Alder på killinger ved salg
Fra : Barney

Dato : 10-10-02 06:38

Hej

Vi skal snart have ny killing og har fået at vide at 12 uger skal den mindst
være, så det har vi rettet os efter. Og i langt de fleste bøger er 12 uger
også nævnt som grænsen, men uden forklaring på hvorfor. Men nogle siger at
tidligere var grænsen 10 uger, og fra noget familie i Spanien har jeg fået
at vide at deres dyrlæge siger de kan roligt anskaffes 6 uger gamle. Det er
jo noget af en forskel.

Men mit spørgsmål er egentligt dette: er der overhovedet nogen undersøgelser
(videnskabelige artikler og lign) der beviser noget af dette eller hvordan
er de forskellige aldre "opstået" som acceptable? Hvis I kender nogen
links/artikler/bøger der sagligt behandler emnet hører jeg meget gerne om
det.

På forhånd tak
Kenneth

Fra : Grit Wessel

Dato : 10-10-02 06:33

Ups, jeg kom til at sende denne til Kenneth privat. Det er vist for tidligt
om morgenen

> Hvis I kender nogen links/artikler/bøger der sagligt behandler
> emnet hører jeg meget gerne om det.

Hej Kenneth

Prøv at kigge på www.feca.dk under "Dansk" - "Almelt kattestof" - "Hvorfor
12 uger"

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : myself

Dato : 10-10-02 12:23

> Prøv at kigge på www.feca.dk under "Dansk" - "Almelt kattestof" - "Hvorfor
> 12 uger"

Hej Grit

Jo, det er jo nogenlunde det samme som der står i bøgerne, men som sagt
savner jeg stadig noget videnskabeligt belæg for 1) at de sidste 2 uger er
så vigtige og 2) at kattene bliver "underlige" og "unormale" hvis de bliver
fjernet før de er 12 uger.

De får måske ikke de sidste jagtting på plads, men for en lejlighedskat der
aldrig i sit liv vil møde vilde mus og fugle, hvad er skaden så?
Immunsystemet skulle ikke være udbygget og selv de mest uskadelige sygdomme
skulle den ikke kunne klare (ifølge linket); hvis det er rigtigt må der have
været en unaturlig høj dødelighed før i tiden hvor man anbefalede 10 uger
som en passende alder at flytte hjemmefra, men en sådan dødelighed synes jeg
ikke at have hørt om.

Kenneth

Fra : Camilla Baird

Dato : 10-10-02 12:45

On 10/10/2002 13:22, in article ao3nuc$b94$1@sunsite.dk, "myself"
<donald@duck.com> wrote:

> [...]
> som en passende alder at flytte hjemmefra, men en sådan dødelighed synes jeg

Måske kan denne artikel kaste lidt lys over sagen
http://www.breedlist.com/faq/young.html Artiklen handler om amerikanske
forhold, men forklarer hvilke problemer, der *kan* opstå ved at tage
killingerne fra deres mor/hjem for tidligt.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 10-10-02 13:11

Hej Kenneth
her er også nogle links om killinge-alder, de sidste uger
hos morkatten er det tidspunkt hvor killingerne "lærer"
at være katte, at "tale og forstå" kattesprog, og det kan give problemer
både kat-menneske og kat-kat hvis de
ikke får lært det ordentligt. Min affaldskat der blev dumpet ca 8 uger
gammel har problemer med at "læse
og forstå" mine andre katte, og ligeledes har de svært ved at forstå ham,
det kan give ballade kattene imellem, han
har svært ved at beherske sin bide og sparke-reflekser,
det er blevet bedre, men jeg tror aldrig at det bliver helt godt, netop
fordi han ikke har fået "finpudset" sin opdragelse af morkatten.

http://www.breedlist.com/

http://cats.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http%3A%2F%2Fwww.usask.ca%
2Fwcvm%2Fherdmed%2Fapplied-ethology%2Fbehaviourproblems%2Fcataggre.html

http://hjem.get2net.dk/sua/

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 10-10-02 14:34

(...)
> [...]
> som en passende alder at flytte hjemmefra, men en sådan dødelighed synes jeg

Måske er det det, der ligger bag dyrlægernes beretninger om en betydeligt højere gennemsnitslevealder for katte end for bare få år siden?

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Pia J

Dato : 10-10-02 15:54

Måske er det det, der ligger bag dyrlægernes beretninger om en betydeligt
højere gennemsnitslevealder for katte end for bare få år siden?

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fordi flere katte blev aflivet pga adfærdsvanskeligheder, á la tisse-Gixxer?

:Pia

Fra : Barney

Dato : 10-10-02 21:11

>Måske er det det, der ligger bag dyrlægernes beretninger om en betydeligt
højere gennemsnitslevealder for katte end for bare få år siden?

Hvad er den i dag kontra for 20 år siden?

Men bedre behandling og medicin har sikkert også sin del af æren, ligesom
hos vi tobenede.

Kenneth