Fast kontra dynamisk IP.?
Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-10-02 21:03

Hej gruppe !

Hvad er fordele og bagdele ved faste og dynamiske IP-adresser..?

Har just bestilt NetExpress med fast ip, da jeg vel her har muligheden for
at bruge en router og tilslutte denne til mit interne net..? Det kan jeg vel
ikke uden en fast ip..? Kan jeg med en fast ip tilslutte 1 pc'er direkte til
adsl modemet..?

Mvh - Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-10-02 21:30

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
vel
> ikke uden en fast ip..? Kan jeg med en fast ip tilslutte 1 pc'er direkte

Hvordan er det med "gør det selv" installationen. Kan man virkeligt ikke
tilslutte mere end en ekstern telefon her.?

Jeg har min indgående telefonlinie i kælderen ved siden af et krydsfelt hvor
telefon og edb fordeles rundt i huset. Her havde jeg tænkt mig at sætte
adsl-udstyret samt router og switch og så fordele via telefon og internet
via krydsfeltet til de forskellige rum. Kan jeg ikke fordele den ene
telefonlinie til flere uden at få støj på linien..?

Mvh - Martin

Fra : Cubus

Dato : 08-10-02 21:50

> vel

Jo, det kan du godt. Tidligere kunne man slet ikke få fast IP med
NetExpress.

> Kan jeg med en fast ip tilslutte 1 pc'er direkte
> til

Ja, med noget software installeret på maskinen. Er med på
CD-rommen. En klient der bruges til at logge af og på med.

> Hvordan er det med "gør det selv" installationen. Kan man virkeligt ikke
> tilslutte mere end en ekstern telefon her.?

I princippet nej. Der pilles nemlig ikke i selve installationen, men sættes
et såkaldt hermafroditstik op i et udvalgt stik. Det eneste der har et
filtreret telefonsignal bagefter bagefter er "ryggen" af dette stik (og et
RJ11-stik på skillefiltret).

> [...]
> via krydsfeltet til de forskellige rum. Kan jeg ikke fordele den ene
> telefonlinie til flere uden at få støj på linien..?

Jo. På skillefiltret er der et filtreret telefonsignal du kan føre op til dit
krydsfelt (RJ11-stik). Hedder vist Phone eller POTS OUT alt efter om det
er Ericsson eller Siemens. Men du kan også bare tage det filtrerede signal
fra ryggen af hermafroditstikket (hvis din teleinstallation da ellers afsluttes i
et 3-polet stik i kælderen så du overhovedet kan bruge det stik). Under alle
omstændigheder lyder din installation som ideel til at få alt til at virke på en
nem måde uden ekstra kabelføring af nogen art. Fortæl evt lidt mere
detaljeret om telefonlinjen i kælderen.

Her kan du læse hvordan telemontøren gør:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/tele/adsl_inst.php

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-10-02 22:22

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, med noget software installeret på maskinen. Er med på
> CD-rommen. En klient der bruges til at logge af og på med.

Skal jeg så logge af og på hvis jeg kun kører med en maskine og ingen
router.?

> [...]
på en
> nem måde uden ekstra kabelføring af nogen art. Fortæl evt lidt mere

Som det er lige nu er det TDC's hovedkabel (10 leder) som kommer gennem
kælderydervæggen hvor jeg har "luset" (bare afisoleret ledningerne og viklet
dem sammen med tape uden om!) mine tlf-forbindelser på. TDC har ikke
afsluttet deres kabel med en dåse. (jeg er lige blevet færdig med at bygge
huset)

Jeg forestiller mig at jeg først sætter en samledåse op på hovedkablet.
Herfra kører jeg ud med de aktuelle tilsluttede linier til et 3-polet stik
hvor jeg tilslutter skillefiltret. Fra skillefiltret kan jeg vel så køre en
telefonlinie ud som jeg så på en eller anden måde fordeler til de linier i
krydsfeltet som skal have telefon. Hvis jeg forstår dig rigtigt kan man godt
dele den ene linie som der kommer ud fra skillefiltret til flere.?

Samledåsen først er for at have mulighed for nemmere at koble flere linier
på hvis jeg skal have seperate numre ind til fax mv. Leverer TDC mon
samledåsen..? (En dåse som de jo ofte sætter op uden på huset)

Mit krydsfelt består af 2 stk LexCom patchboxe med hver 16 huller. En skal
bruges til telefoni og en til data. Der er trukket Cat 5e kabler rundt i
hele huset, afsluttet i panelunderlag med 2 udtag (1 til edb og 1 til tlf).

