Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[Tåbeligt spørgsmål] Hvornår falder priser~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-10-02 15:16

Jeg ved jo godt, at som markedet ligger for digitalkameraer, sker der
hele tiden noget. Der kommer immer nye modeller til og de gamle
skubbes bagud og nedad i pris, men jeg synes ikke rigtig det går så
stærkt, som man måske kunne forvente?

Med årets Fotokina må der vel for pokker være nogle af sidste års
topmodeller der får et ordentlig hak nedad i pris? Men hvornår på året
kan man forvente at det sker?

Jeg har besluttet mig for at købe et til 4-5.000, da jeg må erkende at
bukserne ikke holder til den kameraklasse jeg allerhelst vil have. Men
jeg gider altså ikke give den pris for et forældet 2.1 mpix.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : U. Pedersen

Dato : 10-10-02 16:37

Kurt Hansen skrev:

> [...]
>bukserne ikke holder til den kameraklasse jeg allerhelst vil have. Men
>jeg gider altså ikke give den pris for et forældet 2.1 mpix.

Hej Kurt.

Umidelbart vil jeg tro at du kommer til at vente længe.
For som du selv skrive nye kommer til, og de gamle skubbes.... Ja hvor
skubbes de hen ?
Ud af produktion, og således ej til salg.

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-10-02 16:49

On Thu, 10 Oct 2002 17:36:49 +0200, U. Pedersen wrote:

>Umidelbart vil jeg tro at du kommer til at vente længe.
>For som du selv skrive nye kommer til, og de gamle skubbes.... Ja hvor
>skubbes de hen ?
>Ud af produktion, og således ej til salg.

Mjarh, forældede 2.1 mpix kameraer koster stadig omkring 3.500-4.000
kroner. Siden er der kommet 3.2 mpix og 4.-et-eller-andet og nu vælter
det frem med 5+ mpix. Man skulle jo tro, at de gamle 2.1 ,pix gik ud
af produktion og at næste klasse så ville blive den nye bund, ikke?

Jeg kan slet ikke finde ud af det og jeg synes faktisk det er MEGET
svært at vælge et kamera i den priskalsse. Jeg ved jo godt at mpix
ikke er altafgørende, men 2.1 gider jeg altså ikke ha'.

What dælen do I do?

M.v.h.
Kurt Hansen

Fra : F.Larsen

Dato : 26-11-02 21:51

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message

> What dælen do I do?

Spenderer lidt tid her og finder et det optimale kamara:
http://www.dpreview.com/reviews/

Jeg tror det vigtigste er at du får valgt det rigtige kamera, dvs et som har
det du skal bruge til den pris du vil betale (altid et kompromis)

imho så har priserne efterhånden stabiliseret sig, så du kommer til at vente
meget længe hvis du vil have det "til det halve".

Mit Canon S-20 købte jeg i 2000 for 6500,- (på internettet) - det er udgået
med f.eks. et s-30 ligger omkring de 5000 idag
Teknikken er selvfølgelig forbedret, men ikke meget - det er mere
faciliteter og størrelse er mindre og batteriforbrug er forbedret.

Ellers skal du købe brugt ...

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/GranCanaria/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-02 01:00

In article <YaRE9.43245$HU.2926959@news010.worldonline.dk>, F.Larsen wrote:
> [...]
>
> Jeg tror det vigtigste er at du får valgt det rigtige kamera, dvs et som har
> det du skal bruge til den pris du vil betale (altid et kompromis)

Mit mangler nogle småting, nemlig fjernbetjening som en ting, og
mulighed for at lave time-lapse fra computeren som en anden.

> imho så har priserne efterhånden stabiliseret sig, så du kommer til at vente
> meget længe hvis du vil have det "til det halve".

Enig, de falder stille og roligt. Man kan købe udgåede modeller
på tilbud, ind imellem til halvdelen af den listepris de blev
introduceret til. Det er det bedste bud. Men så er der andre nye
modeller med samme opløsning / specs der er prissat i samme leje.

> [...]
> Teknikken er selvfølgelig forbedret, men ikke meget - det er mere
> faciliteter og størrelse er mindre og batteriforbrug er forbedret.

Jeg har et Canon Powershot A20, 2MPixel fra samme periode.
Afløseren A40, som er det samme med nyt software (kan optage
video) koster i dag 2500 kr (EDB Priser), så der er en tilsvarende
model blevet 30% billigere.
Her er ikke rigtigt kommet noget nyt til udover video.

Har lige købt et Nikon Coolpix 4500 da jeg gerne vil kunne
have nogle lange lukketider. Det koster 7500 kr hos de
fleste forhandlere, og jeg fik handlet det ned til 6500
hos en landsdækkende kæde. Postordrepriser er 6100 kr og op.

