Aluminium som varmeleder
Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 09-10-02 09:53

Hejsa!

Jeg ved man bruger aluminium til køleprofiler fordi det kan optage en masse
varme. Men jeg undrer mig over at man benytter aluminium til de varmeplader
man benytter til gulvvarme under et trægulv.. Ville det ikke være bedre at
anvende jern, der er en bedre varmeleder? Eller allerbedst, men også noget
dyrere kobber.. (ja guld og sølv ville være endnu bedre men urealistik
dyrt!).

Kan nogen venligst give mig en forklaring??

--
Kasper Thor

Remove DELETESPAMFILTER from my email-address if you want to reach me!

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 09-10-02 10:03

> [...]
> anvende jern, der er en bedre varmeleder? Eller allerbedst, men også noget
> dyrere kobber.. (ja guld og sølv ville være endnu bedre men urealistik

Aluminium er en glimrende varmeleder, det er netop derfor man bruger det til
køleprofiler, hvor det handler om at få ledt varme væk hurtigt.

-mb

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 09-10-02 10:13

> Aluminium er en glimrende varmeleder, det er netop derfor man bruger det
til
> køleprofiler, hvor det handler om at få ledt varme væk hurtigt.

Undskyld, jeg havde set forkert i fysikbogen omkring jerns
varmelederegenskaber...

Kasper Thor

Fra : Erik Daugaard

Dato : 09-10-02 12:12

"Kasper Thor Larsen" <k2r@larsenDELETETHISSPAMFILTER.dk> skrev i en
meddelelse news:ao0qka$8gl$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> --
> Kasper Thor
>
> Remove DELETESPAMFILTER from my email-address if you want to reach me!

Jern er ikke en bedre varmeleder end aluminium. En af grundene til at det
kan være svært at svejse i aluminium er, at varmen fiser væk fra
svejsestedet, således at smeltetemperaturen er svær at opnå.

Erik D

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-10-02 14:19

> [...]
> anvende jern, der er en bedre varmeleder? Eller allerbedst, men også noget
> dyrere kobber.. (ja guld og sølv ville være endnu bedre men urealistik

Jern er faktisk en betragteligt ringere varmeleder end aluminium.
Her er en lille liste over de nævnte metallers varmeledningsevne:

Sølv 429 (W/m*K)
Kobber 401 (W/m*K)
Guld 317 (W/m*K)
Aluminium 237 (W/m*K)
Jern 80,2 (W/m*K)

/Claus

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-10-02 00:16

Jeg går ud fra at aluminium er valgt ud fra pris/egenbkaber.
Produktion skal være billig og let samtidig med varmeldeningsegenskaberne skal være relativt gode.

Man skal også huske at kobber godtnok leder varme bedre end aluminium, men til gendgæld har større varmekapacitet.

Derfor tager det længere tid at varme op, og når der slukkes for varmen indeholder materialet en større varmemængde der skal afgives til omgivelserne end aluminum ville gøre.

Dette medfører en forsinkelse i varmeoverførslen.

Jeg tror dog næppe det har nogen relavans til gulvvarme, så det må overvejene være af økonomiske grunde at aluminuem er valgt.

Aluminium smelter også før kobber så det er lettere at arbejde med, hvilket i sidste ende også hører ind under økonomien.

--
Mikkel Magnus Christensen