere og den rækker til de fleste privat brugeres
behov og den er super nem at sætte op.

Henrik

Husk at fjerne de 4 k efter @ ved svar til mig