Hjemmelavet foder
Fra : Marianne Feddersen

Dato : 08-10-02 19:54

Hej alle

Grunden til at, jeg ikke penslede det ud i gruppen i første omgang er,
at det ville starte en krig om færdigfoder kontra hjemmelavet og det er
jeg ikke interesseret i. Den er så brudt ud alligevel, men jeg ønsker
ikke at være en del af det. Flere har spurgt mig direkte pr e-mail
hvordan jeg gør, så her kommer det.

Som jeg skrev, er hunde opportunister. Tænk på vilde hunde, de spiser
bær, rødder, insekter, kød og hvad de ellers kan finde. De er ikke
kræsne af natur.

Vi skiftede kost da hunden fik hudproblemer. Kosten løste desværre ikke
dette, men i stedet blev hunden glad for sin mad og han kunne holde
vægten oppe, hvilket havde været et problem inden.

Vores schæfer-labrador (som ikke har labradorappetit) på 30 kg får hver dag:

Ca. 250 g/1/8 pose kallun ( protein)
Rå, hakkede grøntsager ( fibre, vitaminer, mineraler og fyld)
Brød, kogt ris eller pasta ( kulhydrater)
1 skefuld levertran
1 multivitaminpille
Evt. 1 fed knust hvidløg ( mod lopper og tæger)

Det hele røres godt sammen ( evt. med lidt vand)og det ser ikke lækkert
ud, men hunden elsker det.

Kallun kan købes løsfrosset i 2-kilos poser, se om I kan finde en
forhandler i nærheden af hvor I bor.
Grøntsagerne kan være kartofler, gulerødder, hvidkål eller hvad man nu
synes. De skal hakkes fordi hunden ikke har let ved at fordøje det, men
hakkes det er der mere overflade at fordøje på.

Foderdelene skal være ca. 1/3 af hver, mængdemæssigt ikke vægtmæssigt.

Ifølge vores dyrlæge er hunden fuldt ud dækket ind og, i vores øjne,
betydeligt mere glad for at få sin mad ( han hopper rundt og vuffer som
en vanvittig) og der er altid spist til skålen er slikket.

For at det ikke altid skal være det samme, supplerer vi med diverse
rester fra vores egen mad. Dette udgør dog højest 1/10 af den samlede
portion og gives udelukkende for at variere smagen.

Desuden er det ret let at regulere hundens vægt på denne måde, da du ved
hvad hunden får.

Det tager højest 5 minutter af dagen at gøre hunden glad for sin mad.

Marianne Feddersen

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 10-10-02 12:23

marianne@feddersen.dk writes:
> [...]
>1 skefuld levertran
>1 multivitaminpille
>Evt. 1 fed knust hvidløg ( mod lopper og tæger)

Der er ingen kalk i den blanding. Du skal sørge for at give din hund ben
jævnligt, eller tilføre kalk i den foder.

Desuden lever vildtlevende hunde ikke ret længe, og det de spiser, spiser
de af nød, ikke nødvendigvis fordi der er godt, sundt eller nærende.

Desuden bør du variere køddelen, så den ikke kun får kallun, der ikke er
særlig næringsrig.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 10-10-02 15:39

Hej Poul Erik

Poul Erik Rise /SID wrote:
> Der er ingen kalk i den blanding. Du skal sørge for at give din hund ben
> jævnligt, eller tilføre kalk i den foder.

Hunden får jævnligt rå ben af samme grund + for at holde tænderne rene.
Mange havde spurgt om hvordan maden laves, ikke hvad vi giver ved siden af.

> Desuden lever vildtlevende hunde ikke ret længe, og det de spiser, spiser
> de af nød, ikke nødvendigvis fordi der er godt, sundt eller nærende.

Du plæderer for tørfoder.
Den diskussion har jeg allerede givet udtryk for, at jeg ikke vil være
en del af. For min skyld kan folk fodre med hvad de vil, jeg er
ligeglad, bare hundene har det godt.

> Desuden bør du variere køddelen, så den ikke kun får kallun, der ikke er
> særlig næringsrig.

Som allerede nævnt i mit indlæg, får hunden dagligt, for variationens
skyld, nogle af vores rester, rå eller tilberedte.

Jeg har tre dyrlægers ord for, at der absolut ingen grund er til at lave
om på kosten, så jeg fortsætter som jeg har gjort i tre år nu.

Marianne Feddersen

Fra : Jørgen

Dato : 10-10-02 17:12

Når man laver hjemmelavet hundefoder
skal man tilføre Kalk og Fosfor i den rigtig forhold.
ps. jeg kan ikke huske forhold, kalk og fosfor, kan købes blandet.

Jørgen Bodholdt

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 10-10-02 16:44

marianne@feddersen.dk writes:
>Du plæderer for tørfoder.

Aldrig i livet.

Jeg har før skrevet, at jeg mener, at alt tørfoder er dårlig foder. Jeg
tror, at den eneste rigtige måde at fodre sin hund på, er som du gør det.
Jeg mener bare ikke, at det er et særligt godt argumentet at bruge vilde
hunde som eksempel.

>Som allerede nævnt i mit indlæg, får hunden dagligt, for variationens
>skyld, nogle af vores rester, rå eller tilberedte.

Men hovedbestanddelen er kallun hver dag, eller hvad? (af køddelen,
forstås)

>Jeg har tre dyrlægers ord for, at der absolut ingen grund er til at lave
>om på kosten, så jeg fortsætter som jeg har gjort i tre år nu.

Bortset fra at jeg denne gang er enige med dyrlægerne, så er det ikke mit
indtryk, at der er ret mange af dem der ved hvad de taler om, når vi
snakker foder. De anbefaler normalt et kvalitetsfoder, som de tilfældigvis
lige har en pose af ude bagved.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 10-10-02 17:09

Hej igen

Poul Erik Rise /SID wrote:
> [...]
> Jeg mener bare ikke, at det er et særligt godt argumentet at bruge vilde

Jamen så er vi jo enige.
Jeg beklager naturligvis den uberettigede anklage ang. tørfoder, men med
den seneste uges debat her i gruppen i mente, må du tilgive mig.

De vilde hunde jeg hentyder til er ikke de sølle skravl der findes i
alverdens byer. Det er de rigtige vildhunde, dingoer, hyænehunde osv. De
er udmærkede jægere, men går ikke af vejen for frugt eller bær som
tilskud til det de selv kan fange.

> Men hovedbestanddelen er kallun hver dag, eller hvad? (af køddelen,
> forstås)

Hovedparten er kallun, men af og til får han også andet, lever, hjerte,
kylling osv.

> [...]
> indtryk, at der er ret mange af dem der ved hvad de taler om, når vi
> snakker foder. De anbefaler normalt et kvalitetsfoder, som de tilfældigvis

Tænk engang, to ud af de omtalte tre dyrlæger startede med at tilbyde
"deres" tørfoder, men da jeg forklarede dem hvad min hund fik måtte de
erkende at det var helt OK.
De har ALTID verdens bedste foder stående, men her er det så man skal
huske, at de jo bare er selvstændige erhvervsdrivende, der skal have
forretningen til at løbe rundt.

Marianne Feddersen