Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Firewire - hvor meget betyder det egentlig~
Fra : Sune

Dato : 09-10-02 21:20

Hej alle i kloge fotohoveder...

Jeg står i mellem at skulle vælge Nikon D100 el. Fuji S2 pro, som mit
kommende arbejdsredskab.
Jeg hælder mest til D100 p.t.
Men det som nager mig mest er at firewireporten - altså at denne ikke
findes på D100 men på S2 pro'en. Er i nogen der kan fortælle mig hvor
"vigtig" denne feature er (jeg har ingen firewireport - endnu) er det
noget med at skyde direkte ned på sin laptop med firewiren der er det
vigtigste? Eller er det blot, at du kan overføre dine pics hurtigere
med firewiren end med USB?
Har i andre gode kommentarer vedr. "duellen i mellem disse to
kamerarer så spyt gerne ud :)

/sune

Fra : Rune Baess

Dato : 09-10-02 23:53

> [...]
> noget med at skyde direkte ned på sin laptop med firewiren der er det
> vigtigste? Eller er det blot, at du kan overføre dine pics hurtigere

Fitewire og USB 2.0 er omtrendt lige hurtigt, (ret hurtigt)
Til sammenligning er USB 1.0 og USB 1.1 gabende langsomt.

For at Bruge Firewire skal du have en firewire port (hmm..),
men for USB 2.0 /kan/ du nøjes med en almindelig USBport,
- så får du blot almindelig USB 1 hastighed ud af det.
Skal du alligevel ud og købe et kort, koster et USB2.0 og FireWire-kort
nogenlunde det samme

Rune

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-10-02 00:09

Rune Baess wrote:

> For at Bruge Firewire skal du have en firewire port (hmm..),

Nu er der vist sjældent plads til at putte et FireWire eller USB
kort ind i en laptop computer, og jeg ved ikke om man kan få
velfungerende PCMCIA kort med FireWire eller USB, og det bliver
under alle omstændighedder noget diller-daller...

En helt anden snak er, at der vist nok er et eller andet med, at
man med FireWire kan ha' et væssentligt længre kablel mellem
f.eks. kamera og en laptop computer, end man kan med USB.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Dan Andersen

Dato : 10-10-02 13:04

> [...]
> man med FireWire kan ha' et væssentligt længre kablel mellem
> f.eks. kamera og en laptop computer, end man kan med USB.

se på www. videoredigering.dk - de har et Firewire PMCIA kort til LAPTOP.
Har sdelv anskaffet et, så jeg kan videoredigere på min laptop.
Mvh. Dan

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 10-10-02 00:20

On Thu, 10 Oct 2002 01:09:21 +0200
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> velfungerende PCMCIA kort med FireWire eller USB, og det bliver
> under alle omstændighedder noget diller-daller...

Thja, Ebbesen, du skulle undersøge markedet inden du udtaler dig
(eller lade være med at udtale dig inden du har undersøgt markedet):

   http://www.firewirestuff.com/pcmcia.html

   http://www.expansys.com/product.asp?code=19K5686

Ganske velfungerende.....

IBM laver thinkpads og Apple laver laptops med FireWire mulighed -
jeg
er sikker på, at det gør mange andre producenter også.

Men IBM og Apple laver, i flg. dig, diller-daller?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-10-02 01:14

Thomas Heide Clausen wrote:

> Men IBM og Apple laver, i flg. dig, diller-daller?

Så vidt jeg kan se, så var det en af forudsætningerne, at
spørgerens havde en laptop computer uden FireWire og USB, derfor
inddrog jeg PCMCIA kort som en mulighed, og jeg skrev jo netop,
at jeg ikke vidste om man kunne få den type PCMCIA kort, det er
for mig at se, ikke det samme som at påstå at man ikke kan få den
type PCMCIA kort, en anden snak er dog, at det at man kan få
kortene, er ikke altid ensbetydne med at de kører helt godt,
PCMCIA kort er bestemt ikke uproblematiske.

Og jeg ville da aldrig drømme om at bestride, at FireWire og USB
fungerer udmærket når det er indbygget, og stikne til FireWire og
USB sidder placeret bag på computeren. Det min påstand gik på,
var nogle generelle betragtninger om at kombinationen PCMCIA kort
og kabler er noget værre diller-daller, men det skal man nok ha'
prøvet i praksis for at forstå.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 10-10-02 01:18

On Thu, 10 Oct 2002 02:14:05 +0200
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

<SNIP>

> [...]
> var nogle generelle betragtninger om at kombinationen PCMCIA kort
> og kabler er noget værre diller-daller, men det skal man nok ha'

Jeg bruger det dagligt - via pcmcia i min bærbare - og har ingen
"diller-daller" oplevelser. Jeg ved ikke hvilke kort eller bærbare du
refererer til, men jeg har ingen problemer haft igennem årene.

