Virus i massevis
Fra : Henrik Münster

Dato : 08-10-02 22:56

Får I andre også masser af virus fra pc-brugere for tiden? I dag er de
alle på 67,7 KB. Hidtil har de været på 66,9 KB. Det er vedhæftede filer
i tomme e-mail. Ofte er de af .scr eller .exe typen med en mere uskyldig
trebogstavsendelse foran. Det sjove er, at jeg i dag har fået en fra
selveste Microsoft:

Fra: "Privat Service, Emails" <Kundeservice@microsoft.com>
Dato: tir okt 08 2002 09:10:18 Europe/Copenhagen
Til: undisclosed-recipients:;
Emne: RE: Bestilling af hjemmeside

Vedhæftet fil: PerToft.doc.exe (67,7K)
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Madsen

Dato : 08-10-02 23:20

> [...]
> i tomme e-mail. Ofte er de af .scr eller .exe typen med en mere uskyldig
> trebogstavsendelse foran. Det sjove er, at jeg i dag har fået en fra

Jep, jeg fik også en for et par dage siden, med følgende fil vedhæftet:
Tele Danmark Internet.Ink.scr

--
Mvh Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Anders Hedegren

Dato : 08-10-02 23:24

> Får I andre også masser af virus fra pc-brugere for tiden?

Ja, det må man sige. Det er faktisk ret sjovt at kigge i de filer
viruserne har attachet. Jeg har fået rimelig mange sære ting med tiden,
bl.a. en log-fil fra et SM-chatrum. Det sjove er at jeg må kende
afsenderen pga. af nogle geografiske årsager.

Anders

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-10-02 00:03

On Tue, 8 Oct 2002 23:56:17 +0200, Henrik <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> i tomme e-mail. Ofte er de af .scr eller .exe typen med en mere uskyldig
> trebogstavsendelse foran. Det sjove er, at jeg i dag har fået en fra

Yips, jeg har fået ...<tæller>... 14 i dag. Herligt at man kan kyle dem lige
i skralderen, selvom man vel nok burde oplyse afsenderen om at den er
helt gal.

Oh well.

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-10-02 00:15

In article <t6ovna.ij9.ln@wintermute.verture.net>,
Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> selvom man vel nok burde oplyse afsenderen om at den er
> helt gal.

Skulle du gøre dedt, så husk lige at det er den *rigtige* afsender du
skal røe opmærksom på virusen - ikke den der tilfældigvis står som
afsender af mailen.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-10-02 21:14

> Skulle du gøre dedt, så husk lige at det er den *rigtige* afsender du
> skal røe opmærksom på virusen - ikke den der tilfældigvis står som
> afsender af mailen.

Hvordan finder man den? Står den i headeren? Jeg kan ikke lige se, for
jeg har smidt de e-mail ud. Den første, jeg fik, svarede jeg pænt
tilbage på, for at gøre afsenderne opmærskom på problemet. Den fik jeg
bare retur med "adressat ubekendt".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-10-02 23:15

In article <1fjtaa4.10k3dymhac53sN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Hvordan finder man den? Står den i headeren?

Nogen gange gør den, men den kan også være forfalsket. Det er ret typisk
opførsel for den slags vira.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 11-10-02 01:47

Martin Edlich wrote:

>Nogen gange gør den, men den kan også være forfalsket. Det er ret typisk
>opførsel for den slags vira.

Findes der ikke noget der svare til at højer klikke på en pc for
properties i en mail ?

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-10-02 10:41

Henrik Lindskou <sydjyderFjern@worldonline.dk> wrote:

> Findes der ikke noget der svare til at højer klikke på en pc for
> properties i en mail ?

Det er specifikt for mail klienten. I mail.app til Mac OS X får du alle
properties ved at vise alle heades (cmd skift h)!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jonas Voss

Dato : 12-10-02 08:24

On Fri, 11 Oct 2002 11:40:59 +0200, Michael <mta@mac.com> wrote:

> I mail.app til Mac OS X får du alle
> properties ved at vise alle heades (cmd skift h)!

Det er da vist ævle + skiftespor + u på min Mail.app.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-10-02 10:50

> Det er da vist ævle + skiftespor + u på min Mail.app.

Så er det lavet om i Jaguaren.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-10-02 04:52

Hej Henrik

Det samme her... Fik 5 i går og 4 idag....

mvh. Erik Richard

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 10-10-02 22:31

henrik@muenster.dk writes:

> [...]
>jeg har smidt de e-mail ud. Den første, jeg fik, svarede jeg pænt
>tilbage på, for at gøre afsenderne opmærskom på problemet. Den fik jeg

Jeg har fået at vide, at man aldrig skal sende en spammail tilbage og bede
om at få den fjernet. På den måde fortæller man afsenderen at den adresse
han har sendt til fungerer.
Hilsen Hanne
PS, Det er en PCbruger der har givet det råd, men derfor kan det vel godt
være OK ?

Fra : thomas tomcat

Dato : 10-10-02 23:38

in article 1fjre9h.13oz7xv1ls5p06N%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 08/10/02 23:56:

> Vedhæftet fil: PerToft.doc.exe (67,7K)

den fik jeg osse. Men det var ikke MS. -fra en privatperson, jeg aldrig har
hørt om.

Fra : David Blangstrup

Dato : 11-10-02 09:56

On Fri, 11 Oct 2002 0:37:35 +0200, thomas tomcat wrote
(in message <B9CBCDCE.9E26%tomcat@pc.dk>):

oss maj

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-10-02 16:44

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> oss maj

Jeg har _ikke_ fået den omtalte, men lige nu i eftgermiddags, var der er
en attachement, som identificerede sig som en mimefil. Jeg lagde den ud
på skrivebordet og prøvede at få den åbnet (at jeg tør!?) ... fik den
knækket til noget der skulle ligne tekst (kode?)
Den begyndte med:

"MZ@ !L!This program cannot be run in DOS mode."

og derefter en masse skrammel.

