Hvor meget kan der vare pa en CD-single?
Fra : Kasper Jensen

Dato : 08-10-02 21:22

Er det en CD-single, nar der er ti, 12 eller 16 sanguddrag pa hvert et
minut?
Er det en CD-single, nar der er to numre, som tilsammen er over en halv
time?

Findes der en pracis definition for, hvornar noget er en CD-single, og
hvornar det er en "fuldtids"-CD?

Fra : zcully

Dato : 08-10-02 21:39

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> time?
>
> Findes der en pracis definition for, hvornar noget er en CD-single, og

Hej Kasper

Ja godt spørgsmål....
I de gamle vinyl tider var det jo nemt.
Der sagde man jo bare at hvis der var et nummer på hver side var det en
single.
2 på hver side var det en EP.
Hvis man kom op i de store vinyl plader blev det til en maxi single eller en
LP.

Idag tror jeg mere det er op til bandet hvad de vil kalde deres udgivelser
(mere eller mindre).
En Cd single idag er vel når det er en cd som koncentrer sig om et nummer.
Så kan der være remixes eller et bonus nummer som extra.
Det er sjældent idag at der kommer decideret singles med kun et eller 2
numre, men det findes.

/Zcully

Fra : Troels

Dato : 08-10-02 21:57

> [...]
> time?
>
> Findes der en pracis definition for, hvornar noget er en CD-single, og

Er det ikke noget med at der mx på være 20 minuter på en single hvis den
skal kunne komme ind på singlehitlisten?

Desuden ser man jo tit at et band udsender en single med det samme nummer i
flere udgaver, så de samler der både skal have CD1, CD2 og CD3 går ud og
køber alle udgaverne, så bandet lettere kan komme på hitlisterne.

/Troels

Fra : Uffe Holst

Dato : 08-10-02 22:10

In an article of 8 Oct 2002 Kasper Jensen wrote:

> [...]
> time?
>
> Findes der en pracis definition for, hvornar noget er en CD-single, og

For at det er en "single", så kræver det ifølge min definition, at der også
er et egentligt album. Singlen af da enkelte numre fra albummet, eventuelt
remix af enkelte numre.

I gamle dage var der to numre på en single (7"), og derudover var der
maxisinglerne (12"), der indeholdt de to samme numre samt oftest et par
remix eller extended versions af A-side nummeret.

I Danmark kalder vi de tilsvarende CD-sidestykker CD-singler og Maxi-CD'er
i flæng. Men der udgives stadig i dag egentlige singler med to numre på og
maxier med ekstra remix som CD'er, skønt det i dag hovedsagelig er det
sidste, der er udbredt, navnlig i Danmark.

Efter at have kigget rundt omkring på diverse tyske brugtmarkeder online,
så har jeg også lært, at de faktisk dernede skelner mellem CD-singler og
Maxi-CD'er, hvorimod man andre steder i verden umiddelbart blot kalder det
en CD-single, hvad enten der er to numre eller flere på CD'en.

Den store kapacitet på en CD giver naturligvis i dag den mulighed, at man
lægger et utal af remix på en Maxi-CD, og det vil jeg stadig kalde en
Maxi-CD, selvom der måske er 70 minutter på den. Blot den som sådan
opfylder min definition ovenfor.

--
Uffe Holst

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-10-02 11:06

Uffe Holst skrev:
> For at det er en "single", så kræver det ifølge min definition, at
> der også er et egentligt album. Singlen af da enkelte numre fra
> albummet, eventuelt remix af enkelte numre.

Resten af din forklaring er glimrende, men hvorfor i alverden *skal*
der være et tilhørende album? Jeg synes ikke, det passer med den
almindelige brug af ordet.

Et eksempel: Outlandish udgav en single i 1998, to år før deres første
album udkom, og de to sange fra singlen var ikke med på albummet. Det
gør da ikke udgivelsen til mindre single, hvilket da også afspejles af
kategoriseringen på
http://www.click2music.dk/kunstnere.asp?mode=diskografi&id=173

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 09-10-02 11:56

In an article of 9 Oct 2002 Peter Brandt Nielsen wrote:

> Resten af din forklaring er glimrende, men hvorfor i alverden *skal*
> der være et tilhørende album? Jeg synes ikke, det passer med den
> almindelige brug af ordet.

Hvis der ikke er et tilhørende album, så er det en EP og ikke en single
i min definition.

> [...]
> album udkom, og de to sange fra singlen var ikke med på albummet. Det
> gør da ikke udgivelsen til mindre single, hvilket da også afspejles af

Det er helt bestemt, hvad jeg vil kalde en EP, skønt det måske nok er
en "lille" EP. En EP skal efter min mening helst have 3-5 numre.

I ordet single lægger jeg vel "uddrag af album", hvilket jo derfor kræver
et egentligt album.

Men jeg er naturligvis godt klar over, at det er et spørgsmål om
definition. Og dette er altså min.