Derfor igen: Ebbesen, du skulle undersøge markedet inden du udtaler

Fra : max

Dato : 10-10-02 08:04

> [...]
> med firewiren end med USB?
> Har i andre gode kommentarer vedr. "duellen i mellem disse to

Hey Sune -
Jeg var klar til at hoppe på D100ern da den kom, men er glad
for at jeg havde tålmodighed til at vente på S2ern.. Det var bla.
Firewire forbindelsen der afgjorde det, men også den indbyggede
flash syncro, 12mp RAW, alm.opladelige batterier og et andet
ttl system, der betyder jeg ikke behøber at købe dx flash.. S2ern
har desuden en 100 - 1600 ISO indstilling..
Firewire overførsel er meget hurtigere end USB , det er USB1,1
der findes på begge kameraer, det betyder noget når du bruger
store kort ala 1gb Microdrive.. Det er heller ikke nogen dårlig
ting at du kan skyde direkte til computeren, ved eks. studie
optagelser, men du skal så investere i den udvidede software
pakke, den følger ikke med og er et must...
Begge kameraer kræver de nye autofocus objektiver, men kan
skyde - uden lysmåler - med 90% af de gamle nikkor objektiver.
mvh max

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-10-02 09:54

Thomas Heide Clausen wrote:

> [...]
>
> Derfor igen: Ebbesen, du skulle undersøge markedet inden du
> udtaler dig (eller lade være med at udtale dig inden du har

Til min gl. PowerBook har jeg 4 forskellige PCMCIA kort, hvoraf
de to tilsluttes kabler, det er h.h.v. et ISDN- og Ethernetkort,
og jeg synes det er noget sart noget, det stik der går ind i
PCMCIA kortet må nødvendigvis være temmelig lille, og derfor er
det selvsagt heller ikke særligt solidt.

Og så synes jeg at PCMCIA porten generelt er dumt placeret på
siden af maskinen, for det er irriterende sted at ha' kabler, jeg
ville personligt foretrække at porten havde siddet bag på den
bærbare, det er selvfølgelig et personligt synspunkt, som også
handler om smag og behag.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 10-10-02 11:38

On Thu, 10 Oct 2002 10:53:49 +0200
> [...]

> PCMCIA kortet må nødvendigvis være temmelig lille, og derfor er
> det selvsagt heller ikke særligt solidt.

Det hjælper naturligvis at købe udstyr af ordentlig kvalitet. Jeg kan
sagtens forestille mig at et discount-kort kan være sart og upraktisk
- men sådan er det jo med alting.

Anyways dette hjælper ikke den oprindelige spørger en pind.....det
vil jeg forsøge at gøre i det nedenstående.

Jeg har en extern FireWire+USB harddisk, og forskellen på at bruge
USB og FireWire er ca den samme som forskellen mellem en RS232-port
og USB: ganske betragtelig. Hvis du forudser at skulle flytte store
mængder data regelmæssigt, så vil FireWire betyde en betragtelig
hastighedsgevinst. Og jeg har ikke oplevet nogen problemer med det.

Jeg tror ikke, at der er grund til bekymring mht. FireWire
interfaces. Du kan sagtens få kort af en god kvalitet, såvel til
desktop som til laptop maskiner. Jeg går ud fra, at idet du taler om
relativt dyre kameraer, så går du ikke af vejen for at købe et godt
FireWire kort heller. Så det vil jeg da klart anbefale. Kvalitet
betaler sig som regel :)

På den anden side ville jeg nok personligt ikke lade firewire vs. USB
være den afgørende faktor for om jeg ville købe et bestemt kamera - i
hvert fald ikke hvis der var andre forskelle på de to kameraer.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-10-02 12:48

Thomas Heide Clausen wrote:

> Det hjælper naturligvis at købe udstyr af ordentlig kvalitet.
> Jeg kan sagtens forestille mig at et discount-kort kan være
> sart og upraktisk - men sådan er det jo med alting.

Hvordan udleder du, at jeg bygger mine betragtninger på produkter
af dårlig kvalitet, Apple's PowerBooks er da kendte som noget af
det bedste man kan købe inden for bærbare computere.

Og hvordan kommer du frem til at mine erfaringer med PCMCIA kort
skulle bygge på discount produkter, et PCMCIA kort er altså kun 3
mm tykt, og det er uanset om det er en mærkevare eller et
discount produkt, og det er jo netop den beskedne tykkelse, der
er begrænsningen, som gør at stikket nødvendigvis må være meget
lille og derfor er skrøbligt.