Er det en virus? Til en nyere WINversion?

Ville den have kunnet køre hvis jeg havde VirtualPC og (f.eks.) WIN 98
(eller nyere) til netbanking?

Den er kørt igennem secure delete, så jeg ikke skulle komme til at sende
den videre, uforvarende naturligvis. Den kom fra @meyersmad (!)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-02 16:58

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> "MZ@ !L!This program cannot be run in DOS mode."

Binært Windows-program.

Mystiske, mærkelige programmer er med stor sandsynlighed virusser der
rammer Outlookbrugere.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-10-02 19:36

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Binært Windows-program.
>
> Mystiske, mærkelige programmer er med stor sandsynlighed virusser der
> rammer Outlookbrugere.

Tak for svar, Thorbjørn
Jeg havde det lidt på fornemmelsen, men nu har jeg vished.
Tjah, Outlook har vi jo alle læst en masse om. Det er da vist noget
snavs med at orme (?) er baseret på makroer? Er mange vira også det?

Outlook har aldrig og kommer nok heller aldrig ind på mine maskiner
Men hvad skulle det også på en Mac ?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-02 20:53

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Tjah, Outlook har vi jo alle læst en masse om. Det er da vist noget
> snavs med at orme (?) er baseret på makroer? Er mange vira også det?

Kunsten med en vira er at have noget kode forklædt som data, som man
så lokker modtagermaskinen til at udføre. Om det er en makro,
maskinkode, eller noget helt tredie er som sådan ligegyldigt - det
afgørende er at få aktiveret koden.

Et klassisk trick med C programmer, som benytter en lokal
strengvariabel (som i den lette måde har en fast størrelse og hvor man
kan lægge en vilkårlig streng over i), er at hælde en enorm streng ind
i programmet, hvor strengen indeholder noget maskinkode, som havner de
HELT rigtige steder til at overskrive den oprindelige programkode, med
virusprogrammørens egen kode, og så kører møllen. Det er efterhånden
ved at være en saga blot, netop fordi det er så synligt når det går
galt.

> Outlook har aldrig og kommer nok heller aldrig ind på mine maskiner
> Men hvad skulle det også på en Mac ?

Der ligger en Outlook Express og gemmer sig i Mac OS 9 installationen
under OS X.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-10-02 16:34

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

(snip en lang redegørelse, tak for den !)

> Der ligger en Outlook Express og gemmer sig i Mac OS 9 installationen
> under OS X.

Ja, for pokker. Hvad gør den der? Det er vel en samarbejdsaftale-ting?

Sker der noget ved at slette det hele? Det er sådan en principsag!

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-10-02 18:20

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Sker der noget ved at slette det hele? Det er sådan en principsag!

Ja så kan du ikke bruge Outlook Express!

Seriøst kan du bare slette det hele.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-10-02 19:43

> Ja så kan du ikke bruge Outlook Express!

Skaden er vel ikke så stor?

> Seriøst kan du bare slette det hele.

Fjernelsen foregik meget seriøst, kan du tro. Tak for info.
Det var nu ikke andet end noget indstillinger o.s.v. - intet program.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-10-02 20:40

> Ja, for pokker. Hvad gør den der? Det er vel en
> samarbejdsaftale-ting?

Ingen anelse. Den er der vel for at gøre din OS X oplevelse mere
helstøbt og fuldendt.

> Sker der noget ved at slette det hele? Det er sådan en principsag!

IE bliver forvirret og aner ikke hvad den skal gøre med et news://
link. Hvordan fikser man iøvrigt det så den ryger over i Mozilla?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jakob Bock

Dato : 13-10-02 20:43

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

> IE bliver forvirret og aner ikke hvad den skal gøre med et news://
> link. Hvordan fikser man iøvrigt det så den ryger over i Mozilla?

Preferences > Network > Protocol Helpers (?)

Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-10-02 21:02

Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> writes:

> Preferences > Network > Protocol Helpers (?)

IE var ikke tilfreds med blot at henvise til Mozilla. Forslag?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-10-02 03:05

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Ingen anelse. Den er der vel for at gøre din OS X oplevelse mere
> helstøbt og fuldendt.

Installationen af både MSIE og MSOE var en del af aktiekøbs- /
samarbejdsaftalen mellem Apple computers Og Microsoft Corp.. - Også at de
begge bliver præ-installeret ved installeringen af Mac OS 8.5.x - 9.2.2.
Apple har så valgt ligeledes at lade Netscape præ-installere, hvorved Apple
jo særdeles fikst har omgået den amerikanske antitrust lovgivning.

I øvrigt så ophører aftalen jo nu meget snart, så Apple er helt frit stillet
igen.

> IE bliver forvirret og aner ikke hvad den skal gøre med et news://
> link.

IE forvirret? - kan den blive mere forvirre(nde)t end den nu er? - Det
eneste, der - svjv. sker, - er at IE forsøger at starte OE, men da den ikke
kan det, så fortæller den, at man ingen mailadgang har.

> Hvordan fikser man iøvrigt det så den ryger over i Mozilla?

- Har ikke rørt ved OE overhovedet siden ver. 3-et-eller-andet eller
4-et-eller-andet, så det kan jeg ikke huske.

Kan man overhovedet vælge andet end Eudora i MSIE, - det mener jeg at kunne
huske, at der er noget om....??

mvh. Erik Richard