Huskattens status - diskussionsoplæg
Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-10-02 22:41

Hej

Her en lille diskussion om huskattes/blandingers værdi/status:

K's indlæg:
Läste följande på "kategori 3" tillsalu på annonstorget:

"Kattungar (pappa Bengal med fin stamtavla och mamma hälften nork skogskatt
och hälften bonnkatt) Mkt fina ungar endast 3000:- maila för mer info!"

Så vitt jag begriper är det frågan om vanliga huskatter eftersom en blandis
är en blandis hur man än blandar. Om någon, eller båda för den delen, av
föräldrarna råkar ha "fin stamtavla" förändrar ingenting.

Man slutar aldrig förundras ...

Jösses

Ps
Jag gillar husisar och tycker att alla katter ska kosta pengar, men ....

B's indlæg:
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det... Här skriver många och
klagar på husisar som skänks bort gratis, och tycker att alla katter ska
kosta en slant. Men, men... hur man än vänder sej så har man visst "a**let"
bak!!!
När man tänker på att raskatter kostar 6-7000, ibland mer, så tycker jag
inte att det är hutlöst att ta 3000 för en husis! När Jaffas kullsyskon
såldes tog jag 1500 kr styck för dom, och då var dom avmaskade, vaccinerade
och veterinärbesiktigade, och det är ändå sex år sedan. Hade jag haft
husisungar till salu i denna dag hade jag inte tyckt att 3000 varit
speciellt hutlöst, inte för att själv tjäna pengar på det, utan för kattens
EGET värde.
Folk betalar ju gladeligen 3000 eller mer för en blandrashund, så varför
inte för en blandraskatt???
"En blandis är en blandis" skriver du, även om föräldrarna har aldrig så
fina stamtavlor, och det håller jag med dej om.
MEN oavsett om föräldrarna är raskatter, eller strykarkatter, så är deras
avkommor värda lika mycket som levande varelser!!
Hugg gärna huvet av mej nu alla som vill, jag står ändå för min åsikt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jette

Dato : 08-10-02 22:51

"Nina El Falaki" skrev:
> Her en lille diskussion om huskattes/blandingers værdi/status:

Jeg er helt enig med B... man skal da ta' det for katten man kan få.
Hvis det er en flot kat, er der da sikkert også nogen der gerne vil
betale... og hvis ikke må de jo sætte prisen ned... men jeg kan slet
ikke forstå A's harme. Hvad er det egentlig hun mener de gør forkert? At
de tager meget for katten, fortæller da kun at de selv synes det er en
dejlig kat

Mvh. Jette
- der ikke ville tage under en million milliard
for sine katte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-10-02 23:17

Hej K's harme går på, at man tror blandinger er finere end huskatte.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-10-02 23:26

Og bemærk så lige, at B har solgt huskattekillinger for 1500,- SEK pr. stk.
Godt gået synes jeg

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-10-02 23:03

Sørme om ikke svenskerne diskuterer lige så meget som vi )

Må sige, at jeg bedst kan følge K's synspunkter - kattekillinger/dyr i det
hele taget (uanset herkomst) bør under ingen omstændigheder annonceres som
værende gratis - at det så jævnt hen sker, at katte og andre dyr skifter
ejer uden at der er penge involveret, kan bero på mange omstændigheder, selv
har jeg da også foræret en kat væk (eller dvs. jeg fik til gengæld gratis
undersøgelser og vaccination på mit daværende kuld og andre "trængende"
katte, så gratis og gratis...).

Men at man IMO forsøger at slå plat på den "fine herkomst" og dermed få en
fortjeneste på killingerne, bryder jeg mig heller ikke om - ja, det er nok
lidt som B skriver, at uanset hvilken vej man vender sin pariser, så vender
den bagud!

Jeg vil til hver en tid holde på, at killinger, som flytter hjemmefra som
minimum skal være dyrlægetilsete og vaccinerede - det, samt fodring af mor
og killinger, grus og alt muligt andet, koster penge - og det synes jeg, at
man skal få dækket ved at tage en given pris for killingerne, fx 500 kr. -
og jeg som killingekøber (måske atypisk...) ville til hver en tid foretrække
at få en killing, som har sundhedsattest og er vaccineret, og vil hellere
end gerne betale det sådan en koster, fremfor at satse blindt på at
Bondemand Jensen og hans kone har 100% rent kattemad i posen når det gælder
lovprisningen af de søde killinger, som da mindst er 12 uger gamle, er
opfodret på det bedste af det bedste og i øvrigt ikke fejler spor! Og ja,
det er en grov generalisering - fred være med det...

Mvh. Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-10-02 23:33

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> writes:

snip en hel masse..

> Jeg vil til hver en tid holde på, at killinger, som flytter hjemmefra som
> minimum skal være dyrlægetilsete og vaccinerede[...]

Ganske enig..
Men foer i tiden taenkte jeg ikke mere over det end saa mange
andre..
Dermed sagt at hvis jeg vidste hvad jeg ved nu, ville jeg ganske
sikkert have gjort det dengang...
Ikke fordi jeg tror at det havde vaeret saerlig noedvendigt, fordi
Melissa saa ret hurtigt havde faaet banket en prop under halen, saa vi
var fri for boevlet med piller og uoensket graviditet..

Men da var denne gruppe endnu langt vaek i aar..

> og jeg som killingekøber (måske atypisk...) ville til hver en tid foretrække
> at få en killing, som har sundhedsattest og er vaccineret, og vil hellere
> end gerne betale det sådan en koster

Ja igen enig, men du kender ogsaa de risici som foelger med, mulighed
for store !! dyrlaegeregninger - mistrivsel - risiko for dem som er
hjemme i forvejen..osv...

Hvad det egentlig handler om i sidste ende er oplysning og
holdningsaendring...

Sommetider synes det bare at vaere som Siofysos, fordi dem som kommer
her (og andre lignende steder) allerede har taget beslutningen om at
ville vide mere og er kommet i (undskyld udtrykket) kloerne paa andre
som ved noget om vore firbenede samlevere og dermed kan paavirke med
gode argumenter og oplysning...

Mens dem som egentlig har det stoerste behov for oplysning ikke kunne
droemme om at opsoege mere viden ejheller selvom de inderst inde ved
at behovet er der, fordi holdningsaendringen ikke er sket/kan-vil ske
uden paavirkning udefra, med fornuftige argumenter og ikke
fordoemmende oplysning...

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa