Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort/hvid billeder
Fra : Max[DK]

Dato : 10-10-02 13:57

Nu er jeg lidt grøn indenfor faget, men har har nogle spørgsmål ang. dette
emne:

Jeg har en Olympus OM-10 i god stand, men standart obj. og jeg har en zoom
70-200mm, jeg har også noget gammelt mørkekammer udstyr til at stå.

Er her nogen som har nogle forslag til hvad jeg skal have af filtre?

Og hvor er det "godt/billigt" at købe film, væsker og parpir?

På forhånd tak.

/Max

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 10-10-02 14:07

On Thu, 10 Oct 2002 14:56:59 +0200
"Max[DK]" <maxses@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har en Olympus OM-10 i god stand, men standart obj. og jeg har
> en zoom 70-200mm, jeg har også noget gammelt mørkekammer udstyr til

OM10 er et udmærket begynderkamera. Brug det flittigt. Din zoom,
hvilket mærke er det?

> Er her nogen som har nogle forslag til hvad jeg skal have af
> filtre?

Jeps.....ingen, til at starte med. Du skriver at du er grøn, så vent
lidt med filtre. Hvis jeg var dig ville jeg i stedet bruge pengene på
film :)

Når du føler dig lidt mindre grøn, så vil jeg anbefale et polfilter
og forskellige rød/gul/grøn filtre til kongrastkorrektion. Men som
udgangspunkt er det bestemt ikke nødvendigt, og kan være vanskeligt
at få noget godt ud af.

> Og hvor er det "godt/billigt" at købe film, væsker og parpir?

Nu ved jeg ikke hvor du er i landet, så det er svært at sige. Med
hensyn til hvad der kan anbefales som papri, film og kemi, vil du
sikkert få lige så mange forskellige svar som der er fotografer :)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-10-02 15:13

Thomas Heide Clausen wrote:

> [...]
> Med hensyn til hvad der kan anbefales som papri, film og kemi,
> vil du sikkert få lige så mange forskellige svar som der er

Orakelsvaret plejer at være, at der på biblioteket er rigtig
mange gode bøger netop for nybegyndere udi fotografering og
mørkekammer teknik, og at et medlemsskab af en lokal fotoklub er
god måde at i gang på, da man på den måde får kontakt til et
lokalt netværk, der kan hjælpe og vejlede.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Max[DK]

Dato : 11-10-02 07:23

> Jeps.....ingen, til at starte med. Du skriver at du er grøn, så vent
> lidt med filtre. Hvis jeg var dig ville jeg i stedet bruge pengene på
> film :)

Det lyder faktisk godt, for den ryger jo mange penge her til at starte med

> Nu ved jeg ikke hvor du er i landet, så det er svært at sige. Med
> hensyn til hvad der kan anbefales som papri, film og kemi, vil du
> sikkert få lige så mange forskellige svar som der er fotografer :)

Ja du har jo nok ret, men jeg har lige noget jeg skal have bekræftet:

Det eneste rigtige, hvis man vil tage sort/hvid billeder, er selv at
fremkalde dem? altså derhjemme og ikke få en fotograf til det?

Tak for det hurtige svar

/Max

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 10-10-02 15:14

On Thu, 10 Oct 2002 16:12:49 +0200
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Orakelsvaret plejer at være, at der på biblioteket er rigtig
> mange gode bøger netop for nybegyndere udi fotografering og

Muligvis.....bortset fra at spørgsmålet var:

"Og hvor er det "godt/billigt" at købe film, væsker og parpir?"

- noget jeg ikke tror mange biblioteksbøger kan svare på....

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 10-10-02 16:46

"Max[DK]" <maxses@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er her nogen som har nogle forslag til hvad jeg skal have af filtre?
>
> Og hvor er det "godt/billigt" at købe film, væsker og parpir?

Hvis du er til Tetenal-produkter er der da rimeligt billigt hos:

http://www.fotoplaneten.dk/

Men de har desværre kun 2 slags SH film.

Alt efter hvilke slags motiver du vil fotografere kan du med fordel bruge
filtre - hos http://www.japanphoto.dk/ kan du under "Produkter" og
"Tilbehør" finde en masse filtre - og klikker du ind på de enkelte får du en
lille forklaring om anvendelse - du kunne med fordel starte med et orange
filter - et af de imø mest anvendelige. (OBS: har aldrig handlet hos
Japanphoto, så jeg kender dem ikke)

Held og lykke

Mvh Kim

Fra : Max[DK]

Dato : 11-10-02 07:33

> Hvis du er til Tetenal-produkter er der da rimeligt billigt hos:
>
> http://www.fotoplaneten.dk/
>
> Men de har desværre kun 2 slags SH film.

okay, nu skriver du "desværre", men hvilken film ville være godt at bruge?

jeg kunne godt tænke mig at starte med at tage nogle portrætter og noget i
den stil...

> [...]
> lille forklaring om anvendelse - du kunne med fordel starte med et orange
> filter - et af de imø mest anvendelige. (OBS: har aldrig handlet hos

okay, men der er jo ikke andet end at prøve at gå ind og snakke med dem

> Held og lykke
Tak

/Max

Fra : Kristian Amby

Dato : 10-10-02 17:16

Du kan læse om filtre på min hjemmeside

http://www.geocities.com/kambydk/filtre.html

Det stå også mange andre interessante ting (synes jeg da selv)

Mvh
Kristian Amby

Fra : Lotte M

Dato : 10-10-02 17:20

"Max[DK]" <maxses@hotmail.com> skrev :

> Jeg har en Olympus OM-10 i god stand,

Det er et fint kamera til en begynder - jeg begyndte selv med så'n et,
engang først i 80'erne

> Er her nogen som har nogle forslag til hvad jeg skal have af filtre?

Til mørkekammeret vil det være en god ide at købe et sæt multigradefiltre,
så kan du nøjes med én type papir, fremfor at skulle have hver størrelse i
flere gradationer..

Til kameraet vil jeg ikke anbefale filtre, udover et polfilter. Min erfaring er,
at filtre er sjove, men ikke ret længe ad gangen - altså en skidt investering.

> Og hvor er det "godt/billigt" at købe film, væsker og parpir?

Hos en god fotohandler, i mine øjne en der selv fotograferer og derfor
har en fotografisk tilgang, fremfor udelukkende en handelsmæssig. Det
er ikke billigt at købe kemi og papir, men du kan sikkert få fotohandleren
til at sammensætte en startpakke og give lidt rabat.

Gå på biblioteket og lån et par fotobøger. Hvis du selv vil investere i en
fotobog kan jeg anbefale Politikens Fotobog - den handler både om
optage og mørkekammerteknik.

God fornøjelse!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 11-10-02 12:02

On Fri, 11 Oct 2002 08:22:57 +0200
"Max[DK]" <maxses@hotmail.com> wrote:

<SNIP>
> Det eneste rigtige, hvis man vil tage sort/hvid billeder, er selv
> at fremkalde dem? altså derhjemme og ikke få en fotograf til det?

IMO ja. Man har helt andre muligheder for at påvirke det endelige
resultat, hvis man fremkalder selv. Derudover er det sjovt :) Og det
er ikke forfærdeligt svært at komme igang heller.

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 11-10-02 12:04

On Fri, 11 Oct 2002 08:32:39 +0200
> [...]

> bruge?
>
> jeg kunne godt tænke mig at starte med at tage nogle portrætter og

Jeg vil anbefale Ilford Delta100 eller Ilford PanF. Gode film, der er
meget lette at håndtere, både i kameraet og under fremkaldelsen.

<SNIP>