Jeg skulle nok have betalt i samme prisleje, eller lidt
mere hvis jeg ville have automatik dengang.

> Ellers skal du købe brugt ...

Enig. Eller købe Medion. Der får man 4 Mpixel halvdårligt billede
for under 3000 kr. Det er under halvdelen af hvad jeg har givet
for 4MPixel

Fra : Jacob

Dato : 10-10-02 19:04

> [...]
> bukserne ikke holder til den kameraklasse jeg allerhelst vil have. Men
> jeg gider altså ikke give den pris for et forældet 2.1 mpix.

Den der venter, kan ingen billeder tage... Olympus 720UZ kunne være en
mulighed for dig: 3.2 mp, 8xzoom, pris ca. 5.000,-.

Fra : ole thofte

Dato : 10-10-02 19:26

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev
> [...]
>
> Med årets Fotokina må der vel for pokker være nogle af sidste års
> topmodeller der får et ordentlig hak nedad i pris? Men hvornår på året

Jeg synes , det er et rigtigt godt spørgsmål, som jeg også har funderet
over.
Jeg synes ikke der er de samme udsalgstendeser, som i andre brancher...fx
tøjbr., hvor der er jævnlig udsalg med mærkbare nedsættelser?
Mit eget digikamera Epson 3000Z blev solgt til en listepris på ca 9000 kr i
2000, men kunne fra starten erhverves for omkring 7000 kr, hvis man udførte
de for et moderne menneske nødvendige indkøbsritualer: www.edbpriser.dk,
lokale fotoforretninger, tilbudsaviser ind af brevsprækken, vonhørensagen og
dk.fritid.foto (hvor man for det meste får at vide at man sku hellere købe
noget andet. Der skete så det - kan konstateres i bakspejlet - at Epson
opgav ævred efter i 2001 at have postet en ny model 3100Z ret hurtigt ud på
markedet. Det kunne konstateres, at nogle internetbutikker pludselig solgte
kameraet til halv pris: i DK ned til 4 K - 4,5 Kkr. I USA kunne kameraet
erhverves for omkring 300$ i en kort periode. Perioden varede nogle måneder.
Nu har hverken 3000Z eller 3100Z været i produktion i over et halvt år, men
3100Z kan tilsyneladende stadig erhverves ifølge edb.priser for ca 7000 kr.
Men gud ved om det overhovedet kan opdrives nogen steder. Hvorfor står det
der så?
Det har været specielt for Epson tror jeg, fordi de opgav produktionen efter
en grov overvurdering af salgsmulighederne. Jeg har ligeledes set, at Kodak
pt har et prof SLR-kamera til salg i DK, i øvrigt et 2 Mp kamera, nedsat fra
ca 50.000 til 25.000 kr. Men det er nok sjældent at fabrikanterne/indkøberne
dummer sig så meget. De fleste producerer tilsyneladende i forhold til
forsigtige skøn over hvad markedet kan bære; det må være en svær
balancegang. Der er også en tendens til meget tidlige omtaler af nye
modeller, så forventningerne rigtig bygges op til de kommer på markedet og
man skynder sig at slå til for at være heldig 'at få lov at købe', fx et
canon D60 til 25.000 kr eller måske snart et billigt Sigma sd9 til
vanvittige 1300 £, eller under 20.000 kr med objektiv og det hele.
Mærkeligt, at man kan drømme om at betale så meget for et kamera ..... i
andre brancher betaler man gladeligt 20.000 for en cd-spiller.
Pointen i dette? - den har jeg svært ved lige at slynge ud, men man har en
fornemmelse af at blive kørt rundt med i denne branche, i edb-branchen og i
elektronikbranchen i det hele taget!

vh ole thofte

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-10-02 22:45

> [...]

> bukserne ikke holder til den kameraklasse jeg allerhelst vil have. Men
> jeg gider altså ikke give den pris for et forældet 2.1 mpix.

Det behøver du da heller ikke. Til den pris kan du da f.eks. få et
Olympus Camedia C-4000ZOOM med 4 Mpixel. Det er da rigeligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-10-02 23:52

Kurt Hansen wrote:

> Jeg har besluttet mig for at købe et til 4-5.000, da jeg må
> erkende at bukserne ikke holder til den kameraklasse jeg
> allerhelst vil have. Men jeg gider altså ikke give den pris
> for et forældet 2.1 mpix.

Jeg er ret stensikker på, at du kommer til at vente meget længe,
hvis du går og venter på at priserne på digicam's falder.