--
Uffe Holst

Fra : Pipeline

Dato : 08-10-02 22:27

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Findes der en pracis definition for, hvornar noget er en CD-single, og
> hvornar det er en "fuldtids"-CD?

I England må en CD-single kun indeholde ét nummer hvis den skal have
mulighed for at komme på den officielle engelske hitliste. Der må
selvfølgelig godt være flere remixes af det originale nummer, men eventuelle
B-sider skal udgives på en anden single.

MVH
Pipeline

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-10-02 11:48

Pipeline skrev:
> [...]
> selvfølgelig godt være flere remixes af det originale nummer, men
> eventuelle B-sider skal udgives på en anden single.

Det er ikke rigtigt, så vidt jeg kan se. De officielle hitlisteregler
fremgår af http://www.theofficialcharts.com/html/index.shtml under
Company Info -> Chart Rules. Heraf fremgår det, at en cd-single
defineres ved, at den højst varer 20 minutter og højst indeholder tre
sangtitler, ELLER ved at den indeholder én sangtitel og et ubegrænset
antal remix, dog stadig højst 20 minutter. Desuden angives en
minimumpris for singlen.

Altså: En cd-single med to eller tre forskellige sange (en a-side og
en eller to b-sider) er helt efter bogen, når det gælder den engelske
singlehitliste. En "maxi"-cd-single med a- og b-side og et større
antal remix synes derimod at blive holdt uden for hitlisten.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-10-02 02:16

> [...]
> time?
>
> Findes der en pracis definition for, hvornar noget er en CD-single, og

Om der er regler for det ved jeg ikke. Men jeg vil tilslutte mig Uffe's
forklaring. Den lyder mest rigtig i mine ører.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-10-02 04:59

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3da3834d$0$45877$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Om der er regler for det ved jeg ikke. Men jeg vil tilslutte mig Uffe's
> forklaring. Den lyder mest rigtig i mine ører.
>
> M.V.H....Benny..
_______

Men sælges der overhovedet single-cder. Er de ikke kun beregnet til at sende
til radiostationerne for at få et nummer testet til hitlisterne?
Jeg har i hvert fald aldrig set en single-cd i en pladebutik, men jeg
har engang vundet en single-cd med "Klaus og Tjenerne" og "Vikingerna" i
"Tonny Orlandos radioshow" på Viborg Guld Fm.
Ellers har jeg aldrig set dem.

REKLAME: Tonny Orlandos Radioshow, Viborg Guld Fm Onsdag kl. 20-22

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-10-02 11:06

Åge Halldorsson skrev:
> [...]
> at sende til radiostationerne for at få et nummer testet til
> hitlisterne? Jeg har i hvert fald aldrig set en single-cd i en

Prøv at gå ind i en helt almindelig pladebutik (FONA?) og find
skiltet, hvor der står MAXI eller Singler. De sælges i de allerfleste
pladebutikker, omend markedet i Danmark er begrænset.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Martin Seebach

Dato : 09-10-02 11:19

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> wrote in message
> Prøv at gå ind i en helt almindelig pladebutik (FONA?) og find
> skiltet, hvor der står MAXI eller Singler. De sælges i de allerfleste
> pladebutikker, omend markedet i Danmark er begrænset.

Er det ikke fordi de er hundedyre? Du kan godt få lov til at slippe 40 kr
for en af disse singleplader som fåes til 15-20 norske/svenske kroner i de
respektive møntfødders hjemlande.

--
Venlig hilsen
Martin Seebach

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 10-10-02 20:59

On Wed, 9 Oct 2002 05:59:03 +0200, "Åge Halldorsson"
<halldorsson@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>har engang vundet en single-cd med "Klaus og Tjenerne" og "Vikingerna" i
>"Tonny Orlandos radioshow" på Viborg Guld Fm.

Yes, CD-singler sælges. Jeg køber dem meget sjældent, men hvis jeg er
specielt vild med et band kan jeg finde på at købe singlerne for at få
diverse b-sides med.

--
Regards Stefan
Websites: http://3x7.dk/ http://ghashul.dk/

Fra : Kim

Dato : 09-10-02 19:50

> Findes der en pracis definition for, hvornar noget er en CD-single, og
> hvornar det er en "fuldtids"-CD?

Hvis du ser på den produktionsmæssige del er :
- En CD med 0-21 minutter en single,
- En CD med 21-74 minutter en standard-CD
- En CD med 74-79 minutter en Extra-CD.

Mvh Kim

Fra : Per.K

Dato : 09-10-02 20:00

"Kim" <kim.b@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du ser på den produktionsmæssige del er :
> - En CD med 0-21 minutter en single,
> - En CD med 21-74 minutter en standard-CD
> - En CD med 74-79 minutter en Extra-CD.
>
> Mvh Kim

En god side hvor man kan læse meget nøje om emnet er også:
http://www.cdrfaq.org/
Nærmere sektionen http://www.cdrfaq.org/faq07.html#S7-6

Venligst Per