Modemet tilsluttes lige efter skillefiltret, og så kan jeg via krydsfeltet
forbinde den med en pc'er. Når jeg engang får sat flere pc'ere op kan jeg
koble en router til modemet, og tilslutte routeren til en switch som er
koblet på netværket..?

Lyder mine tanker rigtige, eller er der noget jeg skal tage højde for..? Og
hvordan fordeler jeg nemmest telefonlinien til f.eks. 8 steder i
krydsfeltet..?

Grunden til at jeg har valgt en fast ip er at jeg regner med at koble flere
pc'ere op på netværket når jeg får bedre tid.

Mvh - Martin

Fra : Steen Nissen

Dato : 08-10-02 23:18

> [...]
> dem sammen med tape uden om!) mine tlf-forbindelser på. TDC har ikke
> afsluttet deres kabel med en dåse. (jeg er lige blevet færdig med at bygge

Det er TDC der skal afslutte deres kabel ved indføringen, det er deres
slutpunkt uanset hilken udbyder du har.
Det er bund ulovligt selv at rode med fordelings kablet.

Årgang 68 KTAS

Steen

Fra : Cubus

Dato : 09-10-02 00:09

> Skal jeg så logge af og på hvis jeg kun kører med en maskine og ingen
> router.?

Ja, men det går lynhurtigt og er ikke noget problem.

> [...]
> dem sammen med tape uden om!) mine tlf-forbindelser på. TDC har ikke
> afsluttet deres kabel med en dåse. (jeg er lige blevet færdig med at bygge

Man må forvente, at et kald til TDC kan få dem ud og afslutte kablet.
Det kan fx være i et fuga-underlag med et tre-polet stik ved siden af
dit krydsfelt. Ofte føres det orange vaseline-kabel direkte til første stik.
Det er vist ikke normalt at afslutte i plomberede parfordelere indendørs,
hvis det er til et enkelt lejemål.

> [...]
> krydsfeltet som skal have telefon. Hvis jeg forstår dig rigtigt kan man godt
> dele den ene linie som der kommer ud fra skillefiltret til flere.?

Ja, det kan du sagtens. Det er jo det telemontøren også gør, bare ved
hjælp af et KAP-stik.

> Samledåsen først er for at have mulighed for nemmere at koble flere linier
> på hvis jeg skal have seperate numre ind til fax mv. Leverer TDC mon
> samledåsen..? (En dåse som de jo ofte sætter op uden på huset)

Prøv at ringe til TDC og hør om det kan være rigtigt, at du selv skal
afslutte kablet. Det er det næppe.

> [...]
> forbinde den med en pc'er. Når jeg engang får sat flere pc'ere op kan jeg
> koble en router til modemet, og tilslutte routeren til en switch som er

Det er lige efter bogen, sådan skal det gøres.

> Lyder mine tanker rigtige, eller er der noget jeg skal tage højde for..? Og
> hvordan fordeler jeg nemmest telefonlinien til f.eks. 8 steder i
> krydsfeltet..?

Jeg ville sætte et fuga-underlag op ved siden af patch-panelerne
og føre telefonsignalet til denne. Så ville jeg afklippe 8 stykker
ledning i en længde, så de kunne nå til fjerneste patch-hul og
påsætte et RJ45-stik eller RJ11-stik i den ene ende (2 midterste
pins bruges). Samle de andre ender i fugaunderlaget. Afisolere og
lave en twist af de mange stykker kobber og en samlemuffe på.
Fx lade dem komme ud af bunden og aflaste med en strips rundt
om dem alle i fugaunderlaget. Der hænger nu 8 ledninger med
telefon-signal, der kan patches op efter behov..

> Grunden til at jeg har valgt en fast ip er at jeg regner med at koble flere
> pc'ere op på netværket når jeg får bedre tid.

Og hvis du ikke havde valgt en fast IP kunne du alligevel have
koblet flere PC'er op på netværket når du fik tid.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-10-02 13:07

> Man må forvente, at et kald til TDC kan få dem ud og afslutte kablet.

> Prøv at ringe til TDC og hør om det kan være rigtigt, at du selv skal
> afslutte kablet. Det er det næppe.

Ja, det kunne godt være at jeg skulle prøve at give dem et ring.

> Det er lige efter bogen, sådan skal det gøres.

OK! Så er det jo bare om at komme i gang.
(Det er et vinterprojekt, da jeg lige er i gang med at ordne haven mens
vejret er til det)

> [...]
> om dem alle i fugaunderlaget. Der hænger nu 8 ledninger med
> telefon-signal, der kan patches op efter behov..

Det lyder som en rimelig simpel (og pæn) løsning.

Tak for gode råd!

Mvh - Martin