Priserne på digicams har jo ligget nogenlunde fast i mange i
mange år, der hvor der sker en udvikling, er at vi får mere og
mere når vi køber et kamera i en given prisklasse, men der vil
nok gå et par år eller tre, førend at der komme gode 4 Megapixel
kameraer på markedet, i prisklassen 4 - 5.000 piskeslag.

Det seneste års tid har vi dog set, at der er kommet mange
lavpris produkter på markedet, men de er ikke meget bevendt, hvis
man vil lidt mere med fotografering end alm. familiebilleder.

Du sku' måske overveje at købe noget brugt, for dine 4 - 5.000
piskeslag rækker vel meget godt til et brugt kamera, der er 1 til
2 år gammelt, og har kostet fra 8 til 10.000 kr fra nyt.

Køb af digicam er penge lige ud af lommen, de falder til værdi
0 kr. i løbet af 3 til 5 år, så digital fotografering handler
simpelthen om, hvor meget man har råd til at bruge pr. år på den fornøjelse.

Men husk at når du laver regnestykket, at så skal du regne med en
stor besparelse på film og fremkaldelse, det forudsætter dog at
du er meget kritisk når du udvælger hvilke billeder du selv
laver, eller får lavet kopier af, for hvis du som sædvanligt får
lavet kopier af alle billederne, så er der jo ikke sparet ret meget.

På den anden side skal du også medregne, at du får et akut behov
for at kunne lave en permanent langtidsarkivering, og hvis du
ikke har en CD-brænder, så vil en overfyldt harddisk hurtigt gøre
et sådant indkøb tvingende nødvendigt, og det vil jo være
ærgeligt at miste alle ens billeder i et harddisk crach.

Du kan også anlægge den betragtning, at hvis du med et brugt
digicam, som du har købt for f.eks. 5.000 kr., tager 2.500
billeder om året, så vil du om to år stå med 5.000 billeder der
har kostet dig en 1 kr pr. stk. at optage.

Og til aller sidst, så skal du også værdisætte den fotografiske
frihed som du får med et digicam, du kan gå ud i haven og optage
et billede af en blomst, og staks derpå kontollere billedet på
din comuter, og så tage et nyt billede hvor du retter evt. fejl,
o.s.v. på den måde lærer man i et langt hurtigere tempo, og det
koster ikke en masse penge i film og fremkaldelser at drage sine
egne erfaringer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : J@N

Dato : 11-10-02 08:22

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med årets Fotokina må der vel for pokker være nogle af sidste års
> topmodeller der får et ordentlig hak nedad i pris? Men hvornår på året

Det hænder en gang i mellem, at prisen ryger ned til ca halv pris, f.eks.
led Nikon CP995 den skæbne at dykke fra kr. 9.995,- til kr. 5.495,- inden
gik ud af produktion, det må man sige var et pænt dyk. Nu har jeg haft 3
forskellige Canon digicams og kender prisudviklingen her, hver gang der
kommer en ny model (Gx-serien) falder den forrige ganske lidt, men
alligevel nok til at de får tømt lageret. Jeg har selv valgt altid at have
den sidste nye model, det koster ca. kr. 3.000,- om året at skifte, så har
jeg fornøjelsen af altid at have et "up-to-date" kamera og undgår efter 3-4
år at stå med et ubrugeligt/usælgeligt kamera.

> Jeg har besluttet mig for at købe et til 4-5.000, da jeg må erkende at
> bukserne ikke holder til den kameraklasse jeg allerhelst vil have. Men
> jeg gider altså ikke give den pris for et forældet 2.1 mpix.

Det må være muligt at finde et brugt Canon S40 4 mpix med garanti til kr.
4.000,-

Jan

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-10-02 13:33

> Jeg har besluttet mig for at købe et til 4-5.000, da jeg må erkende at
> bukserne ikke holder til den kameraklasse jeg allerhelst vil have. Men
> jeg gider altså ikke give den pris for et forældet 2.1 mpix.

Prisen falder dagen efter du har købt Så så snart man køber noget
forbrugselektronik skal man glemme alt om at kigge priser det nsæte stykke
tid

Spøg til side. Jeg synes hele tiden der kommer nye modeller med bedre specs
til ca. samme pris som gamle modeller der så kan findes på tilbud. Du kan
sagtens finde et 2mpix kamera væsenligt under 4-5kkr (evt brugt) og så
kommer igang med at tage nogle digitale billeder. Så kan du altid skifte
igen om et år eller 2 når du ved mere om dine behov.

Anders Majland
Digital Ixus (the original) med vandtæt kamerahus og extra batterier. 2mpix
er stadig nok til mit brug da det rækker til ok 13x18 billeder. Største
ønske mere zoom.