Hva' siger I til den Felix?
Fra : Gunnar

Dato : 09-10-02 21:25

Jeg har debateret oversættelsen af Felix i dk.kultur.sprog

Hvad siger kattefolket til denne forklaring:

In our own case, the Latin word "felis," generic for "cat," is derived from
the older Latin word "felix," meaning "happy," probably because cats are not
shy about letting the world know when they are happy, which is most of the
time: they purr (purring also makes the cat owner feel happy). This means
that "felis cattus" could be translated as "happy cat" or "purring cat," and
the family "felidae" means "one of those who are happy." Deep stuff here! In
order to be fair, and to give the zoologists their due, the Romans did call
just any old cat "cattus," and one of their cats "felix cattus."

Hele teksten kan findes her:

http://www.tigertouch.org/en/felidae/catpix/overview.html

Tror I på den?

/Gunnar

Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 09-10-02 22:08

Gunnar skrev :
>Jeg har debateret oversættelsen af Felix i dk.kultur.sprog
>
>Hvad siger kattefolket til denne forklaring:

[snip forklaring]

>Tror I på den?

Mja, jo, måske.

Måske kommer man betydningen af Felix lidt nærmere hvis man husker på at Lucius Cornelius Sulla gav sig selv tilnavnet Felix som et udtryk for den lykke det var for ham at være på så god fod med guderne. Han var ikke heldig eller velsignet, men bare på god fod med dem.

Men samme betydning kan man selvfølgelig også tillægge kattenes Felix-navn. Hvorfor skulle de ellers være født som katte?

mvh
Mads

Fra : Niels Peter

Dato : 10-10-02 14:41

"Gunnar" <gunnar@gonzo.as> skrev i en meddelelse news:3da4902c$0$32623$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> order to be fair, and to give the zoologists their due, the Romans did call
> just any old cat "cattus," and one of their cats "felix cattus."

Den køber jeg ikke af flere grunde.
Mig bekendt har felix og felis været to forskellige ord så langt tilbage, at det er svært at sige noget bestemt om deres eventuelle indbyrdes forhold.
Desuden er katte jo heller ikke generte for at vise deres negative følelser, så man kunne vel lige så godt have kaldt slægten "coleridae" (de vredladne).
Desuden var det, romerne lagde vægt på omkring katten - i hvert fald som det kommer til udtryk i romersk mytologi - at den for dem symboliserede friheden. Altså kunne man forvente et ord dannet af "libertas".
Men jeg skal forhøre mig hos min latinlærer i morgen

Niels Peter
P.S. Det fulde navn på arten tamkat er Felis catus domestica.