Alle der har en bærbar computer, ved at det er noget ged med
ledninger og kort der rager ud af en bærbar computer, fordi det
ødelægger hele ideen med at den er bærbar.

Men ellers er vi ikke uenige jeg har har tre stationære Mac'er
med indbygget USB og FireWire, og det kører rigtig godt.

Jeg har dog en ting vedr. din redegørelse som jeg vil sætte
spørgsmålstegn ved, og det er omkring hastighedden på selve
PCMCIA-II porten, kan den følge med FireWire...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 10-10-02 13:14

On Thu, 10 Oct 2002 13:47:58 +0200
> [...]

> af dårlig kvalitet, Apple's PowerBooks er da kendte som noget af
> det bedste man kan købe inden for bærbare computere.

Thja.....du har oplevet problemer, jeg har ikke oplevet problemer,
trods det at min bærbare er på farten dagligt. Det betyder vel at der
er forskel på det materiel vi bruger.

Jeg kender ikke meget til Apple's computere - ej heller deres
bærbare - så dem vil jeg ikke kommentere.

<SNIP>

> [...]
> discount produkt, og det er jo netop den beskedne tykkelse, der
> er begrænsningen, som gør at stikket nødvendigvis må være meget

PCMCIA type 1: 3.3mm
PCMCIA type 2: 5mm

Langt de fleste kort er type 2, så der er 5 mm at lave stik på. Nok
til at lave gode stik.

<SNIP>

> Jeg har dog en ting vedr. din redegørelse som jeg vil sætte
> spørgsmålstegn ved, og det er omkring hastighedden på selve
> PCMCIA-II porten, kan den følge med FireWire...?

Det generelle svar er "nej" - jeg kender ingen (pcmcia-)firewirekort,
der understøtter den maksimale transfer rate (400 Mbps) som kan opnås
via firewire. Det mere detalierede svar er "it depends". PCMCIA-
bridges er meget forskellige, så den aktuelle hastighed der kan opnås
afhænger meget af den aktuelle bridge. Under alle omstændigheder er
det, for mig, væsentligt hurtigere end USB.

Men mon ikke vi snart ender i en af edb-grupperne med det her...?

Fra : max

Dato : 10-10-02 14:27

> [...]
> med firewiren end med USB?
> Har i andre gode kommentarer vedr. "duellen i mellem disse to

Mens de andre er gået i firewire hårdknude - kom jeg lige
i tanke om at S2ern også kan skyde i S/H.. Det kan D100
vidst ikke... For dit spørgsmål gik vidst ud på om der var
en god grund til at vælge den ene frem for den anden..
mvh max

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 10-10-02 14:26

On Thu, 10 Oct 2002 15:26:47 +0200
"max" <maxartz@hotmail.com> wrote:

> Mens de andre er gået i firewire hårdknude

*gg*

> [...]
> vidst ikke... For dit spørgsmål gik vidst ud på om der var
> en god grund til at vælge den ene frem for den anden..

Jeg mener at huske et eller andet om, at S2 er baseret på en Nikon
body....F65 eller sådan noget. Er det ikke korrekt? Eller var det en
tidligere Fuji DSLR?

Thomas Heide Clausen
Civilingeniør i Datateknik (cand.polyt)
M.Sc in Computer Engineering

E-Mail: T.Clausen@computer.org
WWW: http://www.cs.auc.dk/~voop

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 10-10-02 14:43

On Thu, 10 Oct 2002 15:37:56 +0200

Ahh...:) Jeg mener at huske at en tidligere Fuji var baseret på en
Nikon der ikke tilbød spot-metering. Gør F80 (og dermed S2) det?

> Hvis man ikke er til plastik, må man punge ud til
> den F5 baserede D1xxxx.. Et rigtigt macho kamera
> til m/k'er med kondi og overarme..

Var D1 ikke baseret på F100? Ahh, det er ikke til at følge med i :)
Har haft en F5, men har ikke store nok overarme til at kunne bære det
rundt ret længe af gangen :)

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 10-10-02 19:21

Du kan sagtens købe en D100 og bruge firewire. Du anvender bare en løs kortlæser
til firewire. Det har jeg gjort, og billederne bliver overført lynhurtigt selv
til min aldrende PIII/450 MHz.

Når det nu er en bærbar du skal anvende, så kan man jo også få pcmcia kortlæsere
så du kan stikke flashkortet direkte ind i den bærbare, det må absolut være den
hurtigste løsning. Jeg har i faktisk en, som jeg ikke bruger...
Om man vi have Nikon eller Fuji kan der siges meget om, men jeg synes ikke
firewire skal være det der afgør sagen for dig. Der er andre vigtigere ting, som
du kan overveje.

Flemming Thor Hansen
Fjern "no_spam " fra e-mail adressen ved e-